درجلسه توسعه سرمایه گذاری استان لرستان:

لرستان خبر: همه آنچه در مورد لرستان گفته شد را «من دربست قبول دارم»؛ علاوه بر اینکه ما در حوزه علمیه قم اساتیدی همچون مرحوم آیت الله سلطانی داشتیم

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، رئیس جمهور در جلسه توسعه سرمایه گذاری استان لرستان که در سالن همایش های مدیریت شعب بانک صادرات استان لرستان برگزار شد ،افزود: زمینه برای کشاورزی در بخش های مختلف باغبانی ، زراعت و دامپروری استان مهیا خواهد شد .

وی ادامه داد : دولت در صدد است که دو یا سه سطح از طرح های در دست اجرا را امسال و سه یا چهار سطح را در سال آینده به بهره برداری برساند که به این ترتیب شرایط نوینی برای بخش کشاورزی استان لرستان ایجاد و مهیا خواهد شد.

روحانی در ابتدای سخنان خود و بعد از سخنان سرمایه گذاران استان لرستان گفت: همه آنچه در مورد لرستان گفته شد را «من دربست قبول دارم»؛ علاوه بر اینکه ما در حوزه علمیه قم اساتیدی همچون مرحوم آیت الله سلطانی داشتیم و آشنایی ما بیش از این است چون ما عروس لر هم داریم.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی و میراث فرهنگی این استان به خوبی حکایت از آن دارد که این سرزمین مهد تمدن بوده و امروز هم بسیار افراد با استعداد، وطن دوست و شجاعی در این استان می شناسیم؛ ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش این مردم را دیدیم؛ اساتید، علما، مراجع، شعرا، نویسندگان و شخصیت های بنامی که در همه زمینه ها وجود دارد و البته افتخار شما، افتخار همه ملت ایران است.

رییس جمهور تصریح کرد: لرستان جزو مراکزی است که باید قلب این سرزمین قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ در سایه توسعه ارتقا پیدا می کند گفت: اگر کشوری عقب مانده باشد نمی تواند از لحاظ توسعه پیشرفته باشد، اگر در کشوری تولید نباشد کالاهای فرهنگی هم تولید نمی شود؛ اگر در کشوری علم و فناوری نباشد نه تنها اقتصاد مدرن بلکه فرهنگ هم توسعه نخواهد یافت. در دنیای امروز فرهنگ و علم و دانش با اتکا به تولید در کنار یکدیگر قرار دارند.

روحانی ادامه داد: زمانی که یک سرزمین استعداد طبیعی ندارد، سرمایه فیزیکی ندارد و یا توسعه انسانی در آنجا وجود ندارد؛ مردم آنجا بی سوادند و باید از مدرسه و دبیرستان شروع کنند و یا موقعی یک کشور راه ارتباطی ندارد اما یک وقت بحث ایران است که این همه منابع بزرگ در بخش انرژی دارد.

رییس جمهوری اضافه کرد: بزرگترین ذخایر گاز دنیا در ایران قرار دارد و ذخایر نفت و گاز را اگر توامان محاسبه کنیم ایران بزرگترین ذخایر انرژی دنیا را در اختیار دارد.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما کشوری هستیم که دروازه های طبیعی آن با دنیا باز است. حدود دو هزار کیلومتر با آب های دنیا در ارتباط هستیم؛ همه خلیج فارس و دریای عمان به آب های آزاد و دنیا متصل هستند.

وی تصریح کرد: ایران از نظر جاده ای و ریلی تقریبا به تمام دنیا متصل است؛ به آسیای مرکزی متصل هستیم و انشاالله راه رایلی بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان متصل خواهد شد.

در سفر ترکیه تصمیم گرفته شد که از مرز بازرگان هم جاده زمینی از خوی متصل کنیم که سرمایه گذاران ترکیه ای در این زمینه اعلام آمادگی کردند و هم از نظر ریلی از طریق مرز بازرگان متصل خواهیم شد.

روحانی اظهار داشت: مسیر ریلی چین به قزاقستان، افغانستان و ایران ما را به آسیای دور متصل می کند.

وی ادامه داد: ما در حال توسعه در بنادر جنوب مخصوصا بندرعباس و چابهار و بندر جاسک که در دستور کار دولت قرار گرفته است هستیم؛ بندر جاسک در کنار خارک ، به یکی از مراکز صادراتی نفت ما تبدیل خواهد شد.

روحانی ادامه داد: ایران کشوری با این همه استعداد است؛ از نظر سرزمین مجازی و اینترنتی تصمیمات زیادی اخذ شده است که از امسال شروع کرده ایم و ظرف یکی دو سال آینده قدم به قدم جلو خواهیم رفت.

روحانی گفت: از نظر هوایی فرودگاه لرستان توسعه پیدا خواهد کرد که همه انواع هواپیماها بتوانند در آن پرواز داشته باشند.

رییس جمهوری افزود: یکی دیگر از تصمیمات دولت سرعت بخشیدن به پروژه آزادراه خرم آباد- اراک است.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ زیربنایی این کشور کاملا آماده است گفت: از نظر سیاسی اراده این دولت این است که کار به مردم سپرده شود.

وی افزود: در سال گذشته هم در تبلیغات انتخاباتی و هم بعد از تشکیل دولت تاکید کردم که کار باید به مردم واگذار شود؛ دولت نه کشاورز، نه صنعتگر و نه سرمایه گذار خوبی است. دولت باید کمک کند زمینه های لازم را فراهم کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: صندوق توسعه ملی آماده در اختیار گذاشتن تسهیلات برای لرستان است و تصمیم گرفته ایم که تسهیلاتی با نرخ سود کمتر در اختیار این استان قرار گیرد؛ سود تسهیلات ما 11، 12 و 16 درصد خواهد بود و با سود قابل قبولی تسهیلات در اختیار گذاشته می شود و بخش کشاورزی و صنعت در دولت حامی سرمایه گذاران و کارآفرینان خواهد بود.

رییس جمهوری با تاکید بر سیاست اصل 44 قانون اساسی و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب گفت: ما در سفرهای استانی جلساتی با کارآفرینان استان برای اعلام اراده دولت برگزار می کنیم

و دولت از همه آنهایی که توان سرمایه گذاری دارند چه ایرانی و چه غیرایرانی ، چه آنهایی که اهل استان هستند و چه سرمایه گذاران خارجی دعوت می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گروه های مختلفی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه و در قالب دسته های بزرگ از بخش های سرمایه گذاری وارد کشور می شوند.

روحانی با تاکید بر استعدادهای فراوان استان لرستان گفت: در بخش صنعت پتروشیمی در تهران تصمیم گرفته ایم که یک شهرک در خرم آباد برای صنایع پایین دستی پتروشیمی تشکیل دهیم؛ کارهای زیربنایی آن را وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می دهند و بخش خصوصی در این شهرک ها سرمایه گذاری خواهند کرد که به این ترتیب، اشتغال مناسبی می تواند به وجود بیاید.

روحانی با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال استان لرستان مناسب نیست گفت: باید زمینه را برای تولید و توسعه در استان آماده کنیم و دلمان می خواهد کارآفرینان سود کنند و آرامش و امنیت را احساس کنند؛ امنیت و ثبات کشور ما مثال زدنی است و وحدت و اتحادی که در بخش های مختلف مسوولیت ها وجود دارد قابل توجه است.

وی ادامه داد: هم اکنون بین دولت، مجلس و قوه قضاییه رابطه خوبی وجود دارد و همه چتر ولایت را هم قبول دارند و هم عمل می کنند.

رییس جمهوری گفت: امروز بین همه اقوام و مذاهب در همین استان و سراسر کشور همزیستی برادرانه وجود دارد؛ بین ادیان و اقوام تفاوتی نیست. ما برای پیروزی انقلاب جشن می گیریم، برای انتخابات 24 خرداد همه شرکت می کنند، ماه رمضان که می شود صدای واحدی در سراسر کشور شنیده می شود.

روحانی ثبات، وحدت و امنیت را نعمتی بزرگ توصیف کرد و گفت: کار دیگری که این دولت مصمم است و بر آن تاکید می کند روابط خوب با جهان است؛ ما با هیچ کس دعوا نداریم و رابطه خوبی با دنیا خواهیم داشت؛ اگر کسی بخواهد به حقوق، منافع و امنیت ملی ما چشم تجاوز داشته باشد ما قاطعانه از حقوقمان دفاع می کنیم ولی هر کشوری که با حقوق و مردم ما به احترام برخورد کند ما هم با آن کشور با احترام برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: این یک سرمایه بزرگ برای همه ملت ما است و مخصوصا برای سرمایه گذاران؛ ما بیش از 200 سال است که به هیچ کشوری تجاوز نکردیم و 35 سال از انقلاب می گذرد اما چشم طمع به هیچ کس نداشته ایم؛ به محض اینکه به کویت تجاوز شد، اولین کشوری که محکوم کرد ما بودیم؛ حتی قبل از شورای همکاری خلیج فارس ما این تجاوز را محکوم کردیم.

روحانی گفت: هرکس بخواهد رابطه خوبی با ما داشته باشد ما هم رابطه خوبی با آنها خواهیم داشت؛ ما دلمان می خواهد با همه همسایگان رابطه خوب ، صمیمی و ارتباطی مناسب داشته باشیم که این ارتباط می تواند به سرمایه گذاری شما کمک کند.

روحانی اظهار امیدواری کرد: امروز در این جلسه می خواهیم زمینه را برای سرمایه گذاری در این استان آماده کنیم؛ زمینه و شرایط را برای همه کارآفرینان بخش دولتی، خصوصی، تعاونی و آنهایی که از داخل و خارج ایران می خواهند سرمایه گذاری کنند ، مناسب خواهیم کرد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات