«تراژدی تلخ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در بروجرد»

منطقه گردشگری گلدشت بروجرد به‌ صورت غیرمجاز به تصرف سودجویان درآمده و با قلع‌ و قمع درختان ویلاسازی رونق یافته است.

به گزارش لرستان خبر، پدیده زمین‌خواری و تخریب طبیعت توسط سودجویان در سال‌های اخیر ضربات جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط‌زیست وارد کرده و متأسفانه تصمیماتی قاطعانه برای برخورد با متخلفان نیز در این زمینه وجود ندارد.

گلدشت بروجرد که همواره در زمره یکی از رویشگاه‌های منحصربه‌فرد شهرستان بروجرد و استان لرستان به شمار می‌رود، اینک انبوه فعالیت ویلا سازان در این منطقه این رویشگاه طبیعی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

تب ویلا سازی در قلب منطقه ییلاقی و گردشگری گلدشت بروجرد به‌گونه‌ای داغ شده که با گشت‌وگذاری در این منطقه و مشاهده ویلاهای رنگارنگ آن خیال گذشته سرسبز آن را از سر می‌پراند

رشد ویلاها در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد

اسفندماه سال گذشته در گزارشی با عنوان «منطقه گردشگری «گلدشت»‌ بروجرد به تصرف ویلاها درآمد» به پیگری زمین خواری در این منطقه پرداخت که پس از آن مسئولان بروجردی هرگونه تخریب و دست‌اندازی در مناطق گلدشت را رد کردند اما برخی دیگر از مسئولان که از نزدیک در حال پیگیری این روند هستند، بارها خطر ویلا سازی در این مناطق را گوشزد کرده‌اند.

تغییر اساسی چهره سرسبز منطقه زیبای گلدشت بروجرد که روزگاری از مناطق بکر و دست‌نخورده طبیعی این شهرستان به شمار می‌رفت، این روزها با ساخت‌وسازهای خارج از حریم مراتع سرسبز گلدشت به‌وضوح دیده می‌شود.

شاید به‌جرأت بتوان گفت گسترش پدیده تخریب مراتع سرسبز گلدشت به قیمت ساخت ویلا ناشی از غفلت دستگاه‌های مسئول است به‌گونه‌ای که این پدیده ناخوشایند سبب شده در سال‌های اخیر میل به خرید ویلا و تجاوز به منابع ‌طبیعی این منطقه از بروجرد به‌صورت تصاعدی افزایش یابد.

فروش زمین‌های کشاورزی و تبدیل به واحدهای مسکونی و تجاری

به نظر می‌رسد در شرایطی که رکود در معاملات مسکن در سراسر استان به طرز محسوسی حاکم است، فروش زمین‌های کشاورزی، نه کشاورزان و نه خریداران ویلا بلکه فقط دلالان زمین در این منطقه را به‌شدت منتفع کرده است.

این پدیده را می‌توان نتیجه تغافل مسئولان در سطوح محلی و ملی و وقوع برخی زد و بند‌ها در اجرای مسائل غیرقانونی دانست که عدم اجرای وظایف حاکمیتی سازمان‌های مربوطه و خارج شدن نظام مدیریت شهری و روستایی از ریل را نشان می‌دهد.

 

این در حالی است که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغات به واحدهای مسکونی و تجاری در این منطقه در سایه همین بی‌توجهی‌ها تشدید شده است، اگرچه به نظر می‌رسد این معضل تابع بخشی از مسائل اقتصادی باشد، اما مسائل اقتصادی تنها علت به وجود آورنده این پدیده نیست بلکه می‌تواند در بقا و تداوم آن نقش‌آفرینی کند.

حامد ناظمی یکی از ساکنان این منطقه با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی در گلدشت بروجرد گفت: مناطقی همچون گلدشت، فیال و جاده دانشگاه استعداد بی‌نظیری برای جذب گردشگران و تقویت صنعت توریسم در این شهرستان دارد تا به مدد اقتصاد بیمار آن کورسوی امیدی برای برون‌رفت از شرایط کنونی به وجود آید.

رشد شبانه ویلاها به‌جای باغ

وی حجم انبوه ویلاها و تالارهای احداث‌شده در این منطقه را عامل از بین رفتن اکوسیستم طبیعی آن دانست و افزود: ادامه روند ویلا سازی در گلدشت بروجرد چهره درختان را در پس خود پنهان کرده و آن‌ها را به انزوا می‌کشاند.

شهروند بروجردی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای شبانه و گاه در طول روز به‌صورت مخفیانه انجام می‌شود، عنوان کرد: این ساخت‌وسازهای شبانه و مخفیانه پس از مدت کوتاهی منجر به ساخت ویلاهایی بلندبالا می‌شود که خود حاکی از غفلت مسئولان در مواجه با این پدیده رو به گسترش است.

مسلم پور قاسمیان فرماندار ویژه بروجردبا اشاره به اینکه تاکنون با استفاده از طرق مختلف و رایزنی‌های انجام‌شده در راستای جلوگیری از بروز این‌گونه تخلفات اقداماتی شده است گفت: براساس مصوبات قانونی ممانعت از احداث ویلاهای فاقد مجوز که در محدوده شهری ساخته می‌شود، بر عهده شهرداری است.

وی با اشاره به ممانعت شهرداری از احداث ویلا در حریم باغات این شهرستان عنوان کرد: بر اساس مواد قانونی که در جهاد کشاورزی به ثبت رسیده است، در زمین‌ها و باغات بالای 5 هزار متر مالک حق ساخت یک انباری به وسعت 50 مترمربع را دارد اما بیشتر از این وسعت خارج از محدوده قانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

غیرمجاز بودن ساخت‌وسازهای گلدشت بروجرد

رضا امینی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اعلام اینکه حدود به 10 درصد اراضی کشاورزی کشور مرغوب هستند، گفت: اراضی مرغوب اراضی هستند که 94 درصد مواد غذایی این حوزه از این میزان اراضی کشاورزی تأمین می‌شود که این مهم به‌خوبی ضرورت حفظ و صیانت از آن‌ها را روشن می‌کند.

وی ساخت‌وسازهای اخیر در گلدشت را غیرمجاز و خلاف قواعد قانونی دانست و افزود: طی سال‌های اخیر افراد سودجویی با تغییر کاربری این اراضی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن‌ها این سرمایه‌های عظیم طبیعی در این منطقه را به غارت می‌برند.

 

امینی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی را وظیفه دستگاه‌های دولتی دانست و عنوان کرد: براساس قانون تبصره یک ماده یک حفظ کاربری اراضی متقاضیان تغییر کاربری باید تقاضای خود را به اداره جهاد کشاورزی ارائه داده و بر اساس ضوابط درخواست خود را پیگیری کنند.

احمد عبدی زاده معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد  با اشاره به اینکه منطقه گلدشت بروجرد ریه تنفسی این شهرستان محسوب می‌شود، گفت: این منطقه که از گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبادی تصفیه هوای بروجرد به شمار می‌رود اینک در تهاجم انبوه ویلا سازها محصورشده است.

مقابله با زمین‌خواری در بروجرد نیازمند حمایت تمام سازمان‌ها

وی منطقه گلدشت را متعلق به همه ساکنین این شهرستان دانست و افزود: حفظ و حراست از مواهب الهی و طبیعت منحصربه‌فرد این خطه از شهرستان بروجرد به عهده تمامی مسئولینی است که در حوزه منابع طبیعی این شهرستان دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه ساختار طبیعت گلدشت یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود، عنوان کرد: این منطقه از بروجرد در حوزه حفاظت شهرداری بروجرد است اما به دلیل اینکه خارج از محدوده شهر است خدمات شهرداری شامل این منطقه از بروجرد نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد با اشاره به‌حق قانونی شهرداری در ممانعت از ساخت‌وساز غیرقانونی در محدوده شهر و حوزه تحت نفوذ آن، بیان کرد: به دلیل عدم‌حمایت سایر نهادهای مرتبط با این معضل شهرداری بروجرد تاکنون نتوانسته است به‌درستی از این اهرم قانونی خود در مقابله با ویلا سازها استفاده کند.

عبدی زاده با تأکید بر لزوم حمایت دستگاه‌های مرتبط در اجرای قانون خاطرنشان کرد: شهرداری به‌عنوان یک‌نهاد حمایتی تاکنون از سوی هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی شهرستان بروجرد در برخورد با این پدیده حمایت نشده است بنابراین لازم است برای حفظ گلدشت در رأس دستگاه‌های اجرایی فرمانداری این شهرستان به عرصه عمل وارد شود.

وی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و مقامات قضایی نیروی انتظامی را در رأس هرم مقابله با ویلا سازی های غیرمجاز دانست و افزود: حفظ منابع طبیعی، باغات، جنگل‌ها و فضای سبز شهرها تنها بر عهده شهرداری‌ها نیست بلکه ایجاد تعاملی مشترک با دستگاه‌های مرتبط می‌تواند مانع این اقدامات سودجویانه شود.

روند پرسرعت ویلا سازی غیرمجاز در باغات بروجرد

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد اظهار داشت: هم‌اینک ساخت‌وساز ویلاهای مختلف در این منطقه بیش از گذشته در حال انجام است که پرونده متخلفین به کمیسیون مربوطه ارجاع داده‌شده اما به دلیل خلأهای قانونی موجود تاکنون آراء منطقی و محکمی برای جلوگیری مالکین این ویلاها از ادامه روند ساخت‌وساز صادر نشده است.

بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را حیاتی و غیرقابل‌برگشت دانست و گفت: چنانچه در این زمینه اهمال و کوتاهی صورت گیرد لطماتی به محیط‌زیست امروز و آیندگان وارد می‌شود چراکه گران‌ترین و نایاب‌ترین سرمایه زمین‌های کشاورزی و باغات سرسبزند که کاملاً غیرقابل‌جایگزینی هستند.

بهرام بیرانوند با اشاره به اینکه مقدار زمین‌های قابل‌کشت مقدار محدودی نسبت به‌کل وسعت کشور است افزود: این‌گونه زمین‌ها عمدتاً در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارد که نیازمند حفاظت همه‌جانبه از آن‌ها است.

نبود قدرت بازدارنده در برابر متخلفان زمین‌خواری بروجرد

وی با اشاره به اینکه قوانین در ظاهر سخت‌گیرانه است اما قدرت بازدارنده برای متخلفان در این حوزه ندارد، بیان کرد: اجرای این قوانین همت همه مسئولان ازجمله شهرداری، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی را می‌طلبد تا برای متخلفان راه فراری باقی نماند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن مسئولیت جدی دارند تا در صورت مشاهده تخلفات در این زمینه مجرمان را به مقامات قضایی معرفی کنند و ضابطین قضایی نیز با اجرای قانون مانع گسترش این پدیده در منطقه گلدشت شوند.

بیرانوند با تأکید بر انجام وظایف مدیران در حیطه مسئولیت کاری خود در این حوزه خاطرنشان کرد: تمامی زمین‌های آبی و دیم در این منطقه مشخص و قابل رصد هستند بنابراین دهیارها موظف هستند در صورت مشاهده تخلفات به بازرسان ادارات ذی‌ربط گزارش دهند.

وی با ابراز تأسف از روند رو به رشد حجم انبوه ویلا سازی در این منطقه از بروجرد گفت: این روند به‌گونه‌ای است که هرروز شاهد افزایش آن و سکوت فراگیر مسئولان مرتبط با این حوزه هستیم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات