تایید فرمایشات رهبر انقلاب درباره تحریم‎های جدید علیه ایران پس از مذاکره با امریکا/

وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا هشت شخصیت به همراه ۲۰ شرکت و موسسه مالی از جمله شش نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی در لیست سیاه قرار دادند.

در حالیکه در روزهای گذشته و پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون افزایش تحریم‎های علیه ایران با وجود مذاکره مستقیم ایران و امریکا در موضوع هسته‎ای، خانم ماری هارف سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که در یکسال گذشته تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده است، روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد 20 موسسه مالی و شرکت ایرانی را در لیست سیاه تحریم‎های خود قرار داده است.

 

 

از جمله شرکت‌ها و موسسه‌هایی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند می‎توان از بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، بانک قرض الحسنه رسالت (تمام شعب در جهان)، بانک قوامین (تمام شعب در جهان)، موسسه مالی "گلدن تکس"،شرکت جهان تک رویان پارس، بانک خاورمیانه بانک بین المللی کیش، شرکت ماندگار بسپار کیمیا، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم هسته ای و تحقیقات فناوری، شرکت سازه مرکب و سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی نام برد که به لیست جدید تحریم‌های وزارت خزانه داری اضافه شده‌اند.

 

این در حالی است که در زمستان سال گذشته و در حالیکه ایران و 1+5 آماده اجرای توافق ژنو می‎شدند، دولت امریکا در اقدامی مشابه تعدادی از شرکت‎ها و اشخاص ایرانی را در لیست تحریم‎های جدید خود قرار داد. هر چند دولت امریکا مدعی بود این تحریم‎ها جدید نبوده و اجرای قانون پیشین است، اما بررسی‎ها نشان داد، برخی از شرکت‎ها و اشخاص ذیل یک تحریم جدید و کاملا بر خلاف توافق ژنو مورد تحریم قرار گرفته‎اند.

 

در توافق ژنو و ذیل وظایفی که طرف مقابل در قبال توقف فعالیت هسته‎ای در ایران ملزم به انجام آن است، از عدم تصویب تحریم مجدد علیه ایران به عنوان یکی از این وظایف نام برده شده است. این در حالی است که در جریان وضع تحریم‎های مشابه پیشین، مسئولین پرونده هسته‎ای بدون واکنشی عملی، صرفا این تحریم‎ها را «مغایر با روح توافق ژنو» عنوان کرده و حتی آنرا نقض کننده توافق ژنو نیز ندانستند.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با سفرا و مسئولین سیاست خارجی دولت یازدهم با اشاره به انجام مذاکره مستقیم با امریکا در قبال مسئله هسته‎ای، این مذاکرات را غیر موثر بر تغییر رفتار دولت امریکا دانسته و عنوان کردند: « در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته ای و تجربه ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماسها، نشستها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی ها تندتر و اهانت آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند...امریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریم ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه ی تحریم هم، فایده ای نداشته است.»

 

یک روز پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، یکی از سخنگویان امریکا اعلام کرد که آمریکا از زمان اجرای طرح اقدام مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، هیچ تحریمی علیه تهران وضع نکرده است.

روز گذشته نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد تحریم‌های روز جمعه دولت آمریکا علیه برخی اشخاص و شرکت‌های جدید منافاتی با توافق موقت ژنو ندارند

.

 سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شد تحریم‌های روز جمعه دولت آمریکا علیه برخی اشخاص و شرکت‌های منافاتی با توافق موقت ژنو، امضا شده در تاریخ سوم آذرماه سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 ندارند

.

با این حال تا کنون مسئولان سیاست خارجی ایران موضعی در قبال تحریم‎های جدید امریکا علیه ایران در موضوع هسته‎ای نگرفته است و این در شرایطی است که برنامه‎ریزی‎های گسترده‎ای برای رسیدن به یک توافق جامع در چند هفته آینده از سوی طرف ایرانی تدارک دیده شده است. حال مشخص نیست با ادامه رفتار خصمانه امریکا در قبال مردم ایران آیا این رفتا تاثیری بر تلاش‎های طرف ایرانی خواهد داشت و آیا ایران پاسخی عملی به این رفتار خواهد داد یا اینکه همچون تحریم قبلی، این اقدام را تنها «خلاف روح کلی توافق ژنو» معرفی خواهد کرد!؟ 

 

منبع: رجانیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات