رئیس سازمان حج و زیارت کشور خدر سفر به لرستان خبر داد

در ماه‌های اخیر در مورد اعزام زایران ایرانی به خانه خدا، افزایش یا کم شدن سهمیه جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی زائرسراهایی در مرز با عراق برای خدمات‌دهی مناسب به زائران عتبات عالیات از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که در محافل مطرح شده است.

به گزارش لرستان خبر، در ماه‌های اخیر در مورد اعزام زایران ایرانی به خانه خدا، افزایش یا کم شدن سهمیه جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی زائرسراهایی در مرز با عراق برای خدمات‌دهی مناسب به زائران عتبات عالیات از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که در محافل مطرح شده است.

 

 

برخورد با ماموران خاطی فرودگاه جده نیز از دیگر موضوعاتی بوده که هر روز شایعاتی در این باره در فضاهای مجازی مطرح می‌شود و سپس کذب بودن آن مشخص می‌شود.

 

برای مشخص شدن این موضوعات با سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور که به استان لرستان و شهرستان بروجرد سفر کرده بود گفت‌ و‌گو یی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

سهمیه جمهوری اسلامی ایران برای حج امسال تغییری کرده است؟

اوحدی: سهمیه حجاج  کشور ایران همانند سال گذشته 64 هزار نفر است و تغییری پیدا نمی‌کند و  برای سال های بعد انشالله افزایش می‌یابد.

 

 دلیل خاصی برای عدم افزایش این سهمیه وجود دارد؟

اوحدی: توسعه فضای مسجدالحرام علت اصلی عدم افزایش تعداد زائران در سال جاری است و سهمیه حجاج کشورهای اسلامی از سه سال پیش تاکنون افزایش نداشته و مانند گذشته امسال نیز به دلیل ساخت‌وسازهای اخیر 20 درصد از این سهمیه کاهش‌یافته و بر اساس اعلام سازمان کنفرانس اسلامی این سهمیه یک‌هزارم سهمیه جمعیت هر کشور است بنابراین برای ایران 77 هزار نفر محاسبه‌شده که با کاهش 20 درصدی به 64 هزار نفر رسیده است.

 

 این سهمیه در سال‌های بعد افزایش پیدا می‌کند؟

اوحدی:  این سهمیه در سال آینده 20 درصد افزایش پیدا می‌‌کند که با اتمام عملیات توسعه مسجدالحرام سهمیه کشورهای اسلامی همانند گذشته به یک‌هزارم جمعیت آن کشورها می‌رسد و سهمیه ایران نیز 77 هزار نفر می‌شود

 

64 هزار زائر ایرانی در قالب چند کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند؟

اوحدی: این تعداد از زائران بیت‌الله الحرام در قالب 455 کاروان از سراسر کشور به سرزمین وحی مشرف می شده که استان تهران با 10 هزار زائر بیش‌ترین و استان ایلام تنها با یک کاروان کمترین تعداد زائران اعزامی امسال را دارند.

 

 مسن ترین و خردسال ترین زائر ایرانی به ترتیب چند سال دارند؟

اوحدی: مسن‌ترین زائر ایرانی با 93 سال سن از استان کرمان و خردسال‌ترین زائر از چهارمحال و بختیاری با 6 سال سن در مراسم معنوی حج امسال حضور می‌یابند.

 

 چند درصد زائران ایرانی در قالب کاروان های مدینه اول اعزام می شوند؟

اوحدی:بیش از 60 درصد زائران در قالب کاروان‌های مدینه اعزام می شوند که به دلیل استقبال و تقاضای زائران مبنی بر اعزام در کاروان‌های مدینه اول، این تعداد از زائران پیش از آغاز مراسم حج به مدینه منوره مشرف شده که با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی تمهیدات لازم به این منظور انجام‌شده تا در موعد مقرر زائران خانه خدا بتوانند در قالب این کاروان‌ها به مدینه النبی مشرف شوند.

 

برای افزایش خدمات پزشکی به زائران برنامه ریزی ویژه ای انجام شده است؟

اوحدی: یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری این بود که بتوانیم طرح انطباق پزشکی را در حوزه پزشکی حج و زیارت پیاده کنیم که امسال طرح انطباق پزشکی در حوزه پزشکی حج و زیارت اجرا و برای نخستین بار در کاروان‌های اعزامی به مراسم معنوی حج شاهد افزایش 20 درصدی حضور پزشکان متخصص زن به منظور ارائه تمامی خدمات پزشکی به بانوان مشرف شده هستیم.

 

 اقلام تدارکاتی مورد نیاز زائران از چه مبادی تهیه شده است؟

اوحدی: بخش عمده‌ای از اقلام تدارکاتی زائران امسال از داخل کشور تامین می‌شود که در مراسم حج امسال مورد توجه قرارگرفته که بخشی از آن به مقصد منتقل شد و بخشی از آن نیز در آینده منتقل می‌شود. تمامی امکانات و اقدامات به کار گرفته‌شده تا حج امسال در کمال صحت و سلامت زائران با تأمین امنیت لازم آن‌ها انجام شود.

 

 هزینه این سفر معنوی نسبت به سال‌های گذشته تغییری کرده است؟

اوحدی: نرخ این سفر معنوی نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است و بر حسب میزان کیفیت خدمات ارائه‌شده کمترین نرخ حج امسال 7 میلیون و 800 هزار تومان و بالاترین نرخ آن 10 میلیون و 600 هزار تومان است که امسال برای دومین سال پیاپی پرداخت هزینه این سفر معنوی به صورت دو قسطی انجام‌شده و زائرین در دو قسط وجه حج خود را پرداخت کردند و مدت حضور و اقامت زائران در مراسم حج بین 29 تا 33 روز یا حداکثر 34 روز است.

 

 کارهای پزشکی و برنامه های آموزشی از چه تاریخی آغاز می‌شود؟

اوحدی: جلسات آموزشی در استان‌ها آغاز و بیش از 60 درصد معاینات پزشکی زائران به اتمام رسیده و همچنین جلسات آموزشی در استان‌های خراسان و تهران آغازشده که از هفته جاری همایش‌های استانی نیز به منظور آموزش زائران کار خود را آغاز کرده و تا پایان هفته اول ماه شوال ادامه دارد.

 

با تمهیدات انجام‌شده کیفیت ارائه خدمات در حج امسال 25 درصد افزایش‌یافته و 25 درصد هتل‌هایی که در سال گذشته ضعف خدمات داشته‌اند از گردونه خدمات به زائران خارج‌شده و به همین دلیل کیفیت خدمات در سال جاری بهبودیافته است.

 

 برای افزایش خدمات‌دهی در عتبات عالیات چه برنامه‌هایی دارید؟

اوحدی: 9پروژه در دست احداث در عتبات عالیات داریم که از این تعداد 6 پروژه در کربلای معلی و نجف اشرف شروع‌شده و 3 پروژه دیگر نیز در مرزهای کشور آغازشده که از طریق دو شرکت توسعه و عمران امید زائر وابسته به سازمان حج و زیارت و شرکت توسعه زیرساخت‌های مهر و ماه با مشارکت شبکه بانکی کشور این 9 پروژه به‌مرور زمان به بهره‌برداری می‌رسند.

 

باتوجه به حضور کم سابقه مردم در اربعین سال گذشته، برنامه ای در مرزها برای خدمات دهی مناسب تر در نظر گرفتید؟

اوحدی: زائرسرای چزابه با ظرفیت 5 هزار نفر در اربعین امسال به بهره‌برداری می رسد و همچنین قرارداد هتل بزرگ نجف که هتلی بزرگ و مخصوص زائران ایرانی است، بسته‌شده که در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها هستیم.

 

چه تمهیداتی برای امنیت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است؟

اوحدی: قراردادی همه ساله با وزرات حج عربستان همه ساله توسط همه کشورهای اسلامی منعقد می شود که براساس این قرارداد دولت عربستان موظف به تامین امنیت زائران است و امید است دولت عربستان به وعده های خود دراین زمینه پایبند بوده و در حد مطلوب امنیت زائران را حفظ کند چراکه این مهم از وظایف دولت عربستان است.

 

 در خبرها شنیده شده که حکم ماموران خاطی فرودگاه جده صادر شده، این خبر صحت دارد؟

اوحدی: در این راستا تاکنون دو دادگاه تشکیل‌شده که حکم نهایی آن‌ها هنوز رسماً صادر نشده و همان‌گونه که معاون وزیر خارجه اعلام کرد منتظر ابلاغ رسمی حکم نهایی این دادگاه هستیم و چنانچه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در این حکم تأمین نشود در دادگاه تجدیدنظر اعتراض بیان می‌شود. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات