صادق:

محمد رضا صادق در پاسخ به این سوال که طراح اولیه نماد کلید چه کسی بوده اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: نمی دانم چه کسی نماد کلید را به دکتر روحانی پیشنهاد داد، اما اقدام روحانی در نمایش کلید در مناظره زنده تلویزیونی برای اطرافیانش هم جالب بود.

به گزارش افکارنیوز ، شاید بیشتر مردم اولین بار وی را در زمان حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دیده باشند؛ کسی که این روز ها در کنار یکی از یاران نزدیک آیت الله به عنوان مشاور حضور دارد.

«محمدرضا صادق» مشاور ارشد رسانه ای رئیس جمهور از آن دست شخصیت هایی است که به دلیل رسانه ای بودن و داشتن سوابقی نظیر معاونت خبر در خبرگزاری جمهوری اسلامی به این راحتی ها نمی توان با وی مصاحبه کرد و انتظار داشت مصاحبه چالشی از آب در بیاید.

ولی «صادق» با اینکه تنها واژه «نمی دانم» را جلوی چندین سوالمان قرار داد ولی سعی کرد برای بقیه سوالات جواب داشته باشد حتی اگر پاسخ هایش دیپلماتیک بوده و نشان دهد که خودش سال ها کار رسانه ای کرده است.

سابقه حضور به عنوان نماینده ستاد تبلیغات جنگ در مناطق عملیاتی، مسئولیت اطلاع رسانی در شورای عالی امنیت ملی، معاونت اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و چندین سمت دیگر از صادق فردی رسانه ای  - سیاسی ساخته است.

در ادامه مصاحبه با مشاور ارشد رسانه ای رئیس جمهور را می خوانید:

خبری از عضویت دولتی ها در شرکت های خصوصی ندارم

جنابعالی در زمان گفت گوی تلفنی آقای روحانی و رئیس جمهور آمریکا در نیویورک حضور داشتید؟ اگر مطلبی درباره حاشیه های این گفت وگو وجود دارد، بیان کنید.

صادق: این موضوع اکنون چه اهمیتی دارد؟ چیزی از این موضوع مکتوم نمانده است.

این سؤال از این منظر اهمیت دارد که سوزان رایس موضوع تماس گرفتن از سوی آمریکایی ها را تکذیب کرده بود.

صادق: به هر حال درباره آن مکالمه تلفنی اطلاع رسانی کامل صورت گرفته و به نظرم موضوع مهمی باقی نمانده است.

شنیده ایم رئیس جمهور دستور داده اند که کسی از اعضای دولت، عضو هیئت مدیره شرکت های خصوصی نباشد. اصل این خبر را تائید می کنید؟

صادق: درمنشور اخلاقی که در ابتدای کار دولت تدبیر وامید نیزمنتشر شد؛ اصول وموازین  مرتبط با پاسخ به پرسش شما که مورد تاکید وملاک عمل مقامات دولت میباشد مشخص است

پس چرا هنوز برخی اعضای دولت در شرکت های خصوصی عضویت دارند؟

صادق: من الان خبری در این مورد ندارم.

اگر واقعا پیگیری می شود، ما حاضریم لیستی از وزرا و معاونین آنها که در شرکت های مهم و تاثیرگذار عضو هستند، به شما ارائه کنیم.

صادق: آنچه که اهمیت دارد، اینست که فعالیت ها باید در چارچوب قانون باشد. اگر هم غیر از این بوده، یا تاکنون اصلاح شده و یا اصلاح خواهد شد.

آقای روحانی دولت خود را" دولت راستگویان و درستکاران" نامیدند. به نظر شما انتخاب چنین عناوینی برای دولت کنایه به دولت گذشته و برای تخطئه آنها نبوده است؟

صادق: اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند، مگر اینکه شما بخواهید از داخل آن چیزی درآورید ولی به نظرم آقای روحانی این موضوع را از باب نعمتی که خداوند به ایشان داده، بیان کرده اند.

آیا دکتر روحانی واقعا اعتقاد به این موضوع دارند که مجلس در راس امور است؟

صادق: وظایف نمایندگان مردم در قانون اساسی کاملا مشخص است و آقای دکتر روحانی که حقوقدان هم است و ۲۰ سال سابقه نمایندگی واداره امر قانونگذاری کشور را داشته به وظایف و اختیارات مجلس کاملا واقف است و جزو مطلع ترین افراد در زمینه  حقوق اساسی هستند و به چیستی وظایف وجایگاه های قوای  قضائیه و مقننه تسلط دارند.

پس تحمل دولت یازدهم در برابر برخوردهای سیاسی مجلس با آرامش خواهد بود؟

صادق: شما دارید می گویید سیاسی نه من!

روحانی با تدبیر با قوای دیگر تعامل می کند

به هر حال غیرقابل انکار است که نمایندگان گرایشات سیاسی متفاوتی دارند و همین گرایشات منجر به بروز برخی تنش ها می شود.

صادق: " تدبیر" به همین معناست؛ یعنی تدابیر آقای روحانی برای حل و فصل مشکلات و برای تعامل با قوای مختلف که می تواند رافع این مشکلات نیزباشد.

شما می فرمایید این دولت، دولت تدبیر و امید و دولت اعتدال است ولی ما با بررسی انتصابات دولت در سطح معاونین مشاهده می کنیم از افرادی استفاده شده که باتعریف آقای روحانی جزو افراطیون هستند…

صادق: یعنی شما درباره آنها حکم صادر می کنید؟

این حرف ما نیست؛ خود آقای روحانی بارها در سفرهای انتخاباتی شان به استان های مختلف، سوابق آنها و رفتارهای مجلس ششمی ها و برخی افراد در زمان ۱۸ تیر را به عنوان حرکت های افراطی معرفی کردند. ما الان یک لیست می توانیم به شما بدهیم که تعداد قابل توجهی از متحصنین مجلس ششم یا حامیان آنها در دولت آقای روحانی حضور دارند.

پاسخ صادق به انتصاب افراد مساله دار در دولت

صادق: این نکته ای که گفتید قبول ندارم. معیارهایی برای همکاری با دولت در سطح وزارت و معاونین در نظر گرفته شده و توصیه آقای دکتر روحانی هم این بوده که افراد بر اساس همین معیارها انتخاب شوند. ممکن است کسی در کنش سیاسی اش در ادوار گذشته موردی داشته باشد که مورد پذیرش شما نباشد. معیارهایی را آقای روحانی در زمان انتخابات مطرح کردند و اکثریت جامعه هم به آن رای دادند،   وسعی شد ه مسوولان قوه مجریه بر مبنای همان معیارها انتخاب شوند و مسئولیت ها به آنان محول شود. اینکه بخواهیم اصل را بر این قرار دهیم که براساس تفسیر شخصی بگوییم افرادی در فلان واقعه نقشی داشته اند و بعد تعمیم دهیم را قبول ندارم.

از اقداماتی  که مورد توجه بوده و هست، اینست که دولت مسیری را طی کند که هم مسائل اصلی کشور را رصد کرده و تدابیری برای حل آنها اتخاذ کند و هم مسائل فرعی را به جایگاه خود هدایت کند. البته از میان هزاران مدیر، ممکن است برخی هم منطبق با آرمان ها نباشد ولی قضاوت کلی افکار عمومی درباره مدیران منصوب شده آقای روحانی قضاوت مثبتی است.

در این زمینه نظرسنجی کرده اید؟

صادق: بله؛ بررسی هایی را انجام داده ایم که این موضوع را تأیید می کند و اگر خود شما نیز در این زمینه بررسی هایی را انجام دهید، از آن استفاده خواهیم کرد و آقای رئیس جمهور نیز از انواع بررسی هایی که صورت می گیرد و انتقادهای سازنده که وارد می شود، استقبال می کند.

شیوه دولت قبلی در سفرهای استانی مورد نظر دولت یازدهم نیست

سفرهای استانی در این دولت چگونه قرار است ادامه پیدا کند و تفاوت های آن نسبت به دولت قبل چه خواهد بود؟

صادق: رویه ای که شما به عنوان سفرهای استانی از آن تصوری خاص دارید، مورد نظر دولت یازدهم نیست و برنامه ریزی های صورت گرفته مبتنی بر اینست که رئیس جمهور و وزرای دولت به نقاط مختلف کشور سرکشی و بازدید کنند و با مردم نیز ملاقات داشته باشند ولی به آن شکلی که در خاطره شما هست، نخواهد بود؛ در واقع شکل و محتوای مناسب تری خواهد داشت تا دولت بتواند وظایف خود را بهتر انجام دهد و مردم نیزاز این سفرها بهره واقعی ببرند.

تنظیم این مدل سفر در حال بررسی است و در نهایت آقای رئیس جمهور درباره آن تصمیم گیری کرده و ما نیز اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ البته اگر از این زاویه موضوع سفرهای استانی را طرح می کنید که به عنوان درخواست آحاد مردم برای ملاقات با رئیس جمهور و مقامات دولت است، اگر چه دولت اجابت خواست مردم را وظیفه وافتخار می داند اما فعلا در ماه های اول استقرار دولت هستیم و مردم ما که فهیم و زمان شناس هستند و از مسائل به خوبی آگاهند انتظار ندارند که دولت با این حجم مشکلات و در ابتدای کار خود به شهرها و روستاها برود و به دید و بازدید بپردازد.

آقای روحانی دارایی های خود را به قوه قضائیه اعلام کرده اند؟

صادق: آقای دکتر روحانی به هر آنچه وظایف قانونی ایشان است تسلط کافی دارند و انجام می دهند.

نمی دانم چه کسی نماد کلید را به روحانی پیشنهاد دارد/ برای خودم هم جالب بود

یکی از مسائل جالب توجه در تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی انتخاب" کلید" به عنوان نماد انتخاباتی بود. طراحی این نماد دقیقا ایده چه کسی بود؟ چون اسامی مختلفی در این زمینه مطرح شد…

صادق: نمی دانم.

آقای آشنا می گفتند که من طراح این نماد بودم…

صادق: ایشان هم گفته که من نمی دانم (خنده) . من می توانم بگویم وقتی که آقای روحانی در برنامه تلویزیونی آن کلید را نشان دادند، برای همه کسانی که در کنارشان بودند خیلی جالب بود. یکی از ویژگی های دکتر روحانی اینست که پیشنهادهای مختلف را می گیرند و از میان آنها چیزهای بهتری بیرون می آورند.

سیاست خارجی دائر مدار تحریم و مشکلات اقتصادی است

الان نگاهی که به وجود آمده، اینست که آقای روحانی برنامه ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارند و تنها با گشودن گره سیاست خارجی می خواهند گره های اقتصادی را بگشایند. آیا این حرف درست است؟

صادق: اگرچه درست نیست که من سؤال را با سؤال جواب دهم ولی ناگزیرم بپرسم اگر از شما بخواهم فهرستی از مسائل و مشکلات کشور ارائه دهید، شما در رأس آن چه موضوعی را مطرح می کنید؟

اقتصاد؟

صادق: و هم اکنون اقتصاد بر سر کدام گردنه گیر کرده است؟

اینجا تفسیرهای مختلفی وجود دارد و عده ای می گویند مدیریت داخلی و عده ای می گویند تحریم.

صادق: پس یکی تحریم و یکی هم مدیریت و تدابیری است که برای حل مشکلات اتخاذ می شود؛ باید دید کدام مقدم بر دیگری بوده؟ یعنی تحریم هایی رخ داد و باید تدابیری اتخاذ می شد که اصلا این تحریم ها رخ ندهد یا اینکه بعد از تصویب، مدیریت شود. بنابراین دائر مدار این بحث، موضوع سیاست خارجی خواهد بود.

دولت اکنون همزمان با اینکه بحث سیاست خارجی را دنبال می کند، موضوع اقتصاد و حل و فصل مشکلات داخلی را هم با مصوباتی مانند ۳۵ مصوبه ابتدای کار دولت، در دستور کار قرار داده است.

مهمترین مسائل و سرفصل های عمده دولت" تدبیر و امید" برای مسأله اقتصادی چیست؟

صادق: اگر بخواهید بحث های کلیدی و سرفصل ها را بحث کنید که از عهده من خارج است و این را باید وزرای اقتصادی دولت پاسخ دهند ولی کلیت آن را که می توانم ارائه کنم و در دوره انتخابات نیز آقای روحانی آن را طرح کرده ودر قالب برنامه دولت نیز  به مجلس ارائه دادند، این بود که مسائل ضروری کشور و بهبود شاخص های اقتصادی را دنبال کنند و این جزو راهبردهای اصلی دولت بوده است.

مثلاً الان برنامه دولت برای ادامه هدفمندی یارانه ها چیست؟

صادق: این را نیز اجازه دهید آقایان دکترنوبخت ویا دکتر طیب نیا پاسخگو باشند؛ چون سیاست مورد توجه دولت اینست که مسئولین هر بخش پاسخگو و ارائه دهنده کارکرد خود باشند. واین موضوعات مسائل دقیق و ظریفی است.

نماینده آیت الله هاشمی در دولت روحانی نیستم

یکی از موضوعاتی که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، ورود شما به ستاد انتخاباتی آقای روحانی بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی بود که شما پیشتر مسئولیت معاونت تبلیغات ستاد وی را بر عهده داشتید. می شود آقای صادق را نماینده هاشمی رفسنجانی در دولت روحانی بدانیم؟

صادق: خیر!

یعنی شما به توصیه آقای هاشمی به ستاد آقای روحانی نرفتید؟

صادق: من به حضرات آقایان روحانی و هاشمی ارادت داشته و دارم اما اکنون فقط وظایف خود را در دولت انجام می دهم.

در حال حاضر تعامل آقای هاشمی و دولت به چه صورت است؟

صادق: آقای روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می کند و ارتباطاتی را با همه مسئولان دارد و رابطه ایشان با آیت ا… هاشمی نیز که از قدیم بوده، ادامه دارد. حالا نمی دانم دقیقا منظور شما از ارتباط این دو چه نوع ارتباطی است؟

منظور ما به لحاظ کاری است؛ مثلا می خواهیم بدانیم تعامل آقای هاشمی با دولت برای اجرای سند چشم انداز چگونه است؟

صادق: خود آقای روحانی در تدوین سند چشم انداز نقش به سزایی را ایفا کردند و در واقع در سال های ابتدایی دهه ۸۰ که سند در مجمع در حال تدوین بود تا سال ۸۴ که ابلاغ شد، بخش زیادی از بحث های آن در کمیسیونی تدوین شد که مسئولیت آن با آقای روحانی بود. بعد از آن نیز آقای روحانی در تدوین آئین نامه نظارتی که ذیل بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی در مجمع تصویب شد و از اختیارات رهبری است، به عنوان یکی از اعضای مجمع نقش مهمی داشتند و همین طور در زمانی که ایشان مسئولیت مرکز تحقیقات استراتژیک نظام را بر عهده داشتند، تحقیقات علمی وهمایش های زیادی در خصوص سند چشم انداز، نظارت برحسن اجرای آن و دغدغه انطباق آن با حوزه عمل هدایت کردند. بنابر این آقای روحانی به موضوع سند چشم انداز و اجرای آن توجه ویژه ای دارند.

یعنی اراده ای برای ایجاد مرکز یا دفتری در دولت برای پیگیری اجرای سند چشم انداز وجود دارد؟

صادق: به هر حال ازملاک ها و شاخصه های مهمی که برای انتخاب وزرا و مسئولان  مطرح بوده، توجه به اسناد بالادستی و سند چشم انداز است.

دولت برای همه جنبه های مذاکره با ۵+۱ سناریو طراحی کرده است

همانطور که جنابعالی تصریح کردید، طی چند ماه گذشته توان دولت صرف حل موضوعات سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای بوده است. در این میان برخی چهره های تندرو و اصلاح طلب که در هفته های پیش می گفتند مذاکرات بهترین کارکرد دولت بوده، از دو - سه روز پیش شروع کردند به رواج این خط که دولت باید میز مذاکرات را ترک کند! این در حالی است که دولت در این مذاکرات مورد حمایت کامل رهبری بوده و آقای روحانی نیز تصریح کرده که اختیار کامل در مذاکرات دارد. موضع دولت در این مورد چیست؟

صادق: با این سنگ بنایی که شما گذاردید و تشریح کردید، اصلا موافق نیستم.

آقای شیرزاد از چهره های تندروی حزب مشارکت که در مجلس ششم هم نماینده بوده و آن زمان بر لزوم مذاکره در هر شرایطی و حتی امتیاز دادن به طرف غربی تأکید داشته، مطلبی را در روزنامه شرق منتشر کرد و نوشت که اگر طرف های مقابل شرایط غیرقابل پذیرش بگذارند، تیم ایرانی باید میز مذاکره را ترک کند…

صادق: این ازهمان جا هایی است که من با فارس مشکل دارم. خبرگزاری فارس و تمام رسانه هایی که رسالت آنها اقناع وارتباط با افکار عمومی است، اولین رسالت شان اینست که مسأله اصلی را در جای خود و موضوع فرعی را در جایگاه خود قرار دهند. اگر یک فردی به اعتبار خود در جایی مطلبی نوشت، پرورش دادن و سؤال کردن و وادار کردن دیگران به موضع گرفتن درباره آن از مصادیقی است که سبب می شود موضوعات اصلی وفرعی جابجا شوند. دولت تکلیفش در زمینه مذاکرات  مشخص بوده و هماهنگی لازم صورت گرفته و کار نیز بخوبی دنبال می شود. حالا اینکه فردی حرفی زده را بیاوریم و تعمیم به کل دهیم و بخواهیم نسبتی با موضع دولت از آن استخراج کنیم را نمی پسندم.

از این صحبت شما اینگونه برداشت می شود که بر خلاف آنچه برخی مطرح کرده اند، دولت برنامه ای برای ترک مذاکره ندارد؟

صادق: دولت برای همه حالت ها سناریو طراحی کرده است؛ حُسن کار این دولت نیز همین است که برای همه جنبه های احتمالی سناریو دارد ولی چرا باید موضوعات را اینگونه مطرح کنیم؟

تعمیم دادن اظهار نظر دیگران به دولت کار درستی نیست

مطمئنا این حق شماست که وارد بحث نشوید ولی وظیفه رسانه اینست که سؤال کند و روی موضوعات حساس باشد. مثلا در بحث" هولوکاست" که از سوی CNN در مصاحبه آقای روحانی تحریف شد، دیدیم که بعد از آن، حرف آقای ظریف هم تحریف شد. ما نباید اجازه دهیم که حرف مسئولان ما تحریف شود. الان آقای شیرزاد حرف بزند، آن طرف مرزها می گویند اصلاح طلبان و نزدیکان به روحانی این حرف را زده اند…

صادق: رسانه ها و صاحبان قلم و نخبگان در بحث تضارب آرا، در حدودی که قانون تعریف کرده آزاد هستند ولی تعمیم دادن آن به دولت درست نیست.

آقای صادق در موضوع استان ها و انتصاب استانداران گلایه هایی وجود دارد و برخی چهره های سیاسی و علما گلایه هایی دارند. فرآیند انتصاب استانداران در دولت چگونه است و آیا خود دولت از این روند رضایت دارد؟

استانداران دولت یازدهم مورد رضایت مردم هستند

صادق: تا آنجا که من خبر دارم، روند اینگونه است که پس از بررسی های وزارت کشور، فردی که تطبیق بیشتری با معیارهای دولت" اعتدال" دارد، برای تصدی استانداری انتخاب و به دولت پیشنهاد و پس از گرفتن رأی از هیئت وزیران، در جایگاه خود مستقر می شود. می توان گفت که تاکنون استانداران منتخب دولت مورد رضایت اکثریت بوده اند؛ از مردم گرفته تا نمایندگان و ائمه جمعه و… ولی طبعاً جلب رضایت همه ممکن نیست.

برخی این روند را کند می دانند. شما مقایسه ای با دولت گذشته داشته اید؟

صادق: ما دولت های مختلف را تجربه کرده ایم. اگر دولت همان ابتدای کار می آمد و ۳۰ استاندار را عوض می کرد، متهم می شد به اینکه مجال نداده توانمندی استانداران موجود سنجیده شود ولی حالا که  افراد را پس از بررسی و با تأمل جابه جا می کند قاعدتا چند ماهی وقت می برد و این موضوع در همه سطوح رعایت شده و مسئولان سازمان ها و معاونین وزرا نیز به همین صورت جابه جا شده اند. همه افراد موجود در دستگاههای دولتی نیروهای نظام هستند؛ حالا ممکن است در این دولت برخی در همان مسئولیت قبلی خود خدمت کنند و برخی با جابه جایی مواجه شوند ولی در کل روند انتصاب ها روند معقولی بوده است.

قبلاً رسم بود که دولت ها از دولت قبلی یک یا دو وزیر را نگه می داشتند. این روند در دولت آقای روحانی رخ نداد…

صادق: خب شما از آقای دکتر صالحی این موضوع را بپرسید! (باخنده)

منظور ما در حد وزیر است؛ این انتقاد را قبول دارید به دولت؟

صادق: عرض کردم که از آقای صالحی سوال کنید.

ایشان که شد رئیس سازمان انرژی اتمی!

صادق: خب به نظر شما این مهم نیست؟

نه اینکه مهم نباشد ولی مثلا در دولت آقای احمدی نژاد، آقای رحمتی و سعیدی کیا از دولت قبل به کار گرفته شدند…

صادق: هم اکنون نیز آقای سعیدی کیا در این دولت حضور دارد…

ولی نه در حد وزیر.

صادق: بحث بر سر اینست که فرد خود را در معرض فعالیت وخدمت قرار می دهد و رضایت مندی هم دارد. آقای سعیدی کیا هم اکنون درد بیرخانه  شورایعالی مناطق آزاد، معاونت امور مناطق را بر عهده دارند. ضمنا شما باید سطح دولت را نیز ملاحظه کنید.

یعنی سطح وزرا آنقدر بالا آمده که وزرای دولت قبل معاون و مشاور این دولت شده اند؟

صادق: قضاوت آن را به شما می سپارم!

این موضوع یک پیام سیاسی را می رساند؟

صادق: گفتم که، قضاوت آن با شما (باخنده)

واکنش جالب صادق به واژه گفتمان «هلو انجیری» /" شخصا میوه هلو انجیری را دوست دارم! "

آقای تاجیک از مشاوران آقای خاتمی گفته است که گفتمان دولت روحانی" گفتمان هلو انجیری" است! یعنی بخشی از راست مدرن و چپ مدرن را دارد و هیچ کدام نیست. مانند هلو انجیری که هم اسم هلو را دارد و هم اسم انجیر و ترکیبی از دو مورد است. نظر شما چیست؟

صادق: من خودم میوه هلو انجیری را خیلی دوست دارم! (با خنده)

خیلی دیپلماتیک به سؤالات جواب می دهید آقای صادق! دیدگاه دیگری را نیز مطرح می کنند که دولت مستاجر ۴ ساله است. نظرتان درباره این حرف چیست؟

صادق: هر کسی دیدگاه خود را مطرح می کند و هم اکنون مهمترین ویژگی که می توان به عنوان کارنامه دولت ارائه داد، فضای پدید آمده برای همین اظهار نظرهاست و همه به راحتی راجع به دولت قضاوت کنند؛ چه آقای تاجیک و چه خبرگزاری فارس!

البته در دولت آقای احمدی نژاد که این مسأله واقعا وجود داشت و شدیدترین انتقادها به وی می شد و برخورد سختی نیز از سوی دولتی ها صورت نمی گرفت…

صادق: بحث من فقط نقد نیست بلکه بحث تبیین است.

یکی از انتقاداتی که به دولت می شود، اینست که در مورد بحث معیشت مردم در ظاهر بی تفاوت است. ناهماهنگی هایی وجود دارد که مورد اعتراض دکتر روحانی نیز قرار گرفته است. به عنوان مثال رئیس کل بانک مرکزی یک حرف می زند و سخنگوی دولت حرف دیگری می زند. وقتی مردم با گرانی و تورم دست به گریبانند، وزیر صنعت افزایش قیمت خودرو و یا حتی ارزاق را قابل توجیه می داند و می گوید اگر قیمت مرغ از ۷ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان هم برسد اشکالی ندارد! این را قبول دارید که دولت به طور جدی وارد بحث مبارزه با گرانی و معیشت مردم نشده است؟

صادق: من این حرف شما که می گویید تعدد دیدگاه ها بین مسئولان اجرایی وجود دارد را قبول ندارم ولی یک چیزی را که می توانم به شما بگویم، اینست که دولت به دنبال مبارزه بامعلول نیست بلکه به دنبال یافتن علت ها و واکاوی صحیح و ارائه نسخه های درست برای آنهاست  پرداختن به یک موضوع جزئی و واکنش نشان دادن در برابر آن را قبول ندارم و چیزی نیست که دولت به دنبال آن باشد. مسائل اصلی کشور باید شناسایی شوند و برای آنها راه حل های مناسب اندیشیده شود. اتفاقی که در کشور ما رخ داده، اینست که رسانه ها مرتب از کارگزاران و مسئولان سؤال های مختلفی را می پرسند و اصرار می کنند که حرفی از آنها بیرون بیاورند و در وهله بعد همان حرف را  مبنای سؤالات بعدی قرار می دهند که به نظر من دردی را درمان نمی کند. این دولت هدفش اینست که با شناسایی ودرمان علت ها، معلول ها را از بین ببرد.

روحانی گفت که گزارشی از وضعیت کشور ارائه می دهد

خود آقای روحانی در دوره تبلیغات از وعده ۱۰۰ روزه برای حل برخی مشکلات خبر داده بودند اما امروز می گویند که بعد از ۱۰۰ روز اول کار دولت، تازه قرار است آسیب شناسی و گزارشی از وضعیت کشور ارائه کنیم…

صادق: آقای روحانی در دوره انتخابات گفتند که ظرف ۱۰۰ روز گزارشی از وضعیت کشور و برنامه ها و چشم اندازهایی را که می تواند کاهش دهنده مشکلات کشور باشد، ارائه می کنیم. هم اکنون نیز این کار در حال تکمیل شدن است و اوایل آذر ماه ارائه خواهد شد و همینطور اقدامات فوری که  به موازات این کار صورت گرفته را نیز به اطلاع مردم خواهیم رساند.

جدیت دولت در احیای سازمان برنامه و بودجه

یکی از اقدامات دولت احمدی نژاد که مورد نقد جدی آقای روحانی و همفکرانش بود، بحث انحلال سازمان برنامه و بودجه و ایجاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از طریق ادغام آن مجموعه با یک مجموعه دیگر در دولت بود. آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که در اولین فرصت سازمان برنامه و بودجه را احیا خواهد کرد. در حال حاضر چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است؟

صادق: مقدمات قانونی این کار در حال فراهم سازی است و در حد اطلاع من دولت برای احیای این سازمان با ماموریت وساختار مناسب جدیت دارد.

در دولت گذشته برخی شوراها وکمیسیون های تخصصی دولت نیز مانند سازمان برنامه و بودجه دچار انحلال شده بودند. شنیده ایم که برخی از آنها مجدداً فعال شده اند. می توانید بگویید در حال حاضر چه تعدادی از کمیسیون های منحل شده، احیا شده است؟

صادق: آن تعداد که لازم بود احیا شود، فعال شده اند و حتی آقای روحانی در برخی از آنها که احیاشده و نیاز به حضور ایشان است، شرکت می کنند. به عنوان مثال شورایعالی آب که ۲۰ سال بود تعطیل شده بود و مجدداً با حضور رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز کرد.

یکی از مباحث مهم هیئت دولت که بسیار مورد مداقّه بوده، بحث حضور شهردار در جلسات هیئت وزیران است. در دولت آقای هاشمی شهردار با نظر رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت شرکت می کرد. در دولت خاتمی به دلیل اختلافات سیاسی از احمدی نژاد برای حضور در جلسات هیئت دولت دعوت نمی شد. آقای احمدی نژاد هم این رویه را نسبت به آقای قالیباف ادامه داد. با تشکیل دولت جدید اخباری مبنی بر حضور مجدد شهردار در جلسات هیئت وزیران مطرح شد. آیا این موضوع صحت دارد؟

صادق: ترکیب هیئت وزیران مشخص و معلوم است.

رئیس جمهور می تواند کسانی را که صلاح می داند به دولت دعوت کند

بله؛ اما برخی می توانند با نظر رئیس جمهور در جلسات دولت شرکت کنند. الان هم آقای روحانی باید از شهردار دعوت کند…

صادق: هیئت دولت آئین نامه ای دارد که افراد بر اساس آن در دولت حضور پیدا می کنند و رییس دولت این اختیار را دارد که آن تعداد از معاونین و مشاورین را که صلاح می داند، به جلسات هیئت وزیران دعوت کند.

حالا با این تفاسیر، آیا برنامه ای برای حضور قالیباف در جلسات کابینه به عنوان شهردار تهران وجود دارد یا خیر؟

صادق: من از این موضوع اطلاع ندارم

گفته می شود استاندار تهران گفته اگر قرار باشد کسی در دولت حضور پیدا کند، آن شخص من هستم.

صادق: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

روحانی از ۷ صبح تا ۱۱ شب کار می کند

رئیس جمهور در روز چند ساعت کار می کند؟

صادق: خیلی زیاد. آقای روحانی از ساعت ۷ صبح و گاهی اوقات نیز حتی زودتر سرکار حاضر می شوند و گاهی شب ها نیز ساعت ۱۰: ۳۰ - ۱۱ به خانه می روند.

خانه آقای روحانی کجاست؟ ساکن پاستور هستند یا جماران؟

صادق: (خنده) حالا وارد این مباحث نشوید!

آقای روحانی در آستانه مذاکرات درباره خالی بودن خزانه صحبت کردند که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت! این موضع گیری با چه توجیهی انجام شد؟

صادق: این بحث ها در چارچوب همان گزارش ۱۰۰ روزه از وضعیت کشور است ولی چرا شما این مسأله را اینگونه تفسیر می کنید که در آستانه مذاکرات بوده است؟ به هر حال یک تعهدی داده شده که دولت وضع کشور را به مردم گزارش کند.

برخی گمانه زنی ها درباره ورود دولت به انتخابات مجلس هم وجود دارد و این ناظر بر اظهارات آقای شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور است که گفت با توجه به زمان مانده تا انتخابات مجلس دهم و نوع عملکرد دولت، مجلس بعدی مجلس اعتدال خواهد بود. آیا دولت واقعا برنامه ای برای ورود به انتخابات مجلس دهم دارد؟

صادق: به نظر من این بحث  ناشی از این برداشت است. که چون  مردم به دنبال اعتدال بوده اند و با رأی به آقای روحانی در واقع به افراط و تفریط" نه" گفته اند؛ لذا وقتی مردم مواهب دولت اعتدال و کارکرد آن را ببیند، این گفتمان تداوم خواهد یافت.

یعنی برای پیگیری تداوم این گفتمان تشکیلاتی شکل خواهد گرفت؟

صادق: تشکیلات و این موضوع ها که برای احزاب و گروه های سیاسی است…

چون این سابقه تاریخی وجود داشته و آقای هاشمی در زمان دولت سازندگی ایده کارگزاران، آقای خاتمی در دولت اصلاحات ایده مشارکت و آقای احمدی نژاد نیز در زمان دولت خود رایحه خوش خدمت را مطرح کردند. آیا دولت آقای روحانی هم چنین برنامه ای را دارد؟

صادق: من این مقدمات ونتیجه گیری برای خلق این پرسش را قبول ندارم.

یعنی ممکن است آقای روحانی هم به این موضوع ورود پیدا کند؟

صادق: این دولت فعلا آنقدر گرفتاری دارد که بایددر جهت حل وفصل آنها بکوشد.

درباره بود و نبود «فراکسیون اعتدال» حرفی نمی زنم!

مثلا گفته شده قرار است در مجلس فراکسیونی تحت عنوان" اعتدال" تشکیل شود. آیا دولت موافق تشکیل این فراکسیون است؟

صادق: اصلا درباره بود و نبود آن حرفی نمی زنم…

بالاخره می خواهیم بدانیم دولت با چنین موضوعی موافق است یا نه؟

صادق: در این باره نه نظری دارم و نه خبری!

حرف آخر شما و موضوعی که در سؤالات ما نبوده اما مایلید از این طریق آن را بیان کنید…

صادق: من از رسانه ها و فعالان سیاسی تقاضا دارم که مسائل اصلی را مورد توجه قرار دهند که معیار آن منافع و خواست مردم است و ما نیز باید متناسب با این مطالبات، مسائل را مورد توجه قرار دهیم نه چیزی که خواست خود ماست. گاهی اوقات موضوعی برای شخص من اصلی است و آن را به کل جامعه تعمیم می دهم در حالی که این تعمیم گرایی صحیح نیست و کشور نیز از آن خسارت می بیند.

در این دوره و دولت، رسانه ها مروج این نگرش باشند که مسائل بی اهمیت را برجسته نکنند و افکارعمومی را تحت تاثیر قرار ندهند؛ بلکه موضوعات مهم و مورد نیاز ملت را برجسته کنند.

البته رسانه ها نیز به عنوان رکن چهارم دموکراسی متقابلا خواستار تعامل درست و گسترده تر دستگاه های اجرایی هستند؛ توصیه شما به عنوان مشاور رسانه ای رئیس جمهور به دستگاه ها برای این همکاری چیست؟

صادق: درخواست ما از همه عزیزان در حوزه اجرایی این بوده که همکاری خوبی با رسانه ها داشته باشند و خودم نیز معتقدم که اگر اطلاعات بین دولت و رسانه ها به عنوان نمایندگان افکارعمومی خوب تبادل شود و میان آنها رابطه دو سویه ای وجود داشته باشد، راه تولید شایعات از بین می رود. خواهش ما از بخش های مختلف دولت این بوده وهست که برای خبرنگاران فرصتی را فراهم کنند که فضای اطلاع رسانی خوبی در کشور ایجاد شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات