بازخوانی حوادث خونین ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ پس از شش سال/

پس از اظهارات قاطع رهبر انقلاب مبنی بر پایان اردوکشی‌های خیابانی و اغتشاش، سران فتنه تصمیم داشتند به هر نحو ممکن قطعیت سخنان رهبری را بشکنند تا راهی برای ادامه فتنه داشته باشند. از همین رو با هدایت ماهواره‌ها و سایت‌های جریان فتنه، جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در خیابان‌های مرکزی تهران به صورت پراکنده تجمع کردند و به آشوب و اغتشاش پرداختند. آشوب و اغتشاشی که پربرخورد‌ترین روز در تاریخ جمهوری اسلامی را در پی داشت.

به گزارش لرستان خبر،  شش سال قبل در چنین روزی تهران یک روز ناآرام با ده ها کشته و زخمی را تجربه کرد.

 
به گزارش رجانیوز، پس از آنکه روز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ رهبر انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه خواستار پایان اردوکشی خیابانی شد، مجمع روحانیون مبارز ظهر روز شنبه ۳۰ خرداد حاضر نشد تا اعلامیه دعوتش از هواداران موسوی به راهپیمایی را لغو کند و فقط ساعاتی مانده به ساعت ۱۶ یک مقام آگاه در مجمع روحانیون مبارز به خبرگزاری‌ها گفت: از آنجا که مجوزی برای راهپیمایی امروز صادر نشده و احتمال درگیری و برخورد از سوی نیروی انتظامی وجود دارد، ‌ لذا مجمع تصمیم گرفت که تجمع امروز را لغو نماید! این مقام آگاه با اشاره به امکان سوءاستفاده برخی عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر و احتمال بروز درگیری و آشوب و تبعات ناشی از آن گفت: برگزاری تجمع امروز را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. در واقع موسوی خوئینی‌ها با عدم امضای بیانیه لغو تجمع، مسئول اصلی آشوب‌ها و خون‌های روز ۳۰ خرداد بود.
 
 
تصمیم قطعی برای آشوب
 
اما موسوی، کروبی و اعضای پشت پرده مجمع روحانیون تصمیم قطعی برای آشوب در روز ۳۰ خرداد گرفته بودند. در واقع پس از اظهارات قاطع رهبر انقلاب مبنی بر پایان اردوکشی‌های خیابانی و اغتشاش، سران فتنه تصمیم داشتند به هر نحو ممکن قطعیت سخنان رهبری را بشکنند تا راهی برای ادامه فتنه داشته باشند. از همین رو با هدایت ماهواره‌ها و سایت‌های جریان فتنه، جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در خیابان‌های مرکزی تهران به صورت پراکنده تجمع کردند و به آشوب و اغتشاش پرداختند. آشوب و اغتشاشی که پربرخورد‌ترین روز در تاریخ جمهوری اسلامی را در پی داشت.
 
خیابان‌های ستارخان، میدان نواب، میدان جمهوری و خیابان‌های منتهی به خیابان آزادی صحنه درگیری شدیدی میان بسیج و نیروی انتظامی و اغتشاشگران بود. در خیابان ستارخان، یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد و چند موتوسیکلت توسط اراذل و اوباش به آتش کشیده شد‏. اما کانون اصلی درگیری‌ها، حمله به مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان بود. در درگیرهای اطراف مسجد لولاگر هفت نفر کشته شدند. چندی بعد سردار عراقی، فرمانده وقت فرمانده سپاه تهران بزرگ در این باره گفت: بسیجی‌های داخل مسجد لولاگر بیش از ۲ ساعت در حال کتک خوردن از اغتشاشگران بودند و حتی اغتشاشگران این پایگاه را آتش زدند اما یک تیر از بسیجیان شلیک نشد ولی در دنیا گفتند که بسیجیان مردم را کشتند اما داخل خودشان افرادی بودند که به مردم شلیک کردند و به نام بسیجی، نیروی انتظامی و بچه‌های وزارت اطلاعات تمام می‌کردند. حمله به پایگاه بسیج مقداد نیز از برنامه‌های اغتشاشگران در روز ۳۰ خرداد بود. در این روز بی. بی. سی فارسی گزارش داد که میرحسین موسوی در خیابان جیحون حاضر شده و گفته که من غسل شهادت کرده‌ام که این خبر از سوی سایت قلم تکذیب شد.
 
از سوی دیگر در حالی که سایت کلمه وابسته به میرحسین موسوی ساعت ۱۲.۵۱این روز از انتشار بیانیه مهم وی تا ساعتی دیگر خبر می‌داد، ساعت  ۲۰.۴۲ همین سایت در خبر دیگری نوشت: با توجه به درگیری‌های شدیدی که امروز عصر در تهران رخ داد، مهندس میرحسین موسوی صدور بیانیه خود را به تعویق انداخت. این سایت در حالی که از اغتشاشگران به عنوان مردم یاد می‌کرد، افزود: طبق اعلام قبلی قرار بود تا امروز عصر بیانیه جدید میرحسین موسوی خطاب به ملت ایران منتشر شود اما با توجه به برخوردهای شدید نیروهای نظامی با مردم، مهندس موسوی صدور این بیانیه را به تعویق انداخت. دستگیری فائزه هاشمی در خیابان آزادی هم از اتفاقات روز ۳۰ خرداد بود. چند روز بعد هاشمی رفسنجانی در این باره گفت که فائزه به قصد خوردن ساندویچ به محل آشوب‌ها رفته بود.
 
اما آنچه ۳۰ خرداد را به یک روز سیاه برای مجمع روحانیون و فتنه‌گران تبدیل کرد، قتل مشکوک «ندا آقاسلطان» بود؛ ماجرایی که برای یک سال خوراک تبلیغاتی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران را آماده کرد و سنگین‌ترین حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه ایران را فراهم کرد و نهایتا با تهیه چندین مستند مشخص شد که دکتری به نام «آرش حجازی» در پشت پرده این جنایت قرار داشته است.
 
به هر روی در حالی روز ۳۰ خرداد، آفتاب غروب کرد که ده‌ها نیروی امنیتی زخمی و خیابان‌های مرکزی تهران غرق در آتش و سنگ و کلوخ بود. بعد‌ها اعلام شد در درگیری‌های روز ۳۰ خرداد بیش از ۱۰ نفر کشته شدند.
 
 
تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

تصاویر رسانه های خارجی از آشوب های تهران

در ادامه مشروح اتفاقات ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ را به نقل از کتاب «روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس» می خوانید:
 
*شورای امنیت کشور در نامه‌ای سرگشاده در پاسخ به نامه مورخه ۸۸.۳.۲۷ موسوی نوشت: وظیفه و مسئولیت ملی جنابعالی اقتضاء می‌کند که به جای انتساب اتهام به نیروهای انتظامی و یا نظامی که فرزندان این کشورند و شبانه روز جهت امنیت شهروندان تلاش می‌کنند، از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات غیرقانونی پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید.»
 
 
*مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با کمال تاسف مراجع ذیربط از صدور مجوز (برای تجمع امروز) خودداری نمودند. بنابراین مجمع برنامه‌ای جهت راهپیمایی امروز نخواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است: «مسئولیت حفظ امنیت مردم به عهده دولت و مسؤلان امنیت کشور گذارده شده است.»
 
 
*قاسم محمدی نماینده مردم اردبیل در مجلس می‌گوید: «صدور بیانیه برای لغو راهپیمایی امروز معترضان از سوی مجمع روحانیون مبارز، در حالی که فقط ۲ ساعت به زمان مقرر باقی مانده است، با هدف رفع مسئولیت از ایجاد درگیری‌های احتمالی است.»
 
 
 
*تجمع بدون مجوز حامیان مهندس موسوی به دعوت مجمع روحانیون مبارز از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد. در این تجمع که دیگر در آن جمعیت انبوه روزهای گذشته دیده نمی‌شد، بی‌اعتنایی مردم به این تجمع غیرقانونی با خشم اغتشاش‌گران مواجه شد و این طیف که تلاش زیادی داشتند در ۲ تجمع قبلی خود در میدان هفتم تیر و میدان امام خمینی وجهه‌ای مسالمت‌آمیز از تجمعات خود نشان دهند و حتی از این اجتماع‌ها با عنوان «تجمع سکوت» و همراه با آرامش یاد می‌کردند، امروز بار دیگر دست به آشوب‌گری زدند. طی این اقدامات بیش از ۱۰ نفر از هموطنان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. اوباش با سنگ و کوکتل مولوتف به ناحیه بسیج مقداد در خیابان آزادی حمله کردند که با مقاومت بسیجیان مواجه شدند. همچنین اغتشاش‌گران به مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان نیز حمله‌ور شدند و بخش‌هایی از مسجد را به آتش کشیدند. 
 
 
*در درگیر‌ی‌های شب گذشته در محدوده میدان جمهوری و خیابان‌های مجاور، تعداد زیادی از بانک‌های دولتی و خصوصی و مراکز خدماتی مانند رستوران‌ها و تولیدی‌های پوشاک تخریب و بعضاً دچار آتش‌سوزی گسترده شدند. یک تولیدی پوشاک در مجاورت مسجد لولاگر بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به ‌طور کامل در آتش سوخته‌ و خسارت زیادی به ساختمان این واحد تولیدی وارد آمده است. همچنین یک مرکز آموزش رانندگی نیز که در کنار این واحد تولیدی قرار دارد بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ تخریب شده ‌و تعدادی از رایانه‌های این مرکز توسط اوباش به بیرون پرتاب شده و یا به سرقت رفته است.
 
 
*پنج تن از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی توسط ماموران امنیتی شناسایی و با حکم مرجع قضایی دستگیر شدند. فائزه هاشمی، همسر حسین مرعشی و دختر مرعشی از جمله دستگیر شدگان هستند. یکی دیگر از فرزندان هاشمی رفسنجانی نیز در نا‌آرامی‌های میدان توحید حضور داشته که پس از شناسایی بلافاصله متواری شده است.
 
 
*پنجمین بیانیه موسوی منتشر شد. وی در ابتدای بیانیه خود با اشاره به اینکه «نقطه عطفی در تاریخ ملت ما در حال شکل گرفتن است،» نوشت: «آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می‌انجامد، آمده بودم تا بار دیگر به انقلاب اسلامی آن گونه که بود و جمهوری اسلامی آن گونه که باید باشد، دعوت کنم اما آن چنان که می‌دانید همگی ما در راه این تجدید حیات ملی و تحقق آرمان‌هایی که در دل و جان پیر و جوان ما ریشه دارند با دروغ و تقلب روبرو شدیم.»
 
 
*اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به میرحسین موسوی نوشت: «واقعیت این است که حداقل اغتشاشگران و اراذل و اوباش در سایه فضای غیرقانونی ایجاد شده توسط شما، به اقدامات تخریب گرانه می‌پردازند و در طول سه شب ۲۳، ۲۴، ۲۵ خردادماه در تمام موارد، اغتشاشگران به تخریب و نا‌امن سازی فضای عمومی پرداختند... بپذیرید که تجمعات و راهپیمایی‌های غیرقانونی، مشکلات جدی را برای مردم فراهم ساخته و ایجاد ترافیک‌های سنگین و سرگردانی مردم، مزاحمت برای کسبه و مغازه داران، راهبندان‌های طولانی، شائبه دست آویز و ملعبه بودن قانون را توسط هوادارانتان ایجاد می‌کند و این امر برخلافشان و روحیه قانون گرایانه مورد ادعای شماست که همواره در تبلیغات انتخاباتی بر آن تاکید می‌کردید.»
 
 
*در پی برگزاری جلسه مشترک محسن رضایی، ‌ یکی از سه کاندیدای معترض به انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان، یک مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان از اعلام آمادگی این نهاد برای برگزاری نشست مشترک با موسوی و کروبی خبر داد. این مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان یادآور شد: «از کروبی و موسوی نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده بود که نیامدند و دلیلی نیز برای عدم حضور خویش اعلام نکرده‌اند.»
 
 
*سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران اعلام آمادگی کرد تا ۱۰درصد از صندوق‌های اخذ رای را به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان کاندیدا‌ها بازشماری کند.
 
 
*سعید رضوی فقیه از عناصر سابق دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) اعلام کرد: «در صورت بازشماری صندوق‌ها، ممکن است چند صد یا چند هزار رأی بالا و پایین شود و همین نتیجه فعلی با کمی تفاوت به عنوان نتیجه انتخابات اعلام گردد و آن وقت اصلاح طلبان باید پاسخگوی حوادث پرتلاطم در کشور باشند که صرفاً به خاطر بالا و پایین کردن چند هزار رأی به راه انداخته‌اند.»
 
 
*میرحسین موسوی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان دلایل خود جهت لزوم ابطال انتخابات را برشمرد. در این نامه مواردی چون محدود کردن زمان رای گیری، افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخابات توسط دولت نهم و... مطرح شده است.
 
 
*موشه یعلون رئیس سابق اطلاعات ارتش اسراییل در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گفت: «موسوی و همسرش روح جدیدی به آزادی بخشیده‌اند، بنابراین من تکرار می‌کنم انقلابی در ایران روی خواهد داد.»
 
 
*منابع آگاه از بمبگذاری در حرم مطهر امام راحل خبر دادند. بر این اساس شخص بمبگذار بعد از شناسایی به سمت ضلع شمالی حرم فرار کرد و خود را منفجر کرد که باعث کشته شدن فرد بمبگذار و مجروح شدن دو تن از زائران حرم امام خمینی (ره) شد.
 
 
*انتشار فیلم قتل ندا آقا سلطان که در یکی از خیابان‌های فرعی منطقه امیرآباد تهران به صورت نامشخصی کشته شده است، موجی از هجمه تبلیغاتی بیگانگان علیه جمهوری اسلامی را به راه انداخته است. آنچه که در این بین بیش از همه مشکوک به نظر می‌رسد حضور فردی به نام آرش حجازی در بالای سر مقتول است. وی ۲۴ ساعت قبل از این اتفاق از لندن وارد تهران شده است.
 
 
*باراک اوباما رییس جمهور امریکا از ایران خواست تا کلیه اقدامات ناعادلانه و خشونت بار علیه مردم خود را متوقف کند.»
 
 
*رضا ربع پهلوی فرزند محمد رضا پهلوی در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو با درخواست از غرب برای تماس با مخالفان در ایران، گفت: «ما باید از همین امروز یک فرآیند انتقال را آماده کنیم که طی آن بحشی از رژیم به نفع تغییر تسلیم شده، در کشور عفو عمومی اعلام و یک سیستم سیاسی لائیک و دمکراتیک برقرار می‌شود‏.»
 
 
*آیت ا... علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: «امید است در راز و نیاز عارفانه جنابعالی با مولا و صاحبمان که نمونه آن در روز جمعه فریاد عاشقانه را از نهاد دلباختگان آن حضرت بر آورد به عرض حضرتش برسانید که سربازان جان بر کف هم پشت سر شما تا آخرین قطره خون و آخرین ذره آبرو ایستاده‌اند و از حریم ولایت آن حضرت که در طنطنه عزت نایب بزرگوارشان متبلور است دفاع می‌کنند.»
 
 
*کامران دانشجو رییس ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در برنامه تلوزیونی ۴۵ دقیقه شبکه خبر، به شبهات مطرح شده پیرامون سلامت انتخابات دهم ریاست جمهوری به طور مفصل پاسخ داد.
 
 
*محسن مخملباف سخنگوی ستاد مهندس موسوی در خارج از کشور در یادداشتی که روزنامه گاردین آن را منتشر ساخت نوشت: «مردم در خیابان‌ها خواهان بازشماری آرا نیستند، بلکه می‌خواهند نتایج انتخابات کل ابطال شود... دنیا ما را مملکتی تروریست می‌داند که بدنبال جنگ می‌گردد. ما اوبامایی می‌خواهیم که بتواند برای مشکلات ایران راه حل بیابد.»
منبع: رجانیوز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات