رویترز گزارش داد

در حالی که برخی مذاکره کنندگان حاضر در نشست ژنو ۳، امید چندانی به انعقاد توافق میان ایران و ۱+۵ ندارند، اغلب افراد حاضر در مذاکرات نسبت به تصویب بیانیه مشترک موقت خوشبین و امیدوار هستند.

به گزارش افکارنیوز ، خبرگزاری رویترز در گزارشی به تحلیل فضای حاکم بر مذاکرات ژنو ۳ پرداخت و نوشت: دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو روز چهارشنبه در شرایطی آغاز شد که گروه های مختلف ارزیابی های متضادی درباره شانس موفقیت این دور از گفت وگوها دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی که برخی مذاکره کنندگان به دنبال آن هستند تا انتظارات از نشست را کاهش دهند، اکثر آنها ظاهرا نسبت به نتیجه گرفتن مذاکرات تا آخر هفته خوش بین هستند؛ توافقی که در ازای کاهش تحریم ها علیه ایران به توقف برنامه هسته ای ایران منجر شود.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، پیشنهادی که اکنون بر روی میز قرار دارد، کمی متفاوت از پیشنهاد قبلی است که دو هفته پیش ایران آن را رد کرد. به علاوه، به گفته او، مذاکرات سطح پایین با ایرانی ها از آن زمان تاکنون ادامه دارد. بر اساس این گزارش، اصلی ترین نکته ای که باعث شد ایرانی ها دفعه گذشته پیشنهاد روی میز را رد کنند، درخواست طرف مقابل برای توقف ساخت وساز راکتور آب سنگین اراک و نیز پافشاری ایران برای به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم بود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گفته بود: «این مسئله که آیا ایران در نهایت اجازه خواهد یافت غنی سازی کند یا خیر، در توافقنامه موقتی که در ژنو در حال بررسی است، مورد تصمیم گیری قرار نمی گیرد. اینکه آیا این کشور اجازه یابد تحت قوانین غنی سازی کند یا نه، به مذاکرات بستگی دارد» .
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات