15 نکته از سخنرانی امام خامنه‌ای در مشهد در یادداشتی از بروجردی؛

خوش اخلاقی سیاسی دو طرفه است، نه تنها طرف نقد کننده نباید اهانت کند بلکه دولت هم نباید به نقد کنندگان اهانت و یا آنها را تخریب کند و باید قواعد بازی را دو طرف رعایت کنند.

به گزارش لرستان خبر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی یادداشتی به تشریح سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس پرداخت.

 

متن یادداشت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شرح زیر است:

 

سخنرانی آغاز سال ۹۴ مقام معظم رهبری همانند همیشه راهبردی و کاربردی و حاوی نکات بسیار مهمی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه سیاست خارجی به ویژه مسئله مهم مذاکرات هسته‌ای بود که بسیار ضروری است به دقت توسط مسئولین و ملت مورد توجه و عمل قرار گیرد.

 

 

۱- در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران عملا در یک صحنه کارزار مهم سیاسی درگیر است و آمریکا به ویژه هم‌پیمانان این کشور تلاش می‌کنند از تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران در حفظ منابع ملی در عرصه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جلوگیری کنند، شعار انتخاب شده سال ۹۴ از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر" دولت و ملت، همدلی و هم زبانی" از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

۲- باید به گونه‌ای عمل شود که به هیچ وجه دشمن احساس نکند که در میان ملت و دولت فاصله وجود دارد و باید این نکته مهم پیوسته به دشمن-که همه‌ تعهدات جمهوری اسلامی ایران را با دقت رصد می‌کند- منتظر شود که یک همدلی و هم زبانی همیشگی میان ملت و دولت وجود دارد و در حفظ منابع ملی یک هم صدایی کامل در ایران اسلامی برقرار است، البته این موضوع هیچ منافاتی با نقد منصفانه و انتقاد نمایندگان ملت بزرگ ایران از ملت و پیگیری مصوبات ملی ندارد و آن چه که بسیار مهم است این است که این مسئله جزو حقوق مسلم ملت و نمایندگان ملت است و باید عواقد بازی رعایت شود و از ادبیات متناسب با شئونات جمهوری اسلامی ایران استفاده شود و به گونه‌ای عمل نشود که این تصور را ایجاد کند که انتقاد کنندگان به دنبال تخریب و نه یک نقد دلسوزانه هستند، البته خوش اخلاقی سیاسی دو طرفه است، نه تنها طرف نقد کننده نباید اهانت کند بلکه دولت هم نباید به نقد کنندگان اهانت و یا آنها را تخریب کند و باید قواعد بازی را دو طرف رعایت کنند.

 

 

۳- باتوجه به استناد مقام معظم رهبری به آیه شریفه قرآن: "سوره مبارکه الحج" ( آیه ۴۱)

 

الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ

همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!

 

 

این چهار محور را ایشان تشریح کردند یک چشم انداز جدیدی در عرصه امر به معروف باز کرد، عده محدودی معمولا در اذعان دارند که امر به معروف مربوط به مسائل ظاهری جامعه است ولی رهبر معظم انقلاب اصل نظام جمهوری اسلامی ایران، حفظ نظام، آبروی نظام، اقتصاد نظام و همه موفقیت‌ها را در دایره بزرگی که برای امر به معروف و نهی از منکر ترسیم فرمودند، قرار دادند و این چشم انداز جدید مسئولیت همه را در این عرصه مهم عملا افزایش داد و می‌طلبد که ما در جهت دفاع از ابعاد مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین ترویج فضایل این نظام مقدس الهی بیش از گذشته حساسیت به خرج دهیم و بکوشیم.

 

 

۴- محور مهم دیگری که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند بحث اقتصاد بود و در این زمینه هم دو نگاه به خارج و نگاه به داخل را مطرح کردند و ضمن رد نگاه به خارج باتوجه به سیاست‌های فریبکارانه دشمن و تجربیات ۳۶ ساله جمهوری اسلامی ایران در ضرورت تکیه بر خودباوری‌های ملی و بهره‌گیری از امکانات ملی تاکید کردند و در این زمینه نکات مهمی را مطرح فرمودند و هم به سرمایه گذاری بر روی تولیدات داخلی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک و همین‌طور حمایت از بنیاد‌های دانش محور تاکید کردند.

 

 

۵- نکته مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند که نقش نهضت کاهش خام فروشی است که متاسفانه بدون اینکه ما ارزش افزوده ایجاد کنیم و اشتغال جدیدی را به وجود بیاوریم عملا بخش مهمی از ثروت را از دست می‌دهیم با مسئله خام فروشی که در عرصه نفت و چه در عرصه معدنی که بسیار حائز اهمیت است بخشی از این ثروت از دست می‌‌رود همچنین راجع به نقش بانک‌ها هم می‌تواند تخریبی باشد و هم می‌تواند مثبت باشد تاکید فرمودند که این نکته مسئولیت بانک‌ها را در این عرصه بسیار افزایش می‌دهد.

 

 

۶- رهبر معظم انقلاب به نقش مردم در اقتصاد تاکید زیادی داشتند که در واقع اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی است و باز برای چندمین بار در استفاده مردم از محصولات داخلی و تلاش برای اشتغال نیروی ایرانی تاکید کردند که این مسئله مسئولیت سازمان استاندارد را افزایش می‌دهد، چراکه از علت‌های عدم استفاده از محصولات داخلی پایین بودن کیفیت این محصولات است و به میزانی که کیفیت محصولات داخلی ارتقا پیدا کند زمینه تحقق این امر را بیش‌تر خواهد شد.

 

 

۷- جلوگیری از اسراف نکته دیگری بود که رهبر معظم انقلاب در عرصه اقتصاد به حق به آن اشاره فرمودند و این مسئله یک اصل قرآنی است.

 

 

۸- رهبر معظم انقلاب تحریم‌ها را به عنوان تنها ابزار دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و به این نکته کلیدی فرمودند که تحریم را ما یک فرصت می‌دانیم، این همان سیاستی است که ظرف سه دهه گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران به آن عمل کرده و توانسته است تحریم‌ها را به عنوان یک تهدید فرضی دشمن به فرصت تبدیل کرده و بسیاری از قابلیت‌ها و استعدادهای جوانان این کشور را شکوفا کند و منجر به تحولات عظیمی در عرصه تولید و نوآوری شده‌اند.

 

 

۹- نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب در پایان سخنرانی خودشان به آن اشاره کردند مسئله «هسته‌ای» بود و فرمودند آمریکا و دشمنان با تدبیر و سیاست‌گذاری عمل می‌کنند، اینکه ایشان فرمودند آمریکا نیازمند مذاکره است یک واقعیت است به دلیل اینکه آمریکایی‌ها سالهاست که تغییر کردند ما توانستیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنیم.

 

 

۱۰- طبیعتا با شکست این مذاکرات با توجه به تدبیری که مجلس شورای اسلامی اندیشیده و فوریت طرحی را مصوب کرده است که اگر آمریکا بخواهد تحریم‌ها را ادامه دهد ما دولت را مکلف خواهیم کرد که به قبل از توافق‌نامه ژنو برگردد این مسئله راه را برای یک تحول جهشی در عرصه هسته‌ای همانند ده سال گذشته فراهم می‌کند لذا آمریکایی‌ها از این نکته بیم دارند به همین دلیل به شدت نیازمند مذاکره هستند.

 

 

۱۱- رهبر معظم انقلاب این دروغ را افشاء کرد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد از طریق دیلماتیک مسئله هسته‌ای حل شود و فرمودند این دروغ است و ما آنچه که مخالفین، مخالفت با زورگویی‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکایی‌هاست نه مذاکره منطقی و عادلانه که ما طرفدار آن هستیم و بارها هم شاهد حمایت رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره کننده و مذاکرات هوشمندانه بوده‌ایم.

 

 

۱۲- ایشان تاکید فرمودند که مذاکره با آمریکا صرفا مسئله‌ هسته‌ای است و ما در مسائل منطقه‌ای تضاد آشکاری را با آمریکا داریم و به هیچ وجه مذاکره ما به مسائل منطقه گسترش پیدا نمی‌کند.

 

 

۱۳- رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید داشتند که تحریم‌ها باید یکجا و هم زمان برداشته شود و این همان نکته‌ای است که مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری طرح مذکور را آماده و فوریت آن را به تثبیت رساندند.

 

 

۱۴- رهبر معظم انقلاب فرمودند ما بازگشت ناپذیری در تصمیم را قبول نداریم چون پیشرفت هسته‌ای طبیعا بخشی از ضرورت توسعه کشور و بخش از حقوق به رسمیت شناخته شده ما در عهده نامه NPT است.

 

 

۱۵- نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب در پایان فرمایشاتشان به آن اشاره کردند این بود که ما به همه تعهدات خودمان عمل کردیم ولی آمریکایی‌ها عمل نکرده و تقلب کرده‌اند.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات