در حالی که در بیشتر رسانه های کشور و بر اساس مقایسه اعداد و ارقام بوجه دفاعی و نظامی کشور با ردیف بودجه سال گذشته نشان از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی بودجه نیروی نظامی و امنیتی به جز بودجه بسیج دارد، ولی برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و برخی از فرماندهان نظامی اعتقاد دیگری دارند.

به گزارش افکارنیوز ، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی درباره جلسه فرماندهان نظامی و دفاعی کشور با اعضا کمیسیون مجلس و نماینده دولت درباره بودجه دفاعی کشور گفت: به نظر من در بخش های مختلف بودجه دفاعی تغییر زیادی دیده نمی شود و متاسفانه در کل تا حدودی کمتر نیز شده است.

وی در مورد جلسه برگزار شده اعضای کمیسیون با نمایندگان نیروهای مسلح نیز گفت: علاوه بر نماینده دولت در این جلسه نمایندگانی از ناجا، وزارت دفاع و نیروهای مسلح حضور داشتند که پیشنهاداتی را ارائه کردند که این پیشنهادات قرار است در کمیسیون تلفیق بررسی شود لذا امیدواریم این پیشنهادات باعث افزایش بودجه دفاعی کشور شود.

کوثری با بیان اینکه بودجه دفاعی در بخش هایی به ظاهر مثبت نشان داده شده و در خیلی از جاها نیز منفی نشان داده می شود، گفت: امیدواریم این مساله با پیشنهادات نمایندگان حل و تعدیل ایجاد شود .

همچنین عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سخنان کوثری مبنی بر کاهش بودجه دفاعی نظامی کشور گفت: این بحثایی که در بعضی از سایت ها مبنی بر افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی بودجه نهادهای نظامی آمده صحت ندارد.

وی با بیان اینکه قبول داریم بودجه کشور انقباضی است، ادامه داد: من فکر می کنم نیاز است تا در کمیسیون تلفیق، بودجه نظامی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به این سوال که مقایسه اعداد و ارقام بودجه دفاعی نظامی بسیاری از نهادها نسبت به سال گذشته خبر از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی نهادهای نظامی می دهد، گفت: در مقایسه بودجه امسال با سال گذشه مهم عدد معدل است که افزایش چشمگیر به آن شکلی که در سایت ها آمده اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر نرخ تورم ۳۰ درصد باشد و ما افزایش ۲۰ درصدی در اعداد و ارقام بودجه داشته باشیم یعنی اینکه بودجه در معدل کاهش داشته در حالی در بودجه دفاعی امسال بیشترین افزایش برای سپاه بوده که حدود ۲۰ درصد و ارتش حدود ۱۸ درصد است که با احتساب نرخ تورم نشان از کاهش بودجه دفاعی دارد.

بنابر این گزارش برخی از فرماندهان نظامی نیز به بودجه دفاعی واکنش نشان دادند.

سرلشکر جعفری فرمانده سپاه در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه کاهش بودجه عمومی سپاه آیا به دلیل ورود جریان اصلاح طلب در دولت است خاطرنشان کرد : بودجه کم شده بود، اخیرا با پیگیری هایی که انجام شده کاهش بودجه برطرف شده ولی بودجه ۹۳ خیلی کاهش پیدا نکرده فقط کمی بودجه بسیج کاهش پیدا کرده و در مجموع این مسئله مربوط به بخشی از محدودیت های بودجه ای کشور است .

سردار سیدمسعود جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سئوالی درباره ردیف بودجه پیش بینی شده برای نیروهای مسلح در بودجه سال ۹۳ گفت: با توجه به مجموعه پارامترها و هماهنگی هایی که بین نیروهای مسلح و دولت شده امیدواریم که در آینده فرصتی پیش بیاید و امکاناتی فراهم شود تا وضع بودجه از آنچه که امروز هست بهتر شود.

وی با بیان اینکه هم در گذشته، هم امروز و هم برای آینده تعاملات خوبی بین نیروهای مسلح و دولت بوده است، افزود: امیدواریم بودجه و اختیارات لازم و مناسبت تر در اختیار نیروهای مسلح قرار بگیرد هر چند با توجه به برنامه ریزی ها و پیش بینی هایی که شده، امیدواریم با مدیریت و صرفه جویی اجازه ندهیم کوچکترین خدشه ای به مباحث دفاعی و نظامی وارد شود.

امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء درباره افزایش ردیف بودجه ارتش در لایحه پیشنهادی دولت، گفت: قطعا تمام بودجه سال ۹۳ کشور در تمام زمینه ها ارتقا دارد و این ارتقای بودجه چندین مسئله را مشخص می کند و آن اینکه ثابت کرده هر چقدر بودجه واعتبارات در اختیار داشته باشیم می توانیم توانمندیهای بیشتری را ارائه دهیم .

وی ادامه داد: از طرفی قرارگاه پدافند هوایی در صدر لبه جلویی دفاع در برابر تهدیدات است و پدافند هوایی در اولویت است هر چند ما خودمان را با این گونه مسائل همسان می کنیم و به اندازه ای که بودجه در اختیار ما قرار می گیرد بیشتر از آن آمادگی و توان رزمی را بالا می بریم

سردار محمد رضا نقدی نیز در پاسخ به این سئوال مبنی بر  اینکه بودجه بسیج در لایحه بودجه سال ۹۳ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است آیا رایزنی با مقامات دولتی و مجلس برای افزایش این بودجه صورت داده اید یا خیر، اظهار کرد: ما با مسئولان دولتی در این خصوص صحبت کردیم و چنین انتظاری برای کاهش بودجه بسیج نداشتیم منتهی ما وظایف خود را به هر حال انجام می دهیم .

وی با تاکید بر اینکه بسیج متکی به پول نیست، افزود : هر چقدر که بودجه به بسیج بدهند کارهایی را که بتوانیم انجام داده و خدماتی که در حوزه سازندگی می توان به مردم ارائه کرد را ارائه خواهیم داد اگر هم بودجه کافی ندهند ما باز هم کار خودمان را انجام می دهیم .

وی گفت: اما این برخورد با بسیج انتظار نمی رفت و بسیج چنین انتظاری از دولت در کاهش بودجه این سازمان مهم نداشت .

در ادامه جدول مقایسه بودجه ارائه شده توسط دولت در سال ۹۳ و مقایسه آن با بودجه سال ۹۲ آمده است.

نام دستگاه

پیش بینی دولت روحانی در لایحه بودجه ۹۳

ابلاغ لاریجانی به عنوان قانون بودجه ۹۲

پیشنهاد دولت احمدی نژاد در لایحه بودجه ۹۲

سپاه پاسداران

۴۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال

بسیج

۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

۸ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال

۶ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال

وزارت اطلاعات

۱۳ هزار و ۶۷۴ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال

۱۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال

۹ هزار و ۴۸۱ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال

نیروی انتظامی

۴۵ هزار و ۱۶۴ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال

ارتش جمهوری اسلامی

۵۱ هزار و ۸۵ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال

۳۴ هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال

۳۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات