دولت آمریکا برای چندمین بار به متحدان خود در منطقه اطمینان داد که آنها را رها یا فدای توافق با ایران نمی کند.

به گزارش افکارنیوز ، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت وگو با رسانه ها در سفارت آمریکا در لندن این ادعا که واشنگتن قصد دارد تعهدات خود در قبال خاورمیانه را نادیده بگیرد، شدیدا رد کرده و بر این نکته پافشاری کرده است که آمریکا به خاطر توافق هسته ای با ایران، متحدان دیرینه عرب خود را کنار نخواهد گذاشت.

به گزارش بی بی سی این مقام که خواست نامش فاش نشود، در جریان گفت وگو با رسانه ها در سفارت آمریکا در لندن، گفت: نیمی از وقت جان کری، وزیر خارجه آمریکا صرف بررسی مسائل خاورمیانه می شود.

وی بر این نکته پافشاری کرد که: توافق ماه گذشته ژنو با ایران تنها گامی برای کنار گذاشتن بخش های اصلی برنامه هسته ای این کشور بود.

او افزود: کاهش تحریم ها را می شود تغییر داد و تحریم ها را به حال اول بازگرداند.

مقام آمریکایی گفت: دولت متبوع من کاملا آگاه است که متحدانمان در خلیج فارس و به خصوص عربستان سعودی از این موضوع ناراحتند که از مذاکرات انجام شده با ایران در عمان، که قبل از توافق هسته ای ژنو بود، بی خبر مانده بودند؛ ولی برای توفیق این مذاکرات لازم بود که انجام آن محرمانه بماند.

او توضیح داد: آمریکا بعدا با متحدان عرب خود صحبت کرد تا آنان را متقاعد کند که آمریکا خلیج فارس را به حال خود رها نمی کند که تحت نفوذ ایران قرار گیرد و نتیجه مذاکرات با ایران به نفع آنها بوده است.

موضوع درز شکایات اخیر عربستان از سیاست آمریکا، در ملاقات اخیر جان کری و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی مورد بحث قرار گرفت. حاصل گفتگوها موجب اطمینان خاطر ملک عبدالله شد تا آنجا که خطاب به جان کری گفت شکایاتی که به شخص او نسبت داده شده بوده واقعا از جانب او نبوده است.

مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن و ریاض همکاری بسیار نزدیکی درباره موضوعات متعدد دارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات