«رادوسلاو سیکورسکی Radosław Sikorski» وزیر خارجه لهستان و «کارل بیلدت Carl Bildt» وزیر امور خارجه سوئد طی دو ماه آینده به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش افکارنیوز ، بعد از «اما بونینو» وزیر خارجه ایتالیا که روز اول دی ماه به عنوان اولین وزیر امور خارجه اروپایی به تهران سفر کرد، اینک نوبت به وزیران خارجه لهستان و سوئد رسیده است تا برای دیدار و گفت و گو با مقامات کشورمان راهی تهران شوند.

پیش از این، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه از سفر تعداد بیشتری از وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی به تهران خبر داده بود.

هفته گذشته همچنین هیاتی از پارلمان اروپا به ایران سفر کرد که این هیات با تعدادی از مقامات عالی رتبه کشورمان و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدارهایی داشت.

وزیر امور خارجه ایتالیا در زمان سفر به تهران در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش مبنی بر «رقابت کشورها برای رابطه با ایران پس از حل موضوع هسته ای» گفت: اعتقاد دارم اگر دورنمای کار بهتر شکل بگیرد، بر تعداد مسابقه دهندگان اضافه خواهد شد و شاهد رقابت بیشتری خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم شاهد گشایش روابط ایران و اتحادیه اروپا مانند سایر کشورها باشیم و بر موانعی که شکل گرفته، فائق آییم؛ البته این پروسه نیازمند ممارست، تمرین، توجه و اعصاب قوی دارد؛ باید آینده را در نظر بگیریم و نه جزییات را.

روابط ایران و اروپا در سال های گذشته همراه با فراز و نشیب هایی بوده ولی به نظر می رسد سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم و توافق نامه هسته ای ژنو تا حدودی توانسته باعث آب شدن یخ های این روابط شود.

در ماه های گذشته ظریف علاوه بر سفر به سوئیس برای شرکت در مذاکرات هسته ای، سفری نیز به پاریس برای شرکت در اجلاس یونسکو داشت.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند کشورهای اروپایی نگران هستند در صورت حل و فصل موضوع هسته ای و به سرانجام رسیدن برنامه اقدام مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ همراه با رفع کامل تحریم ها، باب تازه ای برای روابط تهران - واشنگتن گشوده شود و در آن صورت فضای کمی برای حضور آنها در بازار بزرگ ایران وجود داشته باشد.

در طول سه ماه گذشته، وزارت امور خارجه برای از سرگیری روابط ایران- انگلیس که از آذرماه ۱۳۹۰ قطع شده بود، اقدام به تعیین کارداری غیرمقیم در لندن کرد. همچنین قرار است «جک استراو» رییس گروه دوستی پارلمانی انگیس در روزهای آینده به تهران سفر کند.

به نظر می رسد با سفر تعداد بیشتری از وزیران امور خارجه اروپایی به تهران، شاهد باز شدن صفحه جدیدی در روابط کشورمان با اتحادیه اروپایی باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات