فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء با اعلام خبر تکمیل پروژه بومی پیامبر اعظم در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: با این پروژه که مراحل نهایی آن در حال تکمیل است قدرت و توانمندی تصمیم سازی و تصمیم گیری در شبکه پدافند چندین برابر می شود.

به گزارش افکارنیوز ، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در نشست خبری که امروز در ستاد فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء برگزار شد با اشاره به نصب سامانه راصد ۳۲ گفت: این سامانه از ۱۰ شهریور سال گذشته به تعداد قابل توجه و مکفی به تمام مراکز حساس، حیاتی و هسته ای و معابر ورودی حساس نصب شده تا اطلاعات مکشوفه را به مرکز فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی اعم از سمت، سرعت و اطراف پروازی را به مرکز مخابره کند.

پروژه پیامبر اعظم قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری پدافند هوایی را چندین برابر می کند

امیر اسماعیلی به خبر مهم امروز خود اشاره کرد و گفت: پروژه پیامبر اعظم خبر بزرگ ما بومی سازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی بود که این اقدام با سه راس مثلث دانشگاه، وزارت دفاع و افسران پدافند هوایی به سرانجام رسیده و بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد پروژه بومی پیامبر اعظم تکمیل شده است.

وی ادامه داد: اس او سی یا پروژه پیامبر اعظم این امکان را به پدافند هوایی خاتم الانبیاء می دهد تا اطلاعات را به صورت توزیع شده در سراسر کشور تقسیم کند و هیچ گاه متکی به مرکز فرماندهی نباشد و از هر نقطه ای قابلیت اداره صحنه را دارد.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه این پروژه در مراحل نهایی اش به سر می برد، افزود: تکمیل این پروژه قدرت و توانمندی تصمیم سازی و تصمیم گیری را در شبکه پدافند هوایی کشور چندین برابر می کند.

بیشتر از بودجه تحویلی آمادگی و توان رزمی ارائه می کنیم

فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ردیف بودجه ارتش در لایحه پیشنهادی دولت ۵۰ درصد افزایش داشته و این افزایش چه تاثیری بر توانمندی دفاعی کشور خواهد داشت، گفت: قطعا تمام بودجه سال ۹۳ کشور در تمام زمینه ها ارتقا دارد و این ارتقای بودجه چندین مسئله را مشخص می کند و آن اینکه ثابت کرده هر چقدر بودجه واعتبارات در اختیار داشته باشیم می توانیم توانمندیهای بیشتری را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: از طرفی قرارگاه پدافند هوایی در صدر لبه جلویی دفاع در برابر تهدیدات است و پدافند هوایی در اولویت است هر چند ما خودمان را با این گونه مسائل همسان می کنیم و به اندازه ای که بودجه در اختیار ما قرار می گیرد بیشتر از آن آمادگی و توان رزمی را بالا می بریم.

امیر اسماعیلی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نحوه جذب دانشجو در دانشگاه قرارگاه پدافند هوایی به چه شکلی است، گفت: مثل تمامی دانشگاهها اعلام رسمی و از سرتاسر کشور دانشجو جذب می کنیم.

رادار آرش هواپیماهای پهنان کار و ریز پرنده را رصد می کند

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره ویژگی های سامانه راداری آرش که در چند روز اخیر رونمایی شد، گفت: در پدافند هوایی باید از طیف های متعدد فرکانسی استفاده کنیم و با این روش کشف خیلی از اهداف میسر نبود اما با رادار آرش در طیف اچ اف، یو اچ اف و وی اچ اف به تکنولوژی کشف اهداف ریزپرنده رسیدیم که به راحتی می تواند به برخی از هواپیماهای پنهان کار اخطار دهد.

فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شما در مورد اظهارنظر برخی از افراد غیر متخصص در مورد مسائل نظامی گفت: من هیچ وقت جرات نمی کنم میکروفن شما خبرنگاران را بگیرم چون تخصص لازم را ندارم البته این مسئله را در کشور ما خیلی ها می دانند و این کارها را نمی کنند.

اسماعیلی در خصوص جدیدترین سامانه های راداری گفت: رادار برد بلند «آرش» تا پایان هفته در یکی از سایتهای کشور مستقر می شود.

سامانه صافات برای مقابله با موشکهای کروز

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) همچنین با بیان اینکه سامانه شبکه کنترل فرماندهی پیامبر اعظم مراحل پایانی خود را طی می کند، تصریح کرد: سامانه توپخانه صافات۱ نیز برای مقابله با موشک های کروز مجهز به سیستم الکترواوپتیک تولید و مستقر شده است.

اسماعیلی از نصب و شلیک موفق موشک ارتقایافته شلمچه از روی سامانه مرصاد ۲ علیه هدف پهپادی خبر داد و گفت: این آزمایش در هفته های اخیر صورت گرفته و مرصاد۲ هم اکنون در اقصی نقاط کشور مستقر است.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت۵ با تکنیک های جدید در وسعت بسیار بالا/روز تست موشک های میان برد، کوتاه برد و برد بلند

امیر اسماعیلی در این نشست خبری گفت: مهر ماه امسال رزمایش بزرگی را قرارگاه پدافند هوایی خاتم انبیاء در شمال، شمال غرب، جنوب، جنوب غربی و مرکزی را داشتیم که وسعت این رزمایش در مساحتی بالغ بر ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع بود که در این رزمایش سامانه های جدید و تکنیک های متفاوت تر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار را انجام دادیم که نام این رزمایش، رزمایش مدافعان آسمان ولایت پنج بود.

وی به دلیل رسانه ای نشدن رزمایش مدافعان آسمان ولایت پنج اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه تاکتیک های جدید در برابر تهدیدهای متعدد آینده دشمن حفظ می شد این رزمایش را رسانه ای نکردیم و در این رزمایش بالغ بر ۱۶ هزار نفر از نیروی هوایی ارتش، نیروی هوایی سپاه، قرارگاه پدافند ارتش و همینطور پدافند سپاه شرکت داشتند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در مورد رزمایش ولایت پنج ادامه داد: نیروهای هوایی ارتش و نیروی هوایی سپاه در این رزمایش پنج روز حملات سنگینی را انجام دادند و متناسب با تهدیدات روز دنیا نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه نیز با تکنیک های جدید و جنگ الکترونیک در وسعت بسیار بالا با دشمنان فرضی مقابله می کردند.

وی به اقدامات انجام شده در روز آخر این رزمایش اشاره کرد و گفت: روز آخر رزمایش، روز تست موشک های میان برد، کوتاه برد و برد بلند بود.



امیر اسماعیلی در مورد تشکیل دانشگاه قرارگاه پدافند هوایی نیز گفت: در ۱۰ شهریور امسال قول داده بودیم دانشگاه قرارگاه خاتم الانبیاء دانشجو جذب کند، اما مکانی که تحویل گرفته بودیم آمادگی دانشگاه را نداشت. با پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح و تلاش ستاد کل ارتش از اولین روز مهر ماه امسال دانشجو جذب کردیم و آمادگی جذب دانشجویان در طیف های مورد نیاز را داریم.

سامانه موشکی مرصاد۲ با توان موشکی شلمچه کاملا بومی


امیر اسماعیلی در مورد سامانه های موشکی قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء نیز گفت: سامانه مرصاد دو با قابلیت بالا در رزمایش ولایت چهار مورد آزمایش قرار گرفت، اما این سامانه با موشک های قبلی مورد تست قرار گرفت و در ادامه موشک های توانمند شلمچه را با برد بیشتر و متناسب با سامانه مرصاد دو آزمایش کردیم که این آزمایش با موفقیت همراه بود و این موشک ها علیه ریزپرنده ها و پروازها موفق عمل کرد.

وی با بیان اینکه سامانه موشکی مرصاد دو با توان موشکی شلمچه کاملا بومی است، ادامه داد: همچنین برای سامانه برد بلند S۲۰۰ قابلیت هایی را اضافه و آن را تبدیل به سامانه جدیدی کردیم که در راستای اجرای تدابیر معظم له بود که فرمانده معظم کل قوا دستور داده بودند برای سامانه S۲۰۰ فکرهایی متناسب با فکرهایی که در زمان جنگ برای سامانه هاگ گرفته شد، انجام شود.

تغییر تکنولوژی سامانهs۲۰۰ با توانمندی شلیک موشک مرصاد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: سامانه S۲۰۰ علاوه بر شلیک موشک برد بلند S۲۰۰ قادر به شلیک موشک صیاد دو هم هست این یعنی تغییر تکنولوژی به دانش و توانمندی های روز که توسط وزارت دفاع، دانشگاه های سراسر کشور و قرارگاه پدافندی خاتم الانبیاء انجام شد.

امیر اسماعیلی در ادامه به توانمندی های راداری این نیرو اشاره کرد و گفت: رادار آرایه فازی پسیو را در ۱۰ شهریور امسال معرفی کردیم که این رادار دیده نمی شود ولی ریزپرنده ها را کشف می کند و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور افزوده شد.

وی در ادامه به توانمندی های رادار آرش که اخیرا رونمایی شده بود، نیز اشاره کرد و گفت: آرش توانمندی جدیدی است که به شبکه پدافندی کشور اضافه شده است با توان بسیار بالا که نگهداری و تعمیرات آن بسیار ساده است و به دست افسران جوان کشور طراحی و تولید شده و تا پایان هفته در یکی از سایت های دفاعی کشور مستقر خواهد شد.

توپخانه صافات علیه موشک های کروز


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در ادامه سخنان خود به توان توپخانه ای قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء اشاره کرد و گفت: سامانه توپخانه ای صافات با رادار بسیار توانمند بر علیه موشک های کروز با ارتفاع پایین اعم از باسرنشین یا بدون سرنشین اقدام می کند.

وی ادامه داد: سامانه صافات یک با بهره گیری از صنعت الکترو اپتیک کاملا پسیو و غیر فعال است و بر علیه تهدیدات اقدام می کند که این سامانه به تعداد خیلی خوبی موجود است و توسط وزارت دفاع طراحی و تولید شده و در حال گسترش سافات یک در حلقه های پدافندی کشور هستیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات