عربستان با ۳۲٪ بیشترین فعالیت را در این خصوص در توئیتر داشته است. بعد از عربستان ایران با ۱۹٪ سوریه با ۷٪، آلمان ۶٪، عراق ۳٪ و نروژ با ۵٪ جزو بیشترین کشورهایی هستند که در این مورد با هشتگ «مهاباد» توییت کردند.

به گزارش لرستان خبر: ماجرای حادثه مهاباد و حواشی مربوط به آن، این روزها حسابی در سایت‌های اینترنتی پررنگ شده و نیازی به تکرار ماهیت واقعی آن و پشت پرده موج‌سازی رسانه‌های ضدانقلاب درباره آن نیست.

 

 

به گزارش رجانیوز، با این حال، نگاهی به سرمنشاء کلید خوردن این شایعات در اینترنت، مشخص می‌‎کند که شبکه اجتماعی توئیتر – که به دلیل ویژگی خاص خود، بیشتر به عنوان یک پایگاه اطلاع‌رسانی از آن استفاده می‌شود – یکی از اصلی‌ترین سرخط های اطلاع‌رسانی کذب در این زمینه بوده است.

 

این مساله به خودی خود موضوع تازه‌ای نیست؛ چرا که توئیتر سابقه طولانی در ایجاد بستر برای فعالیت‌های رسانه‌ای ضدایرانی دارد و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده هم صراحتا از همکاری این موسسه اینترنتی با دولت آمریکا برای پوشش زنده اغتشاشات خیابانی در تهران در سال ۸۸ سخن گفته است.

 

با این حال، چیزی که فعالیت پرحجم توئیتر در ماجرای مهاباد را مشکوک می‌کند، مکان جغرافیایی بیشتر توئیت‌هایی است که درباره این ماجرا ارسال شده است.

عربستان با ۳۲٪ بیشترین فعالیت را در این خصوص در توئیتر داشته است. بعد از عربستان ایران با ۱۹٪ سوریه با ۷٪، آلمان ۶٪، عراق ۳٪ و نروژ با ۵٪ جزو بیشترین کشورهایی هستند که در این مورد با هشتگ «مهاباد» توییت کردند.

 

اگر به قسمت موست اینفلونس (بیشترین ارتباط) نگاه کنید می‌بینید که تقریبا ۹۹٪ افرادی که بیشترین درگیری را در این مورد داشتند، افرادی هستند که ادعاهای خیالی در مورد جدایی اهواز و تشکیل کشور «الاحواز» در سر دارند.

 

در مورد سایت‌های درگیر جدا از شبکه‌های خبری BBC فارسی و شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک، سایت کوموله بیشترین مطلب را از نظر خبری داشته است.

همچنین از تعداد کل ۹۷۲ توییتی که توسط ۶۴۰ کاربر با این هشتگ شده، فقط ۳۱٪ توییت اورجینال بوده و ۶۸٪‌ریتوییت بوده است.

در کنار هشتگ اصلی که مهاباد بود، ‌ هشتگ «کردستان_تلتحق_بالأحواز_وتنتفض» بیشترین استفاده را در توئی‌تر داشته است که به فارسی معنی آن می‌شود: «کردستان به پاخواسته و به الاحواز پیوسته»!

 

این ماجرا فارغ از اینکه یکبار دیگر ضعف اطلاع‌رسانی صحیح و نظام نامناسب خبری کشور را به نمایش گذاشت، یک پیام واضح دیگر نیز داشت و آن، عملیات گسترده عربستان سعودی برای ایجاد اخلال در امنیت ملی ایران است. به نظر می‌رسد پس از ماجرای جنگ ناکام سعودی‌ها در یمن و همچنین تغییرات ساختاری گسترده در نظام سیاسی این کشور، حالا سعودی‌ها به فکر تست زدن فعالیت‌های امنیتی – اطلاعاتی در ایران افتاده‌اند.

 

با توجه به ساده‌لوحانه بودن فتنه مهاباد و بدیهی بودن جزئیات ضد و نقیض آن، به نظر می‌رسد که این ماجرا صرفا یک تست و آزمایش بوده و این مساله قطعا در ماه‌های آینده رنگ و بوی جدی‌تری به خود خواهد گرفت. به همین دلیل این انتظار از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به ویژه وزارت اطلاعات و شخص حجت‌الاسلام علوی وجود دارد که به سرعت وارد این پرونده شوند و ریشه فتنه‌های قومیتی و جدایی طلبی در کشور را همین الان بسوزانند.منبع:رجا

 

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات