پهپاد اسرائیلی از کدام پایگاه نظامی در منطقه به حریم هوایی ایران آمد!؟

جزییات جدیدی از نقض حریم هوایی ایران توسط پهباد جاسوسی رژیم صهیونیستی منتشر شده است که نشان می دهد علاوه بر رژیم صهیونیستی ، آمریکا و عربستان سعودی نیز در این تجاوز دخیل هستند.

به گزارش لرستان خبر، شبکه عرب‌زبان المیادین در گزارشی پرده از ابعاد و شیوه اجرای این عملیات جاسوسی توسط رژیم صهیونیستی برداشته است. بر این اساس، هادی محمدی تحلیل گر این شبکه تصریح کرد که این هواپیمای بدون سرنشین صهیونیست‌ها با کمک آمریکایی‌ها وارد آسمان ایران شده است و آمریکا از طریق تکنولوژی ماهواره‌های جاسوسی به این پهپاد کمک کرده است. پهپاد مزبور از عرشه یک ناو آمریکایی برخاسته و از طریق یک کشور عربی وارد حریم هوایی ایران شده است.

این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه تاکید کرد که پهپاد رژیم صهیونیستی از دریای سرخ و با عبور از آسمان یکی از کشورهای عربی به آسمان ایران وارد شده است.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه تعامل خوبی با جمهوری اسلامی ندارند و باید بدانند که تهران حق پاسخ به این رفتار آنها را دارد.

 

منظور از کشور عربی مذکور ، عربستان سعودی است که ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای سرخ در نزدیکی آب های سرزمینی این کشور قرار دارند.

 

اما نکته قابل تاملی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که آمریکا در حالی در عملیات تجاوز پهپاد اسراییلی به ایران دخیل بوده که مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا همچنان در جریان است و این اقدام خصمانه مقامات آمریکایی پیام روشنی به مقامات ایرانی درباره سوء نیت این کشور در مواجهه با ایران به شمار می رود .

 

از سوی دیگر اما در حالی که برخی رابطه با آمریکا و توافق هسته ای با این کشور را مقدمه بهبود شرایط ایران در حوزه های گوناگون از جمله در حوزه سیاست و اقتصاد می دانستند و معتقد بودند که توافق مشترک با کاخ سفید سبب فروکش کردن تهدیدات و تحریم ها علیه ایران می شود با این حال در صحنه عمل اتفاق دیگری افتاد، پس از انعقاد توافق ژنو ایران بارها تهدید به حمله نظامی شد و حتی دو مقام آمریکایی ایران را تهدید به حمله با بمب اتمی کردند.

 

افزایش تهدیدها و تحریم ها علیه ایران نشان داد در ازای عقب نشستن مقامات دولت ایران از موضع اصولی نظام در موضوع هسته ای، آمریکایی ها، نه تنها به همان میزان عقب نشستند بلکه بر مبنای این تحلیل که رفتار ایران تابعی از میزان فشار کاخ سفید است، فشارها بر جمهوری اسلامی را بیشتر کردند.

 

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه فرمودند: «در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود، اما در یک سال اخیر به‌خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند، اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند...آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»

 

نقطه عطف این گزاره نیز هم دستی علنی آمریکا و رژیم صهیونیستی در تجاوز به حریم هوایی و تاسیسات هسته ای ایران است.

هر چند مقامات نظامی ایران تاکید کردند در زمان و مکان مناسب این تجاوز را پاسخ می دهند اما دیپلمات های ایرانی که مستقیما با مقامات آمریکایی گفتگو می کند آیا برنامه ای برای توبیخ مقامات آمریکایی دارند؟

 

جزییات جدید از پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی

این پهپاد از نوع هرون نبوده بلکه یک پهپاد به نام "هرمس" بوده که ساخت شرکت البیت سیستمز است.

پهپادهای هرمس در چند نسل مختلف و در اندازه‌های متفاوت توسط رژیم صهیونیستی ساخته شده‌اند که آخرین نمونه از این پهپادها، هرمس 450 و هرمس 900 است

.

هرمس یک پهپاد نه چندان بزرگ است که داده‌های نظامی و اکتشافی را به صورت واقعی بدون اینکه متاثر پردازش های خاصی شود، در اختیار پایگاه‌ زمینی خود قرار می‌دهد

.

توانایی حمل تجهیزات به میزان 150 کیلوگرم باعث شده تا این پهپاد جهت عملیاتهای ISTAR با قابلیت رله کردن ارتباطات در انواع ماموریت‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

هرمس از سامانه‌های الکترونیکی هوایی متعددی بهره جسته و این یعنی هرمس می‌تواند با برقراری ارتباط ماهواره‌ای و یا به طور مستقل و خودپرداز، ماموریت‌هایش را حداکثر 20 ساعت انجام دهد. این پهپاد علاوه بر قابلیت انجام ماموریت‌های شناسایی، قابلیت‌های نظارت، هدایت آتش توپخانه، نظارت دریایی، ارزیابی خسارات وارده در جنگ و البته قابلیت رزمی نیز دارد

.

یکی از مهمترین عملیات‌های هرمس، جنگ 33 روزه بود. در این جنگ، صهیونیست‌ها به طور میانگین روزانه 20 هواپیمای بدون سرنشین هرمس، خاک لبنان و مواضع حزب‌الله را رصد می‌کردند

.

بیشینه شعاع عملیاتی هرمس 450، حدود 200 کیلومتر، بیشینه زمان عملیاتی 20 ساعت، ارتفاع عملیاتی 5.5 کیلومتر و سرعت بیشینه  آن نیز 95 کیلومتر است، این برد در هرمس 900 که اولین پروازش را در 9 دسامبر سال 2009 انجام داده، افزایش یافته است.

 

منبع: رجا نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات