جهانیان خواهند فهمید چه کسانی همواره به دنبال نقض عهد هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی سازی تا هر سطحی حق مسلم ماست، اما ما این کار را برای رفع نیازهایمان انجام می دهیم.

به گزارش افکارنیوز ، علی اکبر صالحی امشب پس از دیدار با مراجع عظام تقلید در قم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زیارت حرم کریمه اهل بیت (س) و استفاده از محضر مراجع تقلید هدف از سفر به قم بوده است، اظهار داشت: قوت قلب و استفاده از رهنمودهای مراجع و علمای حوزه علمیه قم در این سفر محقق شد.

وی افزود: در حال حاضر مسئله هسته ای و تفاهم با کشورهای ۱+۵ یکی از موضوعات روز کشور به شمار می رود؛ دیدارهای امروز با مراجع عظام تقلید صحبت در مورد جزئیات تفاهم صورت گرفته بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برخی اوقات ابهاماتی در رسانه ها مطرح شده و در میان مردم هم شنیده می شود، ادامه داد: برخی عزیزان هم این ابهامات را دارند به همین دلیل احساس وظیفه کردیم که به خدمت مراجع برسیم و این ابهامات را تا جایی که میسر بود، رفع کنیم.

این مسئول ادامه داد: این اطمینان خاطر را می دهیم که جمهوری اسلامی هیچ گاه پا را فراتر از حقوق مصرح در اساسنامه آژانس و NPT نمی گذارد و به تعهدات خود هم پایبند است.

صالحی با بیان اینکه امروز با ۶ نفر از مراجع تقلید دیدار داشته است، عنوان داشت: این مسائل در دیدارهای مذکور مطرح و جزئیات توضیح داده شد تا ابهامات برطرف شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: امیدواریم با ارشادات رهبر معظم انقلاب و در چارچوبی که ایشان برای گروه مذاکره کننده تبیین و تعیین کرده اند و نیز با دعای خیر مراجع عظام و مردم، بتوانیم بقیه راه را هم به خوبی طی کنیم و جمهوری اسلامی با سرافرازی از این پرونده ساختگی بیرون بیاید.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد رفتار ایران در قبال طرف غربی گفت: هر اتفاقی که بیفتد جمهوری اسلامی برنده مذاکرات است؛ اگر طرف مقابل متعهد به تفاهم نامه باشد خوب است و اگر نقض عهد هم کند باز هم افکار عمومی جهان دریافته است که ایران اهل تعامل و گفت وگوی منطقی و پایبندی به تعهدات است و طرف مقابل لجاجت می کند و مدام برای فشار بیشتر، بهانه تراشی می کند.

صالحی با بیان اینکه جهانیان خواهند فهمید چه کسانی همواره به دنبال بهانه و نقض عهد هستند، تصریح کرد: دنیا درمی یابد که چه کشورهایی با هدف قرار دادن دیگر ملل در مدار سیاسی خود بر دیگران فشار می آورند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی کشوری مستقل و در مدار سیاسی خود است و تابع هیچ اراده سیاسی دیگر نمی شود؛ این جایگاه با زحمت به دست آمده و بر روی همین اصول و با عزت و قدرتمندی ایستاده ایم و امیدواریم طرف های مقابل دیگر به امتحان ایران روی نیاورند، چراکه ۳۴ سال این کار را انجام دادند و نتیجه این بوده که جمهوری اسلامی هر روز در منطقه و جهان قدرتمندتر و ارزشمندتر شده است.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر برنامه های فنی سازمان انرژی اتمی برای آینده گفت: غنی سازی ادامه خواهد یافت؛ از ابتدا بر روی غنی سازی پنج درصد تاکید داشتیم و این کار ادامه می یابد هرچند غنی سازی تا هر سطحی حق مسلم ماست ولی ما این کار را برای رفع نیازهایمان انجام می دهیم؛ غنی سازی پنج درصد نیاز ماست و زمانی هم به اورانیوم ۲۰ درصد احتیاج داشتیم که این کار را انجام دادیم و جهان را به شگفتی وا داشتیم و امروز آنها می دانند که جمهوری اسلامی با فشار و تهدید، خواسته های خود را رها نمی کند.

صالحی با بیان اینکه راه های متعددی پیش روی ایران در صورت نقض عهد طرف غربی قرار دارد، خاطرنشان کرد: فعالیت های ما کما فی السابق ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس از همه ی سایت های هسته ای ایران به طور دائم بازدید می کند و طبق موافقت نامه پادمانی، دوربین های آنها به صورت ۲۴ ساعته تمام موارد را ضبط می کنند ضمن اینکه بازرسان دوره ای آنها در اصفهان عملاً به صورت دائم حضور دارند.

وی بیان داشت: تمام موسسات ما که با مواد هسته ای سر و کار دارند زیر نظر آژانس هستند؛ کشورهای غربی ادعا کرده اند که صنایع موشکی ایران در حال ساخت کلاهک هسته ای هستند در حالیکه رهبر معظم انقلاب فتوایی مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح هسته ای صادر فرموده اند و این فتوا، حکم حکومتی هم محسوب می شود.

صالحی با بیان اینکه همگان ملزم به رعایت حکم حکومتی مقام معظم رهبری هستند، گفت: هیچ کس در ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ما ادعای کشورهای غربی را تکذیب و نفی می کنیم؛ مرجعی در دنیا برای بازرسی از صنایع موشکی کشورها وجود ندارد و معاهده ای هم در این زمینه نداریم و آژانس هم در جایگاهی نیست که این کار را انجام دهد ولی ما برای اینکه به خود اطمینان داریم و به منظور شفاف سازی اخیراً تفاهم نامه ای با آژانس داشته ایم که شش خواسته آنها به تدریج تامین می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات