سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر برچیدن بخش های زیادی از تاسیسات هسته ای ایران تاکید کرد: ما نمی پذیریم درباره چنین مسایلی وارد مذاکره شویم. حقوق هسته ای ایران حتی در کوتاه مدت قابل واگذاری نیست.

به گزارش افکارنیوز ، بهروز کمالوندی با اشاره به حضور بازرسان آژانس در ایران برای بازدید از تاسیسات تولید آب سنگین اراک گفت: دو تن از بازرسانان به نام آپارو، مسوول حوزه ایران در پادمان آژانس و ماکسیموآ، بازرس دیگر آژانس که اهل لیتوانی است برای بازدید از تاسیسات تولید آب سنگین در اراک روز شنبه وارد تهران شدند و پس از گفت وگو با کارشناسان سازمان انژری اتمی شب گذشته وارد اراک شدند.

وی گفت: بازرسی این بازرسان در حال انجام است و عصر امروز (یک شنبه) به اتمام می رسد و آنها به تهران باز می گردند و امشب به وین برمی گردند.

وی در رابطه با مذاکرات ایران و آژانس که قرار است روز چهارشنبه در وین برگزار شود و درباره زمان بازرسی از معدن گچین بندرعباس گفت: هنوز در این باره وارد جزییات نشده ایم اما در مذاکرات وین به احتمال قوی در این باره صحبت خواهد شد و سازوکار و زمان بازدید از معدن گچین تعیین می شود.

کمالوندی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ در چارچوب توافق ژنو که قرار است دوشنبه و سه شنبه (۱۸ و ۱۹ آذرماه) در وین برگزار شود، گفت: این مذاکرات مربوط به چگونگی اجرای توافق ژنو است اما در بخش هسته ای توافق قطعا این مذاکرات با مباحث مطرح در مذاکرات ایران و آژانس تلاقی خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که برخی مقامات آمریکایی از جمله وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات با ایران و معاون وزیر خارجه در اظهار نظری اعلام کرده است" برچیدن بخش های زیادی از تاسیسات هسته ای ایران از شرایط رسیدن به یک توافق نهایی خواهد بود" و در این رابطه به راکتور آب سنگین اراک اشاره کرده است، گفت: مسوولان ایران بارها و بارها در این باره مواضع شان را تکرار کرده اند که حقوق هسته ای ایران قابل معامله نیست و هیچ کس در ایران در هر مقطعی چنین اجازه ای ندارد و این حقوق شامل تمامی فرایند چرخه سوخت هسته ای از جمله غنی سازی می شود.

وی تاکید کرد: ما نمی پذیریم درباره چنین مسائلی وارد مذاکرات شویم و حتی توافق ژنو که بخشی از آن برای دوره زمانی شش ماهه است منوط به تفاهم بر سر یک راه حل جامع و بلند مدت است. بنابراین تا وقتی از اهداف و چشم انداز این راه حل در بلند مدت اطمینان حاصل نکنیم هر اقدامی در کوتاه مدت قابل بازگشت است.

کمالوندی تاکید کرد: ایران حقوق هسته ای اش را ولو به طور موقت و کوتاه واگذار نمی کند و این از خطوط قرمز ما است. شاید خانم شرمن و دیگر مقامات آمریکایی تحت فشار صهیونیست ها و شرایط داخلی شان مطالبی را عنوان کنند اما آنچه در میز مذاکرات شنیده می شود خلاف این مباحث است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات