جوادی آملی:

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مطمئن باشید دعا برای پیروزی و موفقیت کشورمان اثر خواهد داشت، گفت: مذاکره کنندگان کشور در ژنو عاقلانه و مدبرانه سخن می گویند و با دعای خیر مردم با موفقیت به کشورمان خواهند برگشت.

به گزارش افکارنیوز ، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی قبل از ظهر شنبه در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب مازندرانی که با حضور اساتید و فرهیختگان حوزه علمیه قم و مازندران در سالن دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: همان طور که دیده می شود کفر و ایمان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و گروه مذاکره کنندگان نظام جمهوری اسلامی با رعایت فرمایش مقام معظم رهبری عاقلانه و مدبرانه صحبت می کنند و با موفقیت به کشورمان خواهند برگشت.

وی با بیان این که دعا کردن فقط برای شفای بیمار نیست، عنوان کرد: مطمئن باشید دعا برای پیروزی و موفقیت کشورمان اثر خواهد داشت و گروه مذاکره کشورمان با پیروزی برمی گردند.

استاد برجسته حوزه خطاب به اساتید و فرهیختگان عنوان کرد: بدانید هنگامی که مراجع بیان کرده اند که خودتان را دست کم نگیرید حرف درستی زده اند، هنگامی که نامی از عالمی برده شود مردم آنها را نمی شناسند و شما هستید که دین را برای آنها عرضه کرده اید و انقلاب به برکت کار شما بود که به پیروزی رسید.

شعار" لبیک یا حسین" روی میز است


آیت الله جوادی آملی ادامه داد: شما کاری کردید که مردم دیگر شعار" یا حسین غریب مادر" نگفته و به جای آن" لبیک یا حسین (ع) " بگویند و در محرم امسال دیده شد که در شهرهای کوچک و بزرگ این شعار به لبیک یا حسین (ع) تبدیل شد و این کار بزرگ را شما انجام دادید.

وی بیان کرد: هنگامی که مذاکره کنندگان هسته ای می گویند گزینه نهایی روی میز است ما نیز می گوییم" لبیک یا حسین" روی میز است و این فخر است و نباید آن را از دست داد.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: کلیسا ابتدا تفتیش می کرد و در حال حاضر قرآن را می سوزاند و عمل آنها به این دلیل است که آن ها بی عقل کار کرده و خودشان را خاکستر کرده اند.

وی یادآور شد: امریکا دو جنگ جهانی را آغاز کرد و در پی آن نزدیک به ۷۰ میلیون نفر کشته شدند و ما ۷۲ قربانی در کربلا دادیم که کل جهان را فرا گرفته است و هنگامی که لبیک یا حسین (ع) می گوییم یعنی ۷۲ قربانی داده ایم که جهان را فراگرفته است.

وی خطاب به اساتید و فرهیختگان، با بیان این که نظم و مبانی فکری باید داشت تا بتوان شیخ الطائفه شد، عنوان کرد: درس و کارتان باید علمی باشد تا هر کدام از شما در شهرتان شیخ الطائفه باشید.

آیت الله جوادی عنوان کرد: ابن شهر آشوب مازندرانی ملقب به شیخ الطائفه ثانی است و این لقب به دلیل منظومه فکری مبرهن و جامعیت عقلی و نقلی این عالم است و نه دلیل تالیفاتش.

وی اضافه کرد: این عالم کلام خوبی نوشت و اصول و آیات و روایات را فهمید و شاعر زبردستی نیز بود و بنابراین منظومه فقهی از رابطه نقل بین خود و اصول اربعه درست کرد.

این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: خبری واحد است که از تواتر نقل شود و دین را عمل به خبر واحد آسیب می رساند، این مشکل دارد و باید در این مورد بسیار کار کرد.

وی بیان کرد: ابن شهر آشوب مازندرانی عمر بابرکت داشتند و رابطه بین عصر خودش و اصول اربعه را تنظیم کرد؛ بسیاری ادعای متواتر دارند و در بحث از امام زمان (عج) حداقل هزار کتاب داریم و خیال می کنیم متواتر است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: در گذشته شاگرد، صفحه به صفحه کتاب را در نزد استاد فرا می گرفت و اجازه داده می شد تا آن شاگرد آموخته های خود را نزد دیگری نقل کند تا رابطه بین کتب اربعه و اصول اربعه حفظ شود.

وی با بیان این که به برکت نظام اسلامی تفسیرهای زیادی در حوزه علمیه رواج شده، عنوان کرد: مبادا کسی خیال کند تفسیر را با مطالعه می توان انجام داد، قرآن راه اساسی آن توحید است و می گوید که اگر چیزی را نمی دانی نگو و نه آن را تکذیب و نه تصدیق کن و این فضای علم و برهان است.

رونمایی از ۱۴ اثر ابن شهر آشوب مازندرانی


در پایان این مراسم از ۱۴ اثر ابن شهر آشوب مازندرانی رونمایی شد و قطعه تصویری از مقام معظم رهبری در دیدار برگزار کنندگان این کنگره پخش شد.

در ابتدای این مراسم نیز گزارشی از افتتاحیه این کنگره که چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در شهر ساری برگزار شد، ارائه شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات