سخنگوی کاخ سفید:

جاش ارنست" در نشست خبری که بعد از اظهارات "ارنست مونیز"، وزیر انرژی ایالات متحده برگزار شد، تاکید کرد: لغو فوری تحریم‌ها عاقلانه و به سود جامعه جهانی نیست

به گزارش لرستان خبر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری که بعد از اظهارات ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا برگزار شد گفت: لغو فوری تحریم‌ها عاقلانه و به سود جامعه جهانی نیست. 
 
 
هنوز جزئیاتی درباره مراحل خروج از تحریم‌ها هستند که درباره آن‌ها توافقی به دست نیامده است. دیدگاه قوی در دولت این است که عاقلانه و به سود جامعه جهانی نیست که همه تحریم‌ها‌‌ همان روز اول برداشته شود. دیدگاه ما این است که با توجه به سابقه ایران، آنچه که می‌تواند برای موفقیت توافق موثر باشد، این است که این کشور انگیزه‌ای برای پایبندی به توافق داشته باشد. 
 
 
 
 
خبرنگاری درباره موضع اخیر کاخ سفید درباره نقش کنگره آمریکا درباره توافقی که احتمالا با ایران به دست آید گفت: کاخ سفید و همه اجزای دولت، تعاملی را که می‌بایست با کنگره در طول این فرایند داشته باشیم، جدی می‌گیریم و همین کار را نیز کرده‌ایم. این کار از زمانی که کنگره در چند سال پیش تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد، شروع شد که باعث وارد آمدن فشارهای زیادی بر ایران با ائتلاف جهانی شد. باور ما این است که همین امر باعث شد ایران بر سر میز گفتگو‌ها حاضر و در مذاکراتی وارد شد که به باور ما سازنده بودند. 
 
 
وی ادامه داد: در این فرایند، کنگره را در جریان قرار داده بودیم و در سه یا چهار روز اخیر که توافقنامه اعلام شد، گفتگوهای تلفنی زیادی از سوی رئیس جمهور و دیگر اعضای تیم امنیت ملی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر انرژی، معاون رئیس جمهور، رئیس کارکنان کاخ سفید و دیگران با اعضای کنگره صورت گرفت تا آنان در جریان جزئیات این توافق قرار بگیرند. موضوع دیگر اینکه ما همچنان باور داریم در حالی که کنگره درک می‌کند که ما چه کاری را دنبال می‌کنیم، این وظیفه هر رئیس جمهور آمریکاست که سیاست خارجی را تعیین کند. این دیدگاه بنیانگذاران آمریکا و همه روسای جمهوری دمکرات و جمهوری خواه در طول تاریخ بود. این دست تلاش‌ها برای رسیدن به توافق دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی با چنین سابقه‌ای همخوانی دارد. 
 
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: موضوع سوم این است که کنگره در مقطعی، می‌بایست برای برچیدن تحریم‌هایی که اعمال شده است، رای بدهد. این چیزی نیست که رئیس جمهور آمریکا بتواند به صورت یکجانبه انجام بدهد. با این حال، دیدگاه کنگره در طرح اخیرش باعث می‌شود اختیارات رئیس جمهور برای تخفیف برخی از تحریم‌ها در دنبال کردن توافق دیپلماتیک را هدف می‌گیرد. در واقع، کاری که ما می‌خواهیم بکنیم این است که این توافق را براساس آنچه که کنگره می‌خواهد به اجرا بگذاریم. 
 
 
وی افزود: حال، برخی‌ها در کنگره هستند که می‌گویند نظرشان تغییر یافته است و می‌خواهند به شکلی متفاوت درباره این توافق نظر بدهند. علاوه براینکه می‌دانیم همواره روسای جمهور آمریکا مذاکره کننده اصلی مذاکرات هستند، این را نیز می‌دانیم که بسیاری از جمهوری خواهان کنگره از چنین رأیی به این علت می‌خواهند استفاده کنند که از‌‌ همان ابتدا با چنین گفتگوهایی مخالف بودند. 
 
 
وی درباره اظهارات خبرنگاری که می‌گفت: دمکرات‌ها نیز طرفدار این طرح هستند گفت منظور این است که بسیاری از جمهوری خواهان به شدت با چنین توافقی مخالفند و تلاش می‌کنند این توافق را تضعیف کنند. چیزی که ما می‌گوییم این است که این حق رئیس جمهور آمریکاست که بخواهد سیاست خارجی را تعیین و دنبال کند و کنگره باید در ‌‌نهایت درباره اینکه باید تحریم‌ها برداشته بشوند یا نه، تصمیم بگیرد. 
 
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: بعد از آنکه ایران به روند فعلی پای بندی خود به تعهداتش ادامه داد، می‌توانیم در شرایطی قرار بگیریم که ساختار تحریم‌هایی را که تا این اندازه به اقتصاد ایران فشار وارد کرده است، تغییر بدهیم و این کاری است که فقط کنگره می‌تواند انجام بدهد. البته من نمی‌خواهم از سوی رژیم ایران صحبت کنم ولی به نظر می‌رسد این چیزی است که آنان نیز به دنبالش هستند. آنان فقط به دنبال تخفیف نیستند بلکه می‌خواهند ساختار این تحریم‌ها برچیده شود که دلایل آن نیز قابل درک است زیرا می‌دانند که تا وقتی ساختار تحریم‌ها به جای خود باقی باشد، رئیس جمهور می‌تواند با یک امضا بار دیگر آن‌ها را جاری کند. این دیدگاه کنگره در ابتدای اعمال این تحریم‌ها و البته نظر دولت بود تا ایران را مسئولیت پذیر کند.
 
 
ارنست گفت: ما این را گفته‌ایم که براساس بازرسی‌های سختی که بر برنامه اتمی ایران قرار داده شده است، اگر تشخیص بدهیم که از طرح منحرف شده‌اند، می‌توانیم به محض اطلاع بار دیگر این تحریم‌ها را به اجرا بگذاریم. 
 
 
خبرنگاری دیگر پرسید تهران زمان برچیده شدن تحریم‌ها را بلافاصله می‌داند ولی آمریکا آن را مرحله‌ای توصیف می‌کند. 
 
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: موضوعی که شما به آن اشاره کردید، مساله‌ای است که می‌بایست مذاکره شود. هنوز جزئیاتی درباره مراحل خروج از تحریم‌ها هستند که درباره آن‌ها توافقی به دست نیامده است. دیدگاه قوی در دولت این است که عاقلانه و به سود جامعه جهانی نیست که همه تحریم‌ها‌‌ همان روز اول (اجرای توافقنامه) برداشته شود. دیدگاه ما این است که با توجه به سابقه ایران که و آنچه که می‌تواند برای موفقیت توافق موثر باشد، این است که این کشور انگیزه‌ای برای پای بندی به توافق داشته باشد. 
 
 
وی ادامه داد: از این رو، دیدگاه ما این است که رویکرد مرحله‌ای بهترین رویکرد است و روی آن نیز پافشاری می‌کنیم. بسیاری در اتاق مذاکرات هستند که همین دیدگاه را دارند. دلیل اینکه شما پیامی را از ایران می‌گیرید که اندکی متفاوت نشان می‌دهد، این است که جزئیات این هماهنگی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. البته این موضع ایران از مدت زمان طولانی در زمان مذاکرات بود و گمان نمی‌کنم برای کسی (از جمله رئیس جمهور آمریکا) جای شگفتی باشد. 
 
 
خبرنگاری دیگر پرسید: آیا این اختلافات به این معنی است که هنوز اختلاف‌هایی جدی در خصوص توافق به دست آمده وجود دارد؟ 
 
 
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: ما همواره این را به صورت روشن گفته‌ایم که هنوز جزئیات بسیار مهمی هستند که باید درباره آن توافق شود. با این حال، هر کسی که به سند چهار صفحه‌ای که پنجشنبه هفته گذشته منتشر کردیم نگاه کند، نشان می‌دهد که توانسته‌ایم در گرفتن برخی تعهدات بسیار سخت از ایرانیان در خصوص پس راندن برنامه اتمیشان، موفق باشیم. از این رو گام‌هایی که تا کنون برداشته‌ایم، بسیار اهمیت دارند. با این حال هنوز توافق به دست نیامده است و تا زمانی که درباره همه جزئیات به توافق نرسیم، توافق به دست نیامده است و امید داریم تا پایان ژوئن، این توافق به دست آید. 
 
 
ارنست درباره اظهارات خبرنگار که می‌گفت ظاهرا توافق بر این شده است که فعلا توافقی کلی به دست آید ولی هنوز اختلاف‌هایی شدید در این میان وجود دارند گفت: مساله را می‌توان به این شکل نیز دید؛ ایرانیان به دنبال کاهش تحریم‌ها هستند و جامعه می‌خواهد همه راه‌های ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کنند. بسیار از جزئیاتی که آمریکا و جامعه جهانی برای رسیدن به این هدف داشتند، در توافق محقق شده است. زیرا توانسته‌ایم تعهدات عمده‌ای را که ایران برای بسته شدن همه راه‌های رسیدن به بمب اتمی داده است، مستند کنیم. از این رو، شکی نیست که هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد، از آنچه که ایران هنوز می‌خواهد ولی به دست نیاورده است. 
 
 
وی گفت: توافق هنوز به دست نیامده است ولی به دلایلی که گفته شد، واکنش عمومی به این توافق تا این اندازه مثبت بود. برای بسیاری جامع بودن، رسیدگی به جزئیات تعهداتی که ایران داده است شگفت زده شده‌اند؛ تعهداتی که قبلا برای دادن آن در به دست آوردن اعتماد جامعه جهانی مقاومت می‌کرد. هر چند اختلاف‌هایی هستند ولی نمی‌توان این را انکار کرد که دستاوردهای بزرگی نیز برای هدفی که تعیین کردیم، یعنی جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی به دست آورده‌ایم. 
 
 
خبرنگار پرسید: آیا نظر قطعی رئیس جمهور، وتوی طرح کورکر است که بر اساس آن کنگره نیز باید به توافق نهایی با ایران رای بدهد؟ 
 
 
ارنست گفت: تلاش‌هایی هماهنگ شده در کنگره برای تضعیف مذاکرات یا اجرای موفقیت آمیز توافق وجود داشت. به نظر من اقلیتی از اعضای کنگره این کار‌ها را می‌کردند و شماری هستند که فکر می‌کنند بهترین راه برای آنان در اجرای هدفشان برای جلوگیری از اجرای توافق، به رای گذاشتن آن در کنگره است. مساله دیگر این است که ورود کردن به این دست توافق‌ها در حوزه اختیار رئیس جمهور است و وی نیز از این اختیارات دفاع خواهد کرد. 
 
 
وی درباره طرح کنگره برای رای غیر الزام آور درباره این توافق گفت: کورکر که بانی اصلی این طرح است، بسیار اصولی وارد این کار شده است. رئیس جمهور نیز در مصاحبه اخیرش گفته است که برای دفاع از اصولش، بسیار مصمم است. ما با اعضای کنگره، بخصوص کسانی که به این شکل اصولی وارد عمل شده‌اند در تعامل هستیم ولی در خصوص دو اصل یعنی حوزه اختیارات رئیس جمهور و تلاش برای جلوگیری از اجرای توافق باید گفت ما در برابر چنین کاری می‌ایستیم
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات