امیدواریم در مذاکرات بعدی این اختلاف برداشت نسبت به توافق نامه کاملا برطرف شود و موردی نباشد که آن ها برداشت های مستقل و متفاوتی داشته باشند که در نتیجه آن موضع گیری های متفاوتی را شاهد باشیم و یقینا با صراحت وزارت خارجه اعلام کند که از خط قرمز های مورد نظر نظام عدول نکرده است.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: ما امیدواریم در مذاکرات بعدی این اختلاف برداشت نسبت به توافق نامه کاملا برطرف شود و موردی نباشد که آن ها برداشت های مستقل و متفاوتی داشته باشند که در نتیجه آن موضع گیری های متفاوتی را شاهد باشیم و یقینا با صراحت وزارت خارجه اعلام کند که از خط قرمز های مورد نظر نظام عدول نکرده است.

حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به انتشار جزئیات توافق نامه ژنو از سوی کاخ سفید گفت: مطابق توافق ژنو قرار بود متن مشترکی تنظیم و روی آن توافق شود تا برداشت ها و موضع گیری های یکسانی و از مجموعه تفاهم نامه ژنو در اختیار دو طرف قرار گیرد.
وی افزود: حتی آقای عراقچی تاکید کرد که این توافق شامل ۲۷ برگ است که تمام بند ها و کلماتی که احیانا برداشت دوگانه و مشابهی از آن می شده را به یک توافق مشترک رسیده اند ولی بیانیه کاخ سفید نشان داد که متاسفانه هنوز در رابطه با برداشت مشترک از توافق نامه ژنو اشتراک نظری بین ایران و غرب و امریکا بطور کامل وجود ندارد و هنوز نقاط ابهامی هست که نشان می دهد آن ها خودشان را پیروز این توافق نامه می دانند و ایران هم همانطور که رئیس جمهور در سخنرانیش بیان کرد خودش را پیروز این توافق قلمداد می کند.

ترقی با بیان اینکه برداشت ها در این خصوص متفاوت است خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه وزارت خارجه این متن را رد کرده ولی به نظر می رسد که اختلاف نظر راجع به نحوه فعالیت های هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی است و باید بقیه اختلاف نظر ها در آینده نزدیک به یک توافق نهایی و جدی برسد.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: البته گام اول همین گامی است که الان برداشته شده یعنی شروع رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد و اکسیده کردن آن ها و همچنین در رابطه با اورانیوم مازاد بر نیاز در ۳ ونیم درصد و بخشی از تحریم ها در گام توافقاتی حاصل شده و ما در این زمینه مشکلی نداریم
وی افزود: ولی برای مراحل و بندهای بعدی هنوز اختلاف نظر وجود دارد و آن ها مصر هستند که در نهایت حرکت این توافق نامه را به سمت توقف تولید سوخت در راکتور اراک پیش می رود که این کاملا با سیاستهای جمهوری اسلامی مغایرت دارد و این خط قرمز ما محسوب می شود.

ترقی با بیان اینکه قطعا جمهوری اسلامی زیر بار آنچه که آن ها به عنوان خط نهایی خودشان در توافق نامه ذکر کرده اند نخواهد رفت یادآور شد: البته اصل شکستن تحریم ها و سوراخ کردن سیستم بانکی جهانی برای برگشت پولهای بلوکه شده ایران است گامی است که در مرحله اول برداشته شده ولی مسلما ما نباید به این اکتفا کنیم.
وی افزود: در طی این شش ماه آنچه که آن ها از کل پول بلوکه شده می خواهند به ما بدهند حدود چهار درصد بیشتر نیست وما اصلا نمی توانیم روی آن حساب خاصی باز کنیم.
وی افزود: به نظر نمی رسد که ما در این مرحله جز شکستن ساختار تحریم ها و سوراخ کردن سیستم بانکی تحریم امتیاز خاصی گرفته باشیم.
ترقی ادامه داد: ما امیدواریم در مذاکرات بعدی این اختلاف برداشت نسبت به توافق نامه کاملا برطرف شود و موردی نباشد که آن ها برداشت های مستقل و متفاوتی داشته باشند که در نتیجه آن موضع گیری های متفاوتی را شاهد باشیم و یقینا با صراحت وزارت خارجه اعلام کند که از خط قرمز های مورد نظر نظام عدول نکرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات