سیزدهمین انتخابات هیات نظارت بر نشریات دانشجویی حاشیه‌ساز شد:

هیچ یک از نمایندگاه مدیر مسئول نشریات دانشجویی از بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه حضور ندارند و حالا نحوه تخصیص سهمیه نمایندگان دانشگاه‌ها و نیز نحوه اطلاع‌رسانی وزارت علوم در خصوص انتخابات و همچنین نحوه فراهم آوردن تسهیلات برای سفر دانشجویان سراسر کشور به این جلسه از مهمترین ابهامات این نشست است که تاکنون پاسخ قانع کننده ای به آن داده نشده است.

نتخابات کمیته دانشجویی هیات نظارت بر نشریات دانشجویی سراسر کشور هفته گذشته برگزار شد اما این نشست باز هم حاشیه ساز شد.
 
دور سیزدهم کمیته دانشجویی هیات نظارت بر نشریات دانشجویی مانند دور دوازدهم دچار حاشیه شد اما این بار نه در سخنران ها و مدعوین بلکه در نحوه برگزاری انتخابات!
 
سال گذشته این انتخابات با دعوت از مصطفی ملکیان خبرساز شده بود و شاید از همین جهت بود که وزارت علومی ها امسال ترجیح دادند نه سخنران خاصی را دعوت کنند و نه اطلاع رسانی مناسبی تدارک ببینند.
 
براساس شیوه نامه انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در کمیته‌های ناظر و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، هر دانشگاه تعدادی سهمیه برای شرکت نمایندگان نشریات دانشجویی آن دانشگاه در نشستی که به منظور انجام این انتخابات از طرف وزارت علوم برگزار می‌شود داده می‌شود و سهمیه نمایندگان هر دانشگاه برای شرکت در این انتخابات نیز براساس تعداد نشریات فعال در این دانشگاه لحاظ می‌شود.
 
بر این اساس لازمه یک انتخابات پویا، اطلاع رسانی دقیق اولا به دانشگاه ها و ثانیا به دانشجویان صاحب امتیاز نشریات دانشجویی است حالا اما از دانشگاه های مختلف خبر می رسد که تنها برخی دانشجویان از این نشست خبر داشته اند و جالب تر اینکه عموم این دانشجویان سلیقه سیاسی خاصی داشته اند؛ یا به طیف دولت نزدیک اند و یا به گفته برخی دانشجویان منتقد این نشست، رویکردهای ساختارشکنانه در نشریات خود اتخاذ می کنند.
 
مطابق شیوه نامه این انتخابات، جهت ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی باید حداقل سه روز کاری در نظر گرفته شود و این مهلت به طور مکتوب و به نحو مقتضی به اطلاع مدیران مسئول نشریات دانشگاه برسد. همچنین تاریخ دقیق جلسه برگزاری انتخابات در دانشگاه به همراه فهرست نشریاتی که دارای حق رای می باشند، حداقل یک هفته پیش از زمان تعیین شده باید به طور مکتوب و به نحو مقتضی به اطلاع کلیه مدیران مسئول نشریات برسد. و مدیر مسئول نشریه ای که نامش در فهرست نیست می تواند مراتب را به کمیته ناظر اعلام و کمیته ناظر پس از بررسی، فهرست نهایی را در زمان برگزاری انتخابات اعلام خواهد کرد.
 
مسئولان وزارت علوم البته مدعی اند اطلاعات لازم را به دانشگاه ها داده اند اما با این حال آنچه در روز پنجشنبه رخ داد نشان می دهد ظاهرا این انتخابات به سود جریان نزدیک به دولت مهندسی شده است.
 
یک دانشجو در اینباره گفت: برای دانشگاه های دور از تهران لازم بود تسهیلات لازم برای سفر دانشجویان مهیا می شد.
 
یک دانشجو از دانشگاه سیستان و بلوچستان در این باره نیز گفت: برخی افراد که در لیست پذیرش شدگان نبوده اند هم در این نشست حضور داشتند و در نهایت با وساطت برخی کاندیداها رای دادند!
برخی دانشجویان حاضر در این نشست می گویند با این که از روز چهارشنبه پذیرش این نشست آغاز شد اما در روز انتخابات شاهد حضور برخی دانشجویان از انجمن دانشگاه تهران بودیم، افرادی که به یکباره آمدند، سریعا پذیرش شدند، رای دادند و رفتند!
 
اما نگاهی به افراد حاضر از دانشگاه تهران اما حاوی نکات جالبی است. مطابق شیوه نامه نمایندگان مدیران مسئول دانشگاه به منظور شرکت در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر اساس جدول ذیل انتخاب می گردند.
 
 
در دانشگاههایی که تعداد نشریات فعال بیش از ۱۱۰ نشریه باشد، به ازای هر ۲۰ نشریه مازاد بر آن، یک نفر به تعداد نمایندگان آن دانشگاه افزوده می شود و در صورت سلب شرایط یا استعفای هریک از نمایندگان منتخب مدیران مسئول دانشگاه تا زمان برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر، اولین فردی که نام او در فهرست شمارش آراء انتخابات پس از نمایندگان منتخب بوده است جایگزین وی می شود.
مطابق ماده ۷ فصل سوم این شیوه نامه کاندیداها باید حائر شرایط زیر باشند:
 
۱- مدیرمسئول بوده و حداقل دو ترم از تحصیل ایشان بدون احتساب ترم جاری باقی مانده باشد.
 
۲- نشریه ایشان دارای مجوز انتشار از کمیته ناظر دانشگاه بوده و در یکسال قبل از تاریخ انتخابات حداقل یک شماره منتشر شده باشد.
 
به گفته دانشجویان دانشگاه تهران، اما از لیست تعداد افراد حاضر در این نشست به نمایندگی از دانشگاه تهران بر می آید که موارد فوق رعایت نشده است.
 
 
به طوریکه هیچ یک از نمایندگاه مدیر مسئول نشریات دانشجویی از بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه حضور ندارند و حالا نحوه تخصیص سهمیه نمایندگان دانشگاه‌ها و نیز نحوه اطلاع‌رسانی وزارت علوم در خصوص انتخابات و همچنین نحوه فراهم آوردن تسهیلات برای سفر دانشجویان سراسر کشور به این جلسه از مهمترین ابهامات این نشست است که تاکنون پاسخ قانع کننده ای به آن داده نشده است. منبع:‌رجا
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات