بیرانوند در گفت و گو با لرستان خبر::

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: با توجه به این‌که اختیار میز مذاکره و تحریم‌ها در دست آمریکاست، هیچ تضمینی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد و در نهایت این نظر آمریکاست که منشأ تحولات بعدی می‌شود.

بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با لرستان خبر، با اشاره‌به تفاهم‌نامه سیاسی میان ایران و 1+5 در مورد برنامه هسته‌ای ایران، اظهار داشت: تفاهم لوزان، علی‌رغم تمام زحمات و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان، عملاً ما را از تأمین سوخت نیروگاه فعلی بوشهر و تأمین سوخت 20 هزار مگاواتی باز می‌دارد.

 

وی افزود: براساس توافق لوزان، انجام هر اقدامی در زمینه مسائل هسته‌ای باید با نظر و موافقت آمریکا باشد و اینکه ما در خط غنی‌سازی نیز محتاج آمریکایی‌ها هستیم.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق تعهداتی که در تفاهم لوزان درج شده، ایران با پنج هزار و 60 دستگاه سانتریفیوژ نسل یک، حداقل باید 30 سال غنی سازی انجام دهد تا  بتواند سوخت یک سال بوشهر را تأمین کند که این با منافع کشور در تضاد است.

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این تفاهم‌نامه از جانب ایران تعهداتی پذیرفته شده که برای توجیه آن در کشور ناچار به بیان توجیه‌های خلاف واقعیت هستیم، به‌طور مثال در تفاهم لوزان به این موضوع اشاره شده که مواد غنی‌سازی باید از ایران خارج شود ولی آقای ظریف از صادرات سخن به میان آورده که این هم تناقض آشکاری است.

 

بیرانوند بیان کرد: با توجه به اینکه از لحاظ نظامی امکان انهدام مجتمع غنی‌سازی فوردو وجود ندارد، به موجب تفاهم لوزان، فوردو از ادامه غنی‌سازی باز می‌ماند و تحقیقات مرتبط با غنی‌سازی نیز در آن انجام نمی‌شود؛ از طرفی راکتورهای آب سنگین اراک هم از کار خواهد افتاد.

 

وی گفت: سران آمریکا در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که در زمینه هسته‌ای «زمان فرار ایرانیان به یک سال رسیده است» و این بدین معنی است که با محدودیت‌هایی که ایجاد شده، اگر ایران امروز اراده کند که بمب هسته‌ای بسازد این روند یک سال به طول می‌انجامد.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که اختیار میز مذاکره و تحریم‌ها در دست آمریکاست، هیچ تضمینی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد و در نهایت این نظر آمریکاست که منشأ تحولات بعدی می‌شود.

 

بیرانوند بیان افزود: اوباما بعد از نشست لوزان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «ما با تحریم‌ها نتوانستیم ایران را متوقف کنیم» که ادامه سخن وی را می‌توان این‌گونه برداشت کرد: «ولی با مذاکره توانستیم»، از طرفی انجام توافق را گامی در جهت تأمین امنیت اسرائیل دانسته‌اند که این جای تأسف دارد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات