وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) برای گفتگو با جواد ظریف مسکو را به مقصد تهران ترک می کند.

به گزارش افکارنیوز ، برنامه اصلی سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران برای روز پنجشنبه تنظیم شده است.

همچنین گفته می شود وی در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهد کرد.

توافق بین ایران و پنج بعلاوه یک (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان) که دو هفته پیش در ژنو حاصل شد مشخصا موضوع اصلی مذاکرات لاوروف با مقامات ایران خواهد بود.

این سند شش ماهه شامل گام های مشخصی است.

مقامات مسکو هیچ تردیدی ندارند که طرف ایرانی به طور صادقانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

سرگئی لاوروف در ارتباط با توافق ژنو گفت از آنها (ایران) خواسته شده اعتمادسازی کنند تا آمریکا و اتحادیه اروپا بتوانند تحریمهایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل اعمال شده است، کاهش دهند.

لاوروف به طور ضمنی گفت: در این شش ماه مذاکرات فشرده ای با هدف حصول تصمیم نهایی درباره فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران انجام خواهد شد.

مقامات ایران و لاوروف همچنین درباره چشم انداز تشکیل یک کنفرانس بین المللی تازه درباره سوریه مذاکره خواهند کرد. مسکو یکی از موافقان سرسخت حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ است و معتقد است ایران نفوذ قابل توجهی روی روند جاری دارد. این در حالیست که مقامات آمریکایی در این زمینه ابراز تردید کرده اند.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه به ایتارتاس گفت: تماسها در این باره ادامه دارد و ما امیدواریم در مرحله نهایی به یک نقطه نظر مشترک برسیم.

همچنین گفته می شود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جلسه کنگره درباره مسئله ایران سخنرانی خواهد کرد. ماهیت سخنان وی نشان خواهد داد که شکاف بین طرفین چقدر برطرف شده است.

سرگئی لاوروف و مقامات ایران طبیعتا به وضعیت کنونی روابط تجاری روسیه و ایران و همکاری در زمینه فن آوری های دفاعی نیز مذاکراتی خواهند داشت.

یک مقام وزارت دفاع روسیه گفت: روابط ایران و روسیه تحت تاثیر ملاحظات سیاسی زودگذر قرار ندارد.

ایران یکی از شرکای تجاری بزرگ روسیه در خاورمیانه و یک بازار بزرگ برای ماشین آلات، تجهیزات، خودروها و تولیدات صنایع فلزی روسیه است.

صادرات ایران به روسیه عمدتا شامل مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

وزرای خارجه ایران و روسیه همچنین درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان و تدارکات برای اجلاس خزر که قرار است پاییز ۲۰۱۴ در شهر آستاراخان روسیه برگزار شود، مذاکره خواهند کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات