مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ برای دومین روز در محل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد.

به گزارش افکارنیوز ، ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافق دست یافتند. بر اساس این توافق، هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود.

مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ با هدف رسیدن به درک مشترک از توافق و ساز و کار اجرای آن در سطح مدیران کل وزارت خارجه های ایران و ۱+۵ و نیز با حضور کارشناسان آژانس برگزار می شود.

شایان ذکر است برخی کارشناسان معتقدند اجرای توافق ژنو زودتر از اواسط یا اواخر ژانویه نخواهد بود.

همچنین این کارشناسان معتقدند که در مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ که از روز دوشنبه ۱۸ آذر در وین آغاز شده است، احتمال دست یافتن به یک چارچوب مکتوب و مستند وجود ندارد و دو طرف صرفا در زمینه های هسته ای، فنی، اقتصادی برداشت های مشترکی را به دست خواهند آورد تا زمینه اجرای توافق بدون هیچ ابهامی فراهم شود.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در اولین روز خود به مدت پنج ساعت انجام شد و این مذاکرات در دومین روز خود ساعت ۹: ۳۰ به وقت وین آغاز شده است.

به نظر می آید این مذاکرات عصر روز سه شنبه نیز ادامه دارد و پیش بینی می شود چنان چه مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به درازا بکشد، فردا (چهارشنبه) نیز مذاکرات ادامه یابد.

حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه به همراه کارشناسان اقتصادی و بانکی، هسته ای و حقوقی در مذاکرات حضور دارند.

همچنین استفان کلمنت دستیار کاترین اشتوین به نمایندگی از اتحادیه اروپا و هر یک از کشورهای گروه ۱+۵ نمایندگانشان در این مذاکرات حضور دارند.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در حالی در وین برگزار می شود که همزمان قرار است روز چهارشنبه مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب اجرای سند تهران که ۲۰ آذر با حضور یوکیا آمانو و علی اکبر صالحی به امضاء رسید، برگزار خواهد شد.

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و ترو واریورانتا، معاون مدیر کل آژانس در امور پادمان ها، ریاست های هیات های ایران و آژانس را در این مذاکرات برعهده دارند.

با توجه به احتمال طولانی شدن مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ این امکان وجود دارد که مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس عصر روز چهارشنبه برگزار شود.

گفته می شود ایران و آژانس در راستای اجرای سند تهران درباره بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس و دیگر بندهای این سند، گفت و گو خواهند کرد. بر اساس سند مذکور بازرسان آژانس ۱۷ آذر ماه از تاسیسات تولید آب سنگین اراک بازدید کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات