روزنامه وطن امروز نوشت: کمیسیون امنیت ملی این هفته مجوزهای خلاف امنیت ملی به هیأت پارلمان اروپایی را بررسی می کند. گویا باید این اتفاق می افتاد تا آنهایی که بدون توجه به حدود امنیت ملی و مختصات حاکمیت ملی، به هیات پارلمان اروپایی مجوزهای خارج از قاعده دادند؛ از عمق بی تدبیری خود مطلع شوند.

به گزارش افکارنیوز ، هیات پارلمان اروپایی دوشنبه هفته گذشته در ادامه برنامه های خود به دیدار حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی رفت.

دفتر مجمع خبری روتین از این دیدار منتشر کرد اما انتشار تصاویر دیدار هیات اروپایی با هاشمی رفسنجانی یک اتفاق نادر و کم سابقه را نشان داد.

 شاید باورکردنی نباشد اما تاریا کرونبرگ، رئیس هیات پارلمان اروپایی در این دیدار، زمانی که هاشمی رفسنجانی وارد سالن گفت وگو شد از جایش تکان نخورد.

زمانی که حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی کنار خانم کرونبرگ، رئیس فنلاندی هیات اروپایی ایستاد اما این نماینده زن پارلمان اروپا بدیهی ترین آداب دیپلماتیک را نیز رعایت نکرد و از صندلی خود برنخاست!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دستی برای حضار تکان داد و در نهایت روی صندلی خود نشست. مرور فیلم این صحنه بهت ناظران ایرانی را نشان می داد. حتی مترجم آقای هاشمی نیز چندین بار به کرونبرگ نگاهی تعجب برانگیز انداخت اما این نماینده زن اروپایی از جای خود برنخاست.

فارغ از هرگونه نگرش سیاسی و جناحی، رفتار زشت تاریا کرونبرگ یک توهین آشکار به همه مردم ایران و بی توجهی عضو پارلمان اروپایی به آداب بدیهی اخلاقی و دیپلماتیک بود.

البته بخشی از رسانه ها و عناصر سیاسی طی هفته گذشته نسبت به نقض حاکمیت ملی توسط این هیات اروپایی معترض و خواستار پاسخگویی نهادهای مسؤول در قبال منبع و منشأ صدور مجوز دیدار آنان با محکومان امنیتی بودند که البته با رفتار این هیات در دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشانه های آن ملموس تر از گذشته شد.

بدیهی است وقتی بدون توجه به اصول حاکمیت ملی زمینه دیدار یک هیات اروپایی با محکومان امنیتی فراهم می آید، باید در انتظار تداوم گستاخی های این هیات نیز بود.

البته برخی انتقادها نسبت به اقدام آقای هاشمی در اختصاص دادن وقت ملاقات با این هیات نیز وجود دارد.

محمدحسین آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در همین رابطه گفت: ما از آقای هاشمی گله داریم که چرا به آنها وقت داده است.

آقای هاشمی باید بداند غرب اعتقادی به گفتمان جمهوری اسلامی ندارد. وی افزود: چه لزومی دارد آقای هاشمی وقت بگذارد و با اینها دیدار کند، این افراد کاره ای نیستند.

وزارت امور خارجه باید پیگیر این موضوع باشد. ما به شخص کاری نداریم بلکه مساله مربوط به جایگاه است و اینکه رئیس هیات پارلمانی اروپا در مقابل یکی از مقامات کشور ما بی احترامی می کند در واقع جسارت به ملت ایران است و وزارت امور خارجه باید این مساله را دنبال کند.

آصفری درباره دلیل این اقدام رئیس هیات اروپایی گفت: این مساله نشانگر این است که اینها هدفمند این اقدام را انجام دادند و این نوع اقدامی که جسارت می کند در برابر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و احترام لازم دیپلماتیک را که عرف بین الملل است انجام نمی دهد، نشان می دهد این هیات دنبال این موضوعات بودند.

ساخاروف قبل از هاشمی


اما همزمان با اوج گیری اعتراضات نسبت به رفتارهای ناقض امنیت ملی این هیات اروپایی در ایران، اطلاعات جدیدی درباره محتوای دیدار آنها با نسرین ستوده و جعفر پناهی منتشر شد.

گویا در این دیدار که در سفارت یونان برگزار شده؛ جایزه «ساخاروف» که از سوی پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ به جعفر پناهی و نسرین ستوده به خاطر همسویی آنان با اروپا در موضوع حقوق بشر اعطا شده، به این ۲ نفر تحویل داده شد.

جایزه ساخاروف به افتخار آندره ساخاروف، دانشمند، مخالف و ناراضی شوروی سابق تحت این عنوان نامگذاری و در دسامبر ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان نهاده شد.

نسرین ستوده نیز در این دیدار هدیه ای به تاریا کرونبرگ، رئیس هیات اعزامی پارلمان اروپا اهدا می کند که وی در نشست خبری خود پس از پایان سفر به ایران، آن را با افتخار به خبرنگاران نشان داد و گفت: «این را ستوده در زندان اوین با دستان خود ساخته است. »

کرونبرگ البته در همان نشست گفت مهم ترین برنامه این هیات در سفر به تهران دیدار با نسرین ستوده بوده است. به عبارتی همه آن افراد و نهادهایی که برخلاف مصالح ملی مجوزهایی فراقانونی به این هیات داده اند اکنون با این جمله توهین آمیز کرونبرگ مواجه شدند که هدف خود از سفر به ایران را اهدای جایزه نسرین ستوده دانسته است!

بروجردی: بی اعتماد شدیم


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، یعنی همان کمیسیونی که برخی اعضای آن از هفته گذشته نسبت به نقض حاکمیت ملی توسط هیات اروپایی معترض بودند، نیز درباره اقدامات این هیات پارلمانی واکنش نشان داد.

وی درباره ادعای کرونبرگ رئیس هیات اعزامی پارلمان اروپا مبنی بر اینکه «دیدار با ستوده، مهم ترین دیدار این هیات در تهران بوده است» ، تصریح کرد: این حرف ها زشت و غیرمنطقی است که اگر عنوان شده باشد، محصول سفر هیات پارلمان اروپا به ایران، بی اعتمادی بیشتر به این مجموعه است و آنها عملا دستاوردی از این سفر در ارتباط با جمهوری اسلامی نداشته اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه چه نهادی پاسخگوی اهدای جایزه ساخاروف به عناصر فتنه در تهران است، گفت: این اقدام در سفارت یونان انجام شده و باید از وزارت امور خارجه سوال شود چه کاری در این زمینه انجام داده اند.

وی افزود: برنامه مکتوب این هیات اروپایی موجود است و در هیچ کجای آن نیز چنین دیداری وجود نداشته است. بروجردی همچنین گفت: دیدار هیات پارلمانی اروپا با دو تن از عوامل فتنه ۸۸ در سفارت یونان خیانتی جدید به ملت ایران محسوب می شود.

وی افزود: ورود مخفیانه دو تن از مرتبطان فتنه ۸۸ به سفارت یونان و دیدار با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا بدون اطلاع مسؤولان جمهوری اسلامی ایران، عمق وابستگی فتنه گران به بیگانگان را ثابت کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: وزارت امورخارجه باید با احضار سفیر یونان نسبت به این دیدار هیات پارلمانی اروپا اعتراض کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات