آلبرایت:

کارشناسان غربی می گویند توافق نهایی هسته ای میان ایران و آمریکا دور از انتظار بوده و تعارض اصلی در پیش است.

به گزارش افکارنیوز ، دیوید آلبرایت بازرس سابق آژانس در مصاحبه با المانیتور گفت: ما از توافق موقت ژنو خیلی رضایت داریم اما نبرد واقعی در راه است. دستیابی به توافق جامع به شدت سخت است.

وی می افزاید: دولت آمریکا از ایران می خواهد که سانتریفیوژهای خود را از ۱۹ هزار عدد به ۵ هزار عدد کاهش دهد. این در حالی است که ایران می خواهد تعداد سانتریفیوژهای فعلی را حفظ کند که از جمله شامل ۸ هزار سانتریفیوژ نصب شده اما غیرفعال می شود.

المانیتور همچنین می نویسد: واشنگتن همچنین به دنبال باقی ماندن این محدودیت ها به مدت ۲۰ سال است اما ایران گفته است که در بهترین حالت با ۱۰ سال موافقت می کند و ظریف وزیر خارجه ایران نیز از ۳ تا ۵ سال سخن گفته است.

در همین حال مارک فیتز پاتریک مدیر برنامه خلع سلاح در انستیتو مطالعات استراتژیک لندن نیز معتقد است لغو تحریم های اصلی علیه ایران به اعتبار دشمنی کنگره آمریکا با ایرانی ها بسیار سخت است.

وی در مصاحبه با رادیو فردا گفت: من به دستیابی به توافق جامع خوش بین نیستم. من نسبت به این خوش بینم که این وضعیت توافق شش ماهه حفظ شود و حتی تمدید شود. اما دستیابی به یک توافق جامع بسیار هدف سختی است و من درباره آن خوش بین نیستم.

فیتز پاتریک درباره آغاز اجرای توافق ژنو و توقف بخش هایی از برنامه هسته ای ایران گفت: این یک روز مهم است. اولین روز از شش ماهی است که گسترش توانایی هسته ای ایران متوقف می شود. منظورم از توقف این است که این ها توسعه پیدا نمی کند.

وی می گوید: این مسئله خصوصا در واشنگتن کار سختی است که تحریم ها را بخواهند رفع کنند آن هم با توجه به دشمنی ای که در میان اعضای کنگره علیه ایران وجود دارد.

یادآور می شود جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای که در مورد اجرای توافق ژنو منتشر کرد، خاطر نشان نمود: ما به تعهد تخفیف اندک در تحریم ها عمل خواهیم کرد در عین حال، به اعمال تهاجمی تدابیر مربوط به تحریم های اصلی در طول این ۶ ماه ادامه خواهیم داد. این توافق راه توافق بلندمدت برای مهار برنامه هسته ای ایران را هموار خواهد کرد.

از سوی دیگر سایت وزارت خارجه آمریکا ضمن انتشار بیانیه ای خاطر نشان کرد: ما با ایران به توافق اولیه ای بر مبنای عقب گرد در بخش های کلیدی برنامه هسته ای این کشور دست یافته ایم همان طور که در برنامه اقدام مشترک نیز قید شده است، تفاهم اولیه شامل اولین محدودیت های معنی دار در مورد برنامه هسته ای ایران در یک دهه گذشته است. گروه ۵+۱ در ازای گام های مهم برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران، کاهش محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم ها را در شش ماه آینده پذیرفته است.

در همین حال و در حالی که رئیس جمهور کشورمان امروز در اجلاس گروههای جهانی اقتصاد (داووس) شرکت می کند، کلاس شواب بنیانگذر و رئیس این مجمع به آسوشیتدپرس گفت: هنوز خیلی زود است، که رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در داووس مذاکراتی را برای سرمایه گذاری اقتصادی در این کشور آغاز کنند. به گفته شواب در گام نخست آنها باید اعتماد جامعه جهانی را در مورد احترام خود به توافق اتمی به دست آورند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات