کاخ سفید:

پس از آن که سنای آمریکا از طرح جدید خود برای اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران خبر داد، کاخ سفید در واکنش اعلام کرد، چنانچه تحریم های جدیدی علیه ایران در کنگره به تصویب برسد، اوباما مصوبه مربوطه را وتو خواهد کرد.

به گزارش افکارنیوز ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما طرح کنگره برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد.

سنای آمریکا بر اساس طرحی که به تازگی از سوی ۲۶ سناتور دموکرات و جمهوری خواه ارائه شده، در پی آن است تا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب برساند؛ اقدامی که کاخ سفید آن را «غیرضروری» می داند.

سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: فکر نمی کنیم این طرح تصویب شود اما در صورت تصویب، رییس جمهور آن را وتو خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پرهیز از هر اقدامی که به طور بالقوه فرصت کنونی برای حل این چالش به صورت دیپلماتیک را از بین می برد، بسیار مهم است.

کارنی گفت، ایجاد اختلال در مسیر دیپلماسی کاملا غیرضروری است زیرا اگرا ایران به تعهدات خود عمل نکند، دولت و کنگره می توانند برای تصویب تحریم های جدید و موثر علیه تهران به سرعت اقدام کنند.

طرح جدید تحریم ایران از حمایت رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا برخوردار است. منندز مدعی است: تحریم های کنونی ایران را به پای میز مذاکره آورده و تهدید برای تحریم های آتی ایران را برای همکاری و اقدام با حسن نیت ملزم می سازد.

زمان به رأی گذاشتن این طرح در سنا هنوز مشخص نشده است اما احتمال رأی گیری در این مورد در روزهای آتی با توجه به آغاز تعطیلات سنا بعید به نطر می رسد.

هری رید، از سناتورهای ارشد آمریکایی اعلام کرده که با مطرح شدن این طرح در سنا مخالف است؛ طرحی که شامل تحریم های جدید علیه صنعت نفت و معدن کشورمان می شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا (Article I, Section ۷, Clause ۲) ، رییس جمهور این حق را دارد که طرح مصوب کنگره را وتو کند که در این صورت، مصوبه وتو شده لازم الاجرا نخواهد بود. در صورتی که کنگره نسبت به وتو شدن طرح مصوب اعتراض داشته باشد، طرح باری دیگر به رأی گذاشته می شود و اگر حداقل دو سوم نمایندگان هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان به آن رأی دهند، طرح مصوب بدون نیاز به تأیید رییس جمهور لازم الاجرا می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات