ˈاما بونیوˈ وزیر خارجه ایتالیا گفت: ما به خوبی می دانیم که درصورت کاهش تحریم ها، یک مسابقه برای ایجاد روابط با ایران (میان کشورهای غربی) بوجود می آید.

به گزارش افکارنیوز ، وی افزود: روز ۲۶ سپتامبر برای دیدار با ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل صف کشیده بودند و برای این دیدار باید در نوبت ایستاده و شماره می گرفتیم.

بونینو افزود: دیدار اخیر با ظریف که قرار بود روز پنجشنب گذشته در رم برگزار شود، به بعد موکول شد. ما در حال مطالعه برنامه ای برای تبادل همکاری های مستقیم، نه فقط در زمینه انرژی با ایران هستیم.

وی گفت: ایتالیا نخستین کشوری (غربی) بود که از اهمیت انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد.

بونینو در خصوص نشست اخیر ایران و گروه ۱+۵ در ژنو اظهار کرد: پس از گذشت ۳۰ سال، چند هفته انتظار بیشتر ارزش انرا دارد که بتوان توافق خوبی با ایران عقد کرد و وقت برای توضیح آن به اسرائیل و سایر کشورها که (از برنامه هسته ای) احساس خطر می کنند، هست.

وی همچنین با اشاره به نقش ایران در حل بحران سوریه گفت: تنها تا چند ماه پیش وقتی پیشنهاد دعوت از ایران را به میز مذاکرات برای سوریه می کردم، مورد سرزنش برخی همکاران اروپایی قرار می گرفتم. من در پایان ماه اوت بارها با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس گرفتم و از او خواستم تا بشار اسد را برای ورود و بازرسی ناظران سازمان ملل، متقاعد سازد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات