پرتاب ماهواره فجر واکنش آمریکا را به دنبال داشته است. این کشور می گوید موشک های ایران در مذاکرات بررسی خواهد شد.

به گزارش «سراج24»، پس از توافق ایران و 1+5 در قالب برنامه اقدام مشترک، منقدین با استناد به متن منتشر شده توافق از سوی وزارت خارجه آمریکا، به انتقاد از این توافق پرداختند. آنان معتقد بودند اینکه ایران تعهد داده است «در فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر، گام‌های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت» بدین معنا است که بایستی برنامه های موشکی ایران نیز در چارچوب مذاکرات مورد بررسی قرار بگیرد. در آن زمان تیم مذاکره کننده این انتقادات را برنمی تافت و تلاش می کرد متن منتشر شده از توافق را تفسیر آمریکایی آن بنامد. البته در آن زمان بسیاری از مقامات آمریکایی نیز تاکید داشتند که ایران باید نگرانی های موشکی آمریکا را نیز برطرف کند اما طرف ایرانی آن را تفسیر اشتباه می خواند.

 

بیش از یکسال از توافق ژنو گذشته است اما آمریکا همچنان بر موضع خود پافشاری می کند. در حالی که نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 با چند بار تمدید، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دادرد، جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به پرتاب ماهواره «فجر» گفته که برنامه موشکی ایران و ساخت موشک های دارای توانایی حمل کلاهک هسته ای در این کشور بخشی از موضوع مذاکره با 1+5 بوده و خواهد ماند

خانم ساکی بدون اشاره به فاصله 470 کیلومتری ماهواره «فجر» از زمین، پرتاب این ماهواره را به برنامه موشکی نظامی ایران مرتبط کرد و گفت «برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است

 ساکی بحث در خصوص برنامه موشکی ایران را ادامه داد و گفت «توانایی حمل کلاهک اتمی در موشک های ایران، پیش از این در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و باز هم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت

شاید طرح همین مسائل در مذاکرات باعث شده تا سیدعباس عراقچی بگوید که «هنوز اختلافاتی میان طرفین در خصوص موضوعات مطرح شده در روند مذاکرات هسته ای وجود دارد» او البته این را نیز گفته که «به آینده مذاکرات بسیار خوشبین و امیدوار هستیم»

.

اما در حالی که قرار است ایران و 1+5 تا دهم اسفند به یک توافق سیاسی برای دستیابی به توافقی جامع دست پیدا کنند، علی رغم گشت زنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری همتای آمریکائی اش، کنگره آمریکا در تلاش است تا گوشی برای نگرانی های اسرائیل درخصوص برنامه هسته ای ایران باشد.

 

کلی آیوت سناتور جمهورخواه ایالت نیوهمپشایر در گفت‌وگو با فاکس نیوز از دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره حمایت کرده و گفته «کنگره مانند نتانیاهو نگران مذاکرات هسته‌ای است. کنگره می خواهد در این توافق حرفی برای گفتن داشته باشد چرا که بسیاری از اعضای هر دو حزب نگران هستند که ما توافقی قوی و قابل راستی آزمایی کسب کنیم که واقعا برنامه هسته‌ای آنها را خاتمه دهد»

.

البته این اقدام کنگره علی الظاهر با مخالفت کری و اوباما همراه شده و آنهااعلام کرده اند با نتانیاهو دیدار نخواهند کرد اما در اصل قضیه خدشه ای وارد نمی کند که کنگره آمریکا به دنبال افزایش فشار بر ایران برای ماندن در پای میز مذاکرات و قبول شرایط طرف غربی است. آنان این شیوه را یکبار در ماجرای عدم صدور روادید برای ابوطالبی انجام داده اند و از آن نتیجه گرفته اند، بنابراین بار دیگر نیز می توانند با این شیوه ایران را مجبور به پذیرش خواسته های خود در قابل مسائل موشکی و... کنند.

 

 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات