فرجام یک سال جنجال سیاسی درباره 3500 بورسیه

به گزارش لرستان خبر رییس جمهور در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌‌ها بار دیگر موضوع بورسیه‌‌ها را پیش کشید و در حالی از مأموریت خود به نجفی برای پیگیری جدی این موضوع خبر داد که سرپرست وزارت علوم اعلام کرده است بیش از سه هزار پرونده بورسیه بدون اشکال بوده و بقیه موارد نیز در حال بررسی است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: مجموعه حرکت علمی ما حرکت مطلوبی است؛ دولت وعده‌‌ها به دانشگاه را فراموش نکرده و به بخشی از آنها جامه عمل پوشانده است.

وی با اعلام «آنچه امروز جزو برنامه گذاشته نشده که تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را بیان کنند مایه تأسف من شد» خاطرنشان کرد: آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف‌زدن. پارسال آن دقایقی که دانشجویان عزیز صحبت کردند بسیار لذت‌بخش و آموزنده بود. نقد دانشجویی زیبایی دیگری دارد. دانشجو نقدش بی‌غل‌وغش است. دانشجو آنچه در دل دارد و می‌فهمد تبیین می‌کند و نشاط دانشگاه به همین است.

 

نظرات متفاوت غیر از سخن مغرضانه است

 رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر در دانشگاه فضای لازم برای گفت‌وشنود و نقد و انتقاد باشد خوب است، گفت: ما هم در دانشگاه کلاس‌هایی را می‌پسندیدیم که اساتید صحنه نقد را باز می‌گذاشتند. استادی داشتیم همان‌ وقت پیرمرد بود و عصبانی می‌شد وقتی کسی حرف می‌زد، به ‌قول معروف کلاس مرده بود. حیات دانشگاه به نقد و سخن و بیان نظرات متفاوت است. ما نباید بترسیم از اینکه اساتید ما در کلاس‌‌ ها سخنان متفاوتی را بیان می‌کنند. نظرات متفاوت و سخنان متفاوت، غیر از سخن مغرضانه است، بله، اگر کسی مغرض است چیز دیگری است.

 

حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست

وی با بیان اینکه «خواهش می‌کنم در این زمینه ‌‌ها سخت‌گیری نکنید»، اظهار داشت: سخت‌گیری ‌های بی‌مورد به عدم ‌تساهل منجر می‌شود و عدم‌تساهل به رانده شدن افراد لایقی که بیانشان صریح است منجر می‌شود. سخت‌گیری منجر می‌شود تملق‌گو‌ها بالا بیایند. نگذاریم در دانشگاه فضای تملق‌ باز شود. من یک بار این جمله را گفتم که ما دلمان نمی‌خواهد جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران تبدیل شود به ۱۶۰میلیون چهره، از این نظر که همه دو چهره پیدا کنند.

رئیس جمهور افزود: حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست. به‌خاطر یک اشکال کوچک و خرده اشکال، آدمهای بزرگ را کنار نگذاریم. هیچ‌کس در این جامعه معصوم نیست و فقط چهارده‌معصوم، معصوم هستند. بی‌جهت افراد را زیر علامت سؤال نبریم.  و در طول این یک سال تلاش ما بر این بوده است که دانشگاه ما فضایش از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد.

دانشگاه باشگاه سیاسی نیست

وی ادامه داد: تلاشمان بر این بوده اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده به سر کار یا کلاس خود برگردد. تلاش ما بر این بوده در دانشگاه‌های ما فضای آرامش باشد. ضمن اینکه همه گروه‌‌ها نظرات سیاسی خود را داشته باشند و نقد خود را داشته باشند ولی در عین حال همه بدانند که اینجا دانشگاه است، باشگاه سیاسی نیست، مرکز فعالیت احزاب نیست، ضمن اینکه هرکسی می‌تواند در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور یابد.

رئیس جمهور افزود: ما دنبال فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم برای اینکه سوخت نیروگاه هسته‌ای را تولید کنیم. دیگران هم مشابه ما تولید می‌کنند.

 

بورسیه و  ما ادراک ما البورسیه

وی افزود: در طول یک سال ما ۴ وزیر و سرپرست را تجربه کردیم، آقای میلی منفرد را مجلس نپسندید اشکالی ندارد، آقای دکتر توفیقی سرپرستی را قبول کردند از یمین و یسار به ما فشار آمد، معرفی‌اش نکن، گفتیم: اهلاً و سهلاً، سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد. فرجی‌دانا را آوردیم شروع به کار کرد، بورسیه و ما ادراک ما البورسیه.

 

رئیس جمهور ادامه داد: به هر حال همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی‌توانیم در مسئله‌ای که صداقت و دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته آن را ر‌ها کنیم. از روز اولی که دکتر نجفی سرپرست شدند اولین کلامم به او این بود که مسئله بورسیه را باید در این دوره به طور جدی دنبال کنی.

 

تعامل با جهان فقط در بخش سیاست خارجی نیست

وی ادامه داد: در صورتی پیشرفت علمی می‌کنیم که با دنیا متصل باشیم. این تعامل با جهان فقط در بخش سیاست خارجی نیست، در اقتصاد هم باید تعامل داشته باشیم، در علم و فناوری هم همین‌طور. ما الان در فکر ساخت شهرک آی‌تی در ایران با همکاری یک کشور بزرگ هستیم.

 

روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود ابراز داشت: دنیای امروز دنیای رقابت است اگر عقب افتادیم عقب افتادیم. حتی استقلال و قدرت ملی آن کشور به خطر می‌افتد. می‌گویند اگر تماس داشته باشیم با خارج و اساتید بروند و بیایند نکند یکی در آنها جاسوس در بیاید؟ دست بردارید از این بهانه‌جویی‌ها. لااقل این رئیس‌جمهور در امنیت ملی متخصص است، اگر در چیز دیگری تخصص نداشته باشد. ما باید احتیاط و مراقبت کنیم ولی بگذاریم اساتید خارجی بیایند و اساتید ما بروند خارج و ارتباط داشته باشیم. ایرانیان بسیار فرهیخته‌ای در خارج داریم. یک ترم دانشجو را بفرستیم کشور خارج. لااقل یک دانشگاه درست کنیم که زبانش در کلاس انگلیسی باشد تا بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم.

 

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم از جاهایی شروع  کنیم که بعضی‌‌ها خیلی می‌ترسند، از همین کشورهای همسایه شروع کنیم و دانشجو جذب کنیم. باید از فضای علم و دانشگاه حداکثر استفاده را ببریم. تدبیر را با تلاش خودتان نهادینه کنید و امید را با شور و دانش و علمتان بیشتر و بیشتر بسازید.

منبع: روزنامه کیهان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات