کمیته راهبردی که عزم خود را برای قیمومت انتخاباتی اصلاح طلبان آنهم با دستور مستقیم رئیس دولت اصلاحات جزم کرده است، راه را در جذب و البته هضم تشکل‎هایی که به نوعی مانع خود در این مسیر می‎بیند دانسته و به نظر می رسد شکل گیری چنین جلسه‎ای با عنوان «نهاد عالی اصلاح طلبان» هم بر همین اساس باشد، اما نکته قابل توجه آنجاست که ظاهرا اعضای کمیته راهبردی علاقه‎ای به ایجاد یک تشکل جدید در این زمینه نداشته و بیشتر تمایل دارند تا کمیته راهبردی تازه تاسیسشان، همان نقش «نهاد عالی اصلاح طلبان» را بازی کند.

به گزارش لرستان خبر، تلاش برای سر پوش گذاشتن بر اختلاف جدی در میان اصلاح طلبان؛ این شاید بهترین تعبیر برای خبرسازی ارگان رسمی کارگزاران باشد پیرامون تشکیل نهادی جدید در جریان اصلاح طلبان با عنوان «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» که البته بلافاصله تشکیل آن از سوی اصلاح طلبان نشان دار تکذیب شد.

به گزارش رجانیوز، هفته نامه صدا در شماره جدید خود از شکل گیری نهادی جدید در میان اصلاح طلبان خبر داده بود که آنرا «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» نامیده و درباره ماموریت آن نوشته بود: «مقرر شد سازوکار رابطه میان سه شورای مشورتی، شورای هماهنگی و نهاد عالی از سوی همه اصلاح‌طلبان پذیرفته شود.»

این هفته نامه در خبر خود نوشت: در اولین جلسه «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» که در آن سران جریان اصلاحات و نمایندگان احزاب مؤثر حضور دارند و به منظور انتخابات مجلس دهم تشکیل شده است، تصمیماتی اتخاذ شد. از جمله قراری که در اولین جلسه «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» مصوب شد این بود که از دولت بخواهند از حقوق همه نامزدها دفاع کند و دومین درخواست نیز این بودکه راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات، حمایت از دولت باشد.

این هفته نامه ادامه می دهد: تأکید سوم اعضاء بر این بود که فقط یک لیست در انتخابات منتشر شود و در شهرهایی که تک نامزدی هستند نیز فقط یک نامزد معرفی شود. نکته چهارم در جلسه نهاد عالی اصلاح‌طلبان این بود که به تمام اصلاح‌طلبان ابلاغ و اعلام شود که علیه یکدیگر مصاحبه نکنند و قرار پنجم نیز این بود که سازوکار رابطه میان سه شورای مشورتی، شورای هماهنگی و نهاد عالی از سوی همه پذیرفته شود.

در اولین جلسه نهاد عالی اصلاح‌طلبان، آنطور که هفته نامه صدا گزارش داده سیدمحمد خاتمی، عبدالله نوری، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی نجفی، سید هادی خامنه‌ای، مصطفی معین، محمدرضا عارف، سید حسین مرعشی، محمدرضا خاتمی، محسن امین‌زاده، سید عبدالواحد موسوی لاری و اکبر ترکان به نمایندگی از مجمع روحانیون، مجمع نیروهای خط امام، شورای هماهنگی اصلاحات و حزب کارگزاران حضور داشتند.

اما ساعاتی پس از انتشار این خبر برخی از چهره‎های اصلاح طلب از جمله حسین مرعشی، آذر منصوری و حسین کمالی که این روزها از چهره‎های فعال تشکلی موسوم به «کمیته راهبردی اصلاح طلبان» هستند تکذیب شده و در قبال آن ابراز بی اطلاعی شد، به نحوی که حسین مرعشی در این باره اعلام کرد: « خبر دوستانم در هفته‌نامه صدا را تأیید نمی‌کنم. نهاد جدیدی بین اصلاح‌طلبان شکل نگرفته است، رئیس دولت اصلاحات بر حسب ضرورت‌هایی، افرادی را برای رایزنی، مشورت و همفکری دعوت می‌کند و این جلسه هم با عنوان بررسی مسائل مهم کشور، بررسی نحوه کمک اصلاح‌طلبان به دولت و مسائل مربوط به مجلس آینده برگزار شد. در این جلسه گفت‌وگوهای دوستانه‌ای صورت گرفت و این جلسه به هیچ عنوان به‌عنوان یک نهاد تشکیل جلسه نداده است. ما دو نهاد مهم در اصلاحات داریم که یکی شورای مشورتی است که همچنان برقرار است و دیگری هم شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب است که هر دوی این شوراها کارکردهای مشخصی دارند و با یکدیگر هماهنگ هستند.

مرعشی تصریح کرد: شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب فعالیت‌های احزاب را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و کمیته راهبردی در حد سیاست‌های کلان جبهه اصلاحات مشورت می‌دهد. ما فقط این دو شورا را بین اصلاح‌طلبان داریم.

 

این اخبار و واکنش‎ها در حالی از سوی مرعشی مطرح شده است، که پیش از این منتجب نیا به عنوان یک چهره نزدیک به «شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب» با حمله به «کمیته راهبردی اصلاح طلبان» وجود این کمیته را عامل به نتیجه نرسیدن گفتگوها برای وحدت اصلاح طلبان عنوان کرده بود. و البته همه بحث منتجب نیا نیز شانی بود که کمیته جدیدالتاسیس راهبردی اصلاح طلبان برای خود در نظر گرفته و اکنون مرعشی با صراحت آنرا بیان می کند: « شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب فعالیت‌های احزاب را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و کمیته راهبردی در حد سیاست‌های کلان جبهه اصلاحات مشورت می‌دهد. ما فقط این دو شورا را بین اصلاح‌طلبان داریم.»

منتجب نیا در گفتگویی مطبوعاتی در این باره اعلام کرد: « گفتند که یک شورای دیگری است به نام شورای راهبردی مرکب از ۸-۷ نفر از آقایان که با محوریت آقای موسوی لاری تشکیل شده است و اعضای آن به استان ها می روند و هسته ای را تشکیل می دهند. من دیدم که این کار، کار عجیبی است و موازی با شورای هماهنگی در مرکز و استان هاست که نه مطرح بوده و نه به صلاح است که عده ای را در استان ها جمع کنند و بدون جایگاه قانونی انتخابات برگزار کنند. به آقایان تذکر دادیم، دیدیم که کارخودشان را انجام می دهند.

اتفاقا در شورای هماهنگی هم تصویب شد که در استان ها می خواهند کمیته انتخاباتی تشکیل دهند، افراد حقیقی موثر و مدیران اجرایی سابق را هم دعوت کنند و یک مجموعه قوی و نیرومند باشد. بعد از نوروز امسال، شورای هماهنگی جلساتی را با شورای راهبردی تشکیل داد ولی ما دیدیم که شورای راهبردی خود را مدعی و متولی انتخابات در میان اصلاح طلبان می داند و می گوید احزاب باید خود را با ما هماهنگ کنند و شورای هماهنگی در مرکز و استان ها باید با ما هماهنگ باشند.

 

 من گفتم اینکه اصلا نه در طرح اولیه بوده و نه به صلاح است ولی دیدیم که آقایان اصرار می کنند و سماجت می ورزند. بعد هم شروع کردند به رسانه ای کردن موضوع و انجام مصاحبه های متعدد به خصوص با یکی از روزنامه ها که قرار است شورای راهبردی به جای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها فعال شود، در حالی که این به معنای نادیده گرفتن احزاب است که یک تشکیلات غیرقانونی و موقت را با احزاب جایگزین کنیم. چون این شوراها نمی توانند آرم و تابلویی داشته باشند می خواهند در زمان انتخابات بگوییند که ما تصمیم گرفته ایم، شما بیایید اجرا کنید، این کار درستی نیست و قطعا هم احزاب موضع گیری می کنند و در شورای هماهنگی هم با این طرح مخالفت شد.»

این سخنان اشاره به دستور نانوشته‎ای دارد که گفته می‎شود از سوی رئیس دولت اصلاحات برای در دست گرفتن امور انتخابات اصلاح طلبان در مجلس آینده توسط تشکل نزدیک به خود یعنی «کمیته راهبردی اصلاح طلبان» صادر شده و بر آن اساس تشکل‎های قدیمی تری مثل شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب را عملا حذف کرده است.

 

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در این باره می‌گوید: ما معتقد هستیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید منشأ تصمیم گیری باشد.

این در حالی است که حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز روایت دیگری از ماجرا را اینگونه بیان می کند: « رای انتخابات آینده ۴ مرجع تصمیم‌گیر وجود دارد، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاح‌طلبان که ترکیبی از احزاب اصلاح‌طلب جدید است، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای مشورتی آقای محمدرضا عارف که این مربع علی‌القاعده در هماهنگی با هم هستند. به شورای راهبردی و شورای مشورتی توصیه می‌کنم که برای اینکه جریان اصلاح‌طلب در آینده در این حوزه‌ها دچار مشکل نشوند، بهتر است که به نزاع‌ها، گلایه‌ها و انتقاداتی که صورت می‌گیرد، زودتر اندیشه کنند و گفت‌وگوهای طرفینی می‌تواند مشکلات احتمالی پیش رو را در این مقطع حل کند.»

 

شاید اکنون و با علم به این اختلافات بتوان تلاش ارگان کارگزاران را بهتر از پیش تفسیر کرد. بنظر می‎رسد خبری تشکیل نهاد عالی اصلاح طلبان، تلاشی است برای نزدیک کردن دو تشکل شورای احزاب اصلاح طلب و همچنین کمیته راهبردی اصلاح طلبان و در نهایت هضم شورای احزاب اصلاح طلب در کمیته راهبردی نزدیک به رئیس دولت اصلاحات.

بعبارت بهتر، کمیته راهبردی که عزم خود را برای قیمومت انتخاباتی اصلاح طلبان آنهم با دستور مستقیم رئیس دولت اصلاحات جزم کرده است، راه را در جذب و البته هضم تشکل‎هایی که به نوعی مانع خود در این مسیر می‎بیند دانسته و به نظر می رسد شکل گیری چنین جلسه‎ای با عنوان «نهاد عالی اصلاح طلبان» هم بر همین اساس باشد، اما نکته قابل توجه آنجاست که ظاهرا اعضای کمیته راهبردی علاقه‎ای به ایجاد یک تشکل جدید در این زمینه نداشته و بیشتر تمایل دارند تا کمیته راهبردی تازه تاسیسشان، همان نقش «نهاد عالی اصلاح طلبان» را بازی کند.

منبع: رجا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات