بازخوانی ماجرای تکذیب خاطرات هاشمی توسط سایت رهبر انقلاب/

«من شب قبل از آن نماز جمعه با آقاى هاشمى و یکى دو تا از برادرها مشورت کردم که من راجع به این قضیه مى‌خواهم صحبت کنم. آقاى هاشمى گفت شما اگر راجع به مقصر و مجازات بگویید، این بچه‌هایى که توى جبهه دارند با اخلاص کار مى‌کنند دلشان مى‌شکند و مأیوس مى‌شوند و این در جنگ اثر مى‌گذارد، روحیه‌شان را از دست مى‌دهند. و ایشان گفتند که حرف آقاى کروبى در روز پانزده خرداد در میدان ارگ اثر منفى داشته روى رزمنده‌ها؛ این را آقاى هاشمى گفت. خب وقتى که اثر منفى دارد؛ پس ما نباید بگوئیم»

به گزارش لرستان خبر، نیمه دوم شهریورماه نود و سه که چندسالی بود تنور خاطره گویی های شاذ و متناقض هاشمی از امام و انقلاب گرم شده بود، یک بار دیگر نقل خاطره‌ای توسط او از ماههای پایانی جنگ مساله برانگیز شد.

 

 

 همزمان با ایام سالگرد قطع‌نامه ۵۹۸ مصاحبه‌ای از سردار رحیم‌صفوی منتشر شد که در آن مشی هاشمی و همفکرانش درباره دفاع مقدس مورد نقد قرار گرفته بود. رحیم‌صفوی در بخشی از این مصاحبه صریح گفته بود: «رهبری سیاسی جنگ، یعنی آقای هاشــمی، با حضرت امام و رهبری نظامی جنگ هماهنگ نبود. به نظر من، آقای هاشمی به فکر قدرت بعد از امام بود و می‌خواست بعد از امام کشــور را اداره کند. لذا می‌خواست قدرت را در دست داشته باشد و شاید پیش خود فکر می‌کرد در این جنگ نباید همه چیز از بین برود. این برای حفظ قدرت خود و ادامه حکومت خودش بود که نمی‌خواست همه منابع کشور از بین برود.»

 

 

فرافکنی و نقل خاطره نادرست توسط هاشمی برای فرار از واقعیت

 

 

هاشمی رفسنجانی که گویی تنها خود را وارث خاطرات و میراث انقلاب می‌داند مدتی بعد در دیدار با جمعی از آزادگان نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند و خاطره‌ای را نقل کرد که بازهم مثل اغلب خاطرات این چند سال اخیرش، دستمایه‌ای برای تضعیف نیروهای ارزشی و متعهد انقلاب و جنگ شود. خاطره‌ای که برای اولین‌بار توسط غلامعلی رجایی منتشر شد.

 

او می‌نویسد: «در دیدار دوهفته قبل آزادگان با ایشان با کنایه به گفتار یکی از فرماندهان سپاه که اخیرا غیرمنصفانه ادعا کرده بود هاشمی از همان دوره امام برای بعد از امام نقشه می کشید و بدنبال کسب قدرت برای خود بود، اشاره ای کرد و بدون اینکه نامی از او ببرد، گفت یکی از فرماندهان - سردار ..-که من آخرین بار او را خوب نجات دادم این روزها می بینم گاهی حرفهایی می زند! سپس گفت وی فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بودیم

 

.

می گفت پس از این عقب نشینی که برای سامان دادن نیروهای جبهه به جنوب رفته بود، مرحوم خلخالی به او مراجعه کرده و گفته بود آمده است بخاطر از دست دادن فاو و دادن تلفات زیاد سه نفر از فرماندهان سپاه و جنگ را اعدام کند چون باعث این همه خسارت وضرر به کشور ضرر شده و وکشور را در وضعیت بسیار بدی قرار داده بودند

 

.

 

 

می گفت به آقای خلخالی گفتم شما که الآن قاضی دادگاه جنگ نیستی، قاضی دادگاه انقلابی. گفت بالاخره قاضی منصوب امام که هستم گفتم دلایلت را برای محاکمه بنویس و استدلال کن تا آخر جنگ که دادگاه تشکیل شود. می گفت حتی در آخر جنگ که امام دادگاه رسیدگی به تخلفات فرماندهان را زیر نظر من تشکیل دادند که متشکل از چند نفر از قضات برجسته بودند و زیر نظر من کار می کردند، تمایل بود بعضی ها را اعدام کنند علت این تصمیم به عملیات خیبر برمی گشت که در آن الحاق بین نیروها از جزیره وبیرون جزیره ممکن نشد و یک گردان نیروی ما بکلی نابود شد

 

.

می گفتند خیلی از بزرگان -ازجمله رییس جمهور وقت- می خواستند فرماندهانی که باعث این تلفات شده بودند اعدام شوند اما من اجازه ندادم که دادگاه نظامی با این نیروها که باخلوص جنگیده بودند والبته گاهی هم ضعف نشان داده بودند برخورد کند .عملا می گفت وی باعث نجات جان آنها از اعدام شده است ولی حالا اینگونه با او رفتار می کنند.»

 

 

وقتی خاطره غلط رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای بی بی سی خوراک تهیه می‌کند

 

 

انتشار این خاطره از هاشمی پرونده جدیدی را باز کرد که شاید جز برخی مطلعان و ست‌اندرکاران در این مساله؛ اطلاع دقیقی از کم و کیف آن نداشتند و شبهات و سوالات زیادی را در جامعه بوجود آورد. چند روز بعد بی بی سی کار هاشمی را در تضعیف عملکرد فرماندهان جنگ کامل می‌کند. بی بی سی در مطلبی با عنوان «چرا آیت الله خمینی خواستار اعدام فرماندهان مقصر شکست در جنگ شد؟» با مبنا قرار دادن خاطره نادرست هاشمی رفسنجانی و با در هم تنیدن سایر اطلاعات راست و دروغ؛ لیستی از ادعاهای نادرست درباره وقایع پایان جنگ و دادگاه رسیدگی به تخلفات جنگ را ردیف می‌کند.

 

 

ادعاهایی مثل اینکه ۱) امام به خاطر نارضایتی و عصبانیت از عملکرد ضعیف فرماندهان دستور تشکیل دادگاه را داده‌اند؛ ۲) قصد دادگاه رسیدگی به تخلفات جنگ برای «اعدام» برخی «فرماندهان» ۳) هم‌نظر بودن آیت‌الله خامنه‌ای-رئیس جمهور وقت- با دادگاه‌ها برای اعدام فرماندهان ۴) دستگیری احمد وحیدی به خاطر عملکرد ضعیفش در هنگام عملیات مرصاد – در حالی که وحیدی تنها به بازپرسی فراخوانده شده و علت آن نیز نه عملکرد ضعیف در مرصاد، بلکه مخالفت با دستور مقام مافوق برای تحویل اسناد و افراد بدست آمده در عملیات مرصاد به سایر نهادهای امنیتی بوده است-  ۵)سقوط فاو در سال ۶۷ به خاطر سیاست‌بازی فرماندهان سپاه.

 

 

وقتی سایت رهبرانقلاب خاطرات هاشمی را تکذیب کرد

 

 

روز گذشته سایت رهبر معظم انقلاب با انتشار گزارشی با عنوان «قصور بدون مقصر» به مناسبت سالگرد سقوط فاو در سال ۶۷ به بازخوانی نقش و نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی رخدادهای ماه‌های پایانی جنگ و برقراری نظام تشویق و تنبیه در جنگ پرداخت.

 

گزارشی که ضمن تشریح دغدغه چند ساله فرماندهان برای برخورد با متخلفین جنگ شاید مهم‌ترین پیام آن، تکذیب خاطره هاشمی از این موضوع و این مقطع تاریخی و رد ادعاهای او در این باره است. در این گزارش به طور تفصیلی دوگانه واقعی آن روزهای جامعه که عده‌ای طرفدار اعدام و مقصرتراشی برای ناکامی‌های بهار ۶۷ و عده‌ای طرفدار برقراری روال قانونی و منصفانه برخورد با متخلفین – آن هم نه متخلفین ناکامی‌های بهار ۶۷ بلکه متخلفین جنگ به عنوان یک دغدغه چندین ساله- بوده‌اند بیان شده است. جالب آنکه هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای مخالف برخورد چکشی و اعدام چند نفر به عنوان مقصر شکستهای اخیر بوده‌اند.

 

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه نمازجمعه تیرماه ۶۷در این‌باره گفته‌اند: «بعضى دنبال مقصر مى‌گردند، کى مقصر بوده؟ این اشتباه است، اینى که در یک حرکت نظامى، در یک عقب‌نشینى، دو نفر، سه نفر، پنج نفر را به عنوان مقصر پیدا کنند، بعد هم بروند مجازاتشان کنند، این یک کار شناخته شده‌اى است

 

.

 

 

این را همه جاى دنیا مى‌کنند، ما هم بلدیم این کار را بکنیم. این یک کار مشکلى نیست که خب بالاخره یک چند نفر را به عنوان مقصر بگویند آقا، این چند نفر مقصر بودند، یا این دستگاه، یا این سازمان، یا این جمع مقصر بودند، کار سختى نیست پیدا کردن مقصر، یا «تراشیدن مقصر»؛ اما روش اسلامى ما این نیست. من به شما عرض بکنم، بعضى از کمبودها و کوتاهى‌ها هست که کوتاهى است، اما مقصرى ندارد. قصورى هست، اما هیچ‌کس در این قصور مقصر و گناهکار نیست. مجموعه‌ى یک عواملى است دست به دست هم مى‌دهند،» موضعی که ایشان در دیداری که مدتی بعد با رزمندگان لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) داشته‌اند آن را نتیجه مشورت با هاشمی رفسنجانی معرفی می‌کنند. «من شب قبل از آن نماز جمعه با آقاى هاشمى و یکى دو تا از برادرها مشورت کردم که من راجع به این قضیه مى‌خواهم صحبت کنم. آقاى هاشمى گفت شما اگر راجع به مقصر و مجازات بگویید، این بچه‌هایى که توى جبهه دارند با اخلاص کار مى‌کنند دلشان مى‌شکند و مأیوس مى‌شوند و این در جنگ اثر مى‌گذارد، روحیه‌شان را از دست مى‌دهند. و ایشان گفتند که حرف آقاى کروبى در روز پانزده خرداد در میدان ارگ اثر منفى داشته روى رزمنده‌ها؛ این را آقاى هاشمى گفت. خب وقتى که اثر منفى دارد؛ پس ما نباید بگوئیم»

 

همچنین مشخص می‌شود موضوع کار دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات جنگ، نه «برخورد چکشی و اعدام برخی فرماندهان» آنطور که هاشمی ادعا می‌کند؛ بلکه بنابرگفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رازینی –رئیس دادگاه مذکور که حکم امام خطاب به او صادر شده است- رفع دو مشکل شکلی و ماهوی برای تسهیل فرایند رسیدگی به جرائم متخلفان جبهه‌ها بوده است.

 

هزینه هاشمی از رهبری برای خاطرات مخدوشش و پاسخی که دریافت شد

 

هاشمی اغلب برای اعتباربخشی به خاطرات مخدوش و نادرش از شخصیته‌ها و چهره‌هایی هزینه می‌کرد که غالبا فوت کرده بودند. اما هفته گذشته سایت هاشمی رفسنجانی همزمان با با بالاگرفتن انتقادات نسبت به خاطرات و نقل‌قولهای متناقض و شاذ او درباره امام و انقلاب؛ صوت رهبرمعظم انقلاب در تمجید از اعتماد امام و نزدیکی هاشمی به ایشان منتشر کرد تا به زعم خود بتواند در کاهش انتقادات موثر شود. اما مدت کوتاهی پس از این قضیه، سایت رهبر انقلاب در اقدامی بی سابقه به بازخوانی مساله سقوط فاو و نظام تشویق و تنبیه پرداخت. آیا هاشمی پیام این اقدام را دریافت می‌کند؟ منبع:‌رجا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات