آغاز چهارمین سال اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه ها بهانه ای شده است تا رسانه های ضد انقلاب و معاند با نظام جمهوری اسلامی «هدفمندی یارانه ها» را نشانه رفته و با بازتاب جهت دار برخی انتقادات نسبت به چگونگی و روش هدفمندی یارانه ها، اصل هدفمندی را مورد خدشه قرار بدهند.

به گزارش افکارنیوز ، از جمله رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) هدفمندی یارانه ها را «ماشین قراضه دولت یازدهم» ! نامیده و با برجسته کردن یکطرفه انتقادات درباره هدفمندی یارانه ها از قول مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی نوشت: آقای نیلی با ذکر مثالی «وضعیت فعلی را به ماشینی تشبیه کرده که به نوشته او «بد نگهداری شده است؛ این ماشین که راننده اش با شجاعت زیاد آن را جلو می برده و حتی روی دو چرخ هم بلند می کرده است، اکنون به دیوار خورده است؛ این ماشین الان راننده اش عوض شده است ولی قراضه است! حال به این ماشین قراضه گفته اند باید یک بیمار اورژانسی را به بیمارستان برسانی! »

او در ادامه یادداشت خود تاکید می کند که «سازمان برنامه و بودجه در بهترین حالت، سال ۹۶ به قابلیت های لازم می رسد. ولی اصلی ترین مسائل کشور در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۶ اتفاق خواهد افتاد که ما احتیاج به فکر و توان و قابلیت و این سازمان داریم. »

او سپس پرسش هایی را به این ترتیب مطرح کرده که «آیا این ماشین را می شود کنار گذاشت و این مریض را به یک دوچرخه سوار داد تا به بیمارستان برساند؟ یا این که این ماشین را تعمیر کرد و تا هر جا که رسیدیم، بیمار را برسانیم؟ یا این که آیا می شود در حین این که ماشین را در حین اشکالات فنی جلو ببریم و حین حرکت تعمیر کنیم؟ »

نیلی در بخش دیگری از یادداشت خود تصریح کرده است «قبل از این که بخواهیم به مسائل اداری سازمان برنامه بپردازیم، اول باید به این مسئله بپردازیم که اولاً تصویر ما از آینده سازمان برنامه چیست و نقشه راه آن چقدر است تا یک سازمان با حداقلی از قابلیت ها ایجاد بشود؟ »

او در پایان می نویسد: «البته در میان کارشناسان امر اتفاق نظر وجود دارد که این بازسازی کاری نیست که در یک سال و دو سال انجام شود و باید اندیشید که در این فاصله برای پرداختن به مسائل کشور چکار باید کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم؟ »

درباره این شیوه انتقاد به هدفمندی یارانه ها باید گفت؛ اولاً بر فرض اشکالاتی به اجرای قانون هدفمندی باشد، سؤال این است که برنامه دولت یازدهم که قرار بود در ۱۰۰ روز گشایش اقتصادی ایجاد کند شامل رفع برخی اشکالات هدفمندی نشده است؟

مگر قرار نبود «کلید» دولت همه قفل ها را باز کند چه شده است که فقط یاس و ناامیدی و «ما نمی توانیم» به افکار عمومی پمپاژ می شود.

ثانیاً؛ آیا قراضه نامیدن هدفمندی یارانه ها آن هم بدون استدلال منطقی، بر مبنای قاموس «اعتدال» است یا افراط در انتقاد؟ خاطرنشان می شود یکی دیگر از مشاوران رئیس جمهور- حسام الدین آشنا- نیز اخیراً هدفمندی یارانه ها را به «میدان مین» ! تعبیر کرده بود.

گفتنی است؛ هدفمندی یارانه ها قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات