یادداشت/ سیروس محمودیان

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تحسین برانگیز در بخش های مختلف خبری ۲۵ آبان با پخش مستندی کوتاه درباره فتنه ۸۸ به واکاوی تحلیلی وقایع شرم آور فتنه و فتنه گران در مدت ۸ ماهه خرداد تا بهمن ۱۳۸۸ پرداخت.

۱- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تحسین برانگیز در بخش های مختلف خبری ۲۵ آبان ۹۲ با پخش مستندی کوتاه درباره فتنه ۸۸ به واکاوی تحلیلی وقایع شرم آور فتنه و فتنه گران در مدت ۸ ماهه خرداد تا بهمن ۱۳۸۸ پرداخت که اتفاقا این برنامه با اقبال عمومی مواجه شد. توجه اختصاصی صدا و سیما به حرمت شکنی فتنه گران در عصر عاشورای آن سال و تشریح بخش هایی از اقدامات شنیعی مانند رقص و پایکوبی، سوت و کف زدن و هلهله یزیدی در عصر عاشورا، به آتش کشیدن نمادهای عزاداری سیدالشهدا (ع) توسط فتنه گران و مضروب و مصدوم ساختن عزاداران حسینی از نکات قابل توجه این مستند بود.

۲- در ادامه این مستند تلویزیونی ضرورت دارد صدا و سیما برای یافتن پاسخ پرسش هایی که در ۴سال گذشته بی جواب مانده است، برنامه های متنوع تلویزیونی را در شکل مناظره و بحث و گفت وگوی تحلیلی تهیه و به نمایش عمومی گذارد. کندوکاو برای ارائه پاسخی منطقی و مستند درباره شناسایی آمران اصلی و عوامل و حامیان پشت پرده فتنه و چرایی عدم اعلام برائت برخی خواص مدعی از فتنه جویان می تواند حلقه مکمله اینگونه برنامه های روشنگرانه تلویزیونی را تشکیل دهد. واضح است موسوی و کروبی فقط عروسک های خیمه شب بازی بودند که عناصر بدذات معاند از حس قدرت طلبی و ناخالصی سیاسی – انقلابی مذموم آنان نهایت بهره را برده و به اردوکشی های خیابانی شکل انتخاباتی دادند. لذا افشای عناصر پشت پرده فتنه از رسالت های تاریخی صدا و سیماست.

۳- فتنه ۸۸ فاجعه اسفباری بود که ریشه های پنهان آن در توطئه های پیچیده استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی نهفته است که بصیرت دینی و هوشیاری مقام معظم رهبری و متقابلا ولایت پذیری ملت فهیم ایران توطئه دشمنان اسلام را ناکام گذاشت.

در حقیقت فتنه ۸۸ آزمونی جدی برای احزاب، گروه ها و شخصیت های مختلف داخلی بود که عملا و متناسب با مواضع اتخاذی میزان پایبندی خویش به ارزش ها و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته و در پشت سر یا مقابل رهبری به صف آرایی بپردازند. فتنه یادشده اگرچه هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل کرد اما ریزش و رویش و رونمایی از نیات غیرانقلابی برخی خواص مدعی استوانه نظام بودن از جمله رهاوردهای عبرت آموز این فتنه است.

۴- یادآوری و بازخوانی چندباره عبرت های فتنه ۸۸ یکی از ضرورت های حال حاضر کشور است. در سال های اخیر یک جریان افراطی وابسته به دشمن کوشش جدی دارد تا به بهانه های مختلفی از جمله اعتدال و میانه روی، تبعات سهمگین فتنه در ابعاد داخلی و بین المللی را ناچیز جلوه دهد. البته به بوته فراموشی سپرده شدن زوایای متنوع فتنه ۸۸ در نزد اذهان عمومی ذات اقدامات فرافکنانه این جریانات ماهیتا ضد انقلاب را شکل می دهد. آنها سعی دارند به هر نحو ممکن از بازخوانی علل بروز یا تبیین دقیق همه آثار نهان فتنه در عرصه داخلی و بین المللی ممانعت کنند. بدیهی است اگر خواص جامعه در تیر ۱۳۷۸ با دقت به ریشه یابی فتنه کوی دانشگاه و در ماه های بعد، به حوادث مجلس ششم می پرداختند، بی شک ۱۰ سال بعد کشور با فتنه جدیدی با رمز آشوب «تقلب در انتخابات» مواجه نمی شد. کمترین غفلت از عبرت های فتنه ۸۸ فی نفسه می تواند زمینه را برای فتنه های آتی مهیا کند.

۵- بی شک غفلت عوام، آلوده شدن برخی خواص به دست اندازی به بیت المال و ثروت اندوزی حرام، حاکمیت تدریجی مدیریت اشرافی، وادادگی سیاسی در مقابل دشمنان نظام و رخنه نگاه افراطی در لباس اصلاح طلبی بخشی از علل شکل گیری و شدت یابی فتنه در آن مقطع بوده است. عمده سران فتنه ۸۸ افراد افراطی بودند که با استفاده از ظرفیت های خبری رسانه های زنجیره ای داخلی و همسو با رسانه های بیگانه با رمز «تقلب در انتخابات» آشوب های خیابانی را دامن زده و در نهایت در عصر عاشورای ۸۸ نیات باطل خویش را به معرض دید ملت ایران گذاشتند. فضاسازی سنگین رسانه ای، بهره کشی سیاسی از نسل جوان و استفاده ابزاری از شبکه های اجتماعی از عمده کارکردهای افراطیون فتنه گر بود. خارج نشینی جمع کثیری از فتنه جویان دلیل مستدلی مبنی بر وابستگی سیاسی این اشخاص است.

۶- از یک منظر اگرچه فتنه ۸۸ با نافرمانی متوهمانه موسوی و کروبی در پذیرش شکست انتخاباتی شروع و سپس به اردوکشی های خیابانی منجر شد اما باید گفت که تقلب در انتخابات، رمز آشوب افراطیونی بود که به دلیل نبود تعریف روشنی از اعتدال و میانه روی در جامعه زمینه را برای براندازی نرم مهیا دیده و با هدف رویارویی خیابانی با نظام وارد عرصه کارزار با ملت ایران شدند.

۷- نگاهی به تفاسیر و رهنمودهای عملیاتی شبکه های خبری صهیونیستی در آن مقطع گواه روشنی است که احساساتی کردن جوانان و ارائه تعریفی وارونه از اصلاحات و اعتدال رمز استمرار فتنه در ۸ ماه یادشده بود. در حال حاضر ضرورت دارد نخبگان و اندیشمندان جامعه مسؤولانه به ارائه تعریفی دقیق، کاربردی و حقیقی از اعتدال همت گماشته و تفاوت های اعتدال و اغفال مردم به نام اعتدال را تبیین کنند.

۸- در خاتمه ضمن تقدیر از تلاش های صدا و سیما در تبیین عبرت های عاشورای ۸۸ به سهولت می توان گفت که اینگونه برنامه های راهبردی در جهت دفاع از حریم اسلام، عاشورا و انقلاب اسلامی قابل تفسیر است. در واقع یکی از رسالت های تاریخی انقلابی که صدا و سیما برعهده دارد این است که بی توجه به جوسازی های افراطیون مدعی اعتدال و اصلاح طلبی به تشریح و تبیین زوایا و ابعاد گوناگون فتنه ۸۸ همت انقلابی گمارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات