حکمت مخالفت رهبری با توافق دو مرحله ای‌ولزوم انتشارفکت‌شیت روشن شد

هر چند انتشار فکت شیت ایرانی که تیم مذاکره کننده به صورت علنی نسبت به انتشار آن ملزم شد، می‎توانست ادعای ا مریکا مبنی بر پذیرش برخی تعهدات از سوی ایران را نقض کند، اما به هر حال استنکاف تیم ایرانی از انتشار فکت شیت موجب شد تا اکنون وزیر امور خارجه امریکا، مدعی وجود برخی تعهدات از سوی ایران در مذاکرات لوزان باشد.

به گزارش لرستان خبر، جان کری در آستانه سفر به وین و حضوردر دور نهایی مذاکرات ایران و ۱+۵ از لزوم پایبندی ایران به تعهداتش در «لوزان» سخن گفته و آنرا شرط اصلی تحقق توافق نهایی عنوان کرد.

 

 در حالی که تیم مذاکره کننده هسته‎ای کشورمان اعلام کرده است که در مذاکرات لوزان، ایران هیچگونه تعهدی به طرف مقابل نداده و این مذاکرات تنها به یک بیانیه مطبوعاتی ختم شده است، جان کری مدعی شد ایران در لوزان چهار مورد کلی را تعهد کرده است و شرط تحقق توافق نهایی، عمل کردن به این چهار تعهد است.

 

به گزارش رجانیوز، جان کری که ظاهرا از سخنرانی اخیر رهبری معظم انقلاب و تعیین شروط نهایی ایران برای پذیرش یک توافق عصبانی به نظر می‎رسید، در پاسخ به خبرنگاری که موضع دولت امریکا در قبال این فرمایشات را جویا شده بود گفت: آنچه ما همیشه درباره آن شفاف سازی کرده ایم این بوده است که ما بوسیله چیزی هدایت،مشروط و یا مرعوب نمی شویم.این سخنان مصرف سیاسی داخلی دارند.آنچه برای ما مهم است چهار ماده ای است که در سند درباره آنها توافق شده است و این موضوعی است که هنوز باید درباره آنها تصمیم گیری شود.

 

وی افزود: ممکن است که ایران به تمامی تعهدات خود در قبال توافقنامه لوزان پایبند نباشند که در این صورت توافقی در کار نخواهد بود.اگر این مسائل  مهم حل و فصل نشوند آنگاه توافقی در کار نخواهد بود.

 

ادعای پذیرش تعهدات از سوی ایران در مذاکرات لوزان در حالی از سوی جان کری مطرح شده است، که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مهم خود پس از این مذاکرات، به صراحت اعلام کردند که از نظر ایشان هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است که بتوان در قبال آن اظهار نظر کرد.

 

ایشان در این باره فرمودند: «بعضی‌ها سؤال کردند و میکنند که چرا فلانی درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای موضع نگرفته‌است؟ جواب این است که جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته‌است. مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند میگویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضع‌گیری‌ای؟ اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، میگویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتّفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همه‌ی مشکل بر سر آن جزئیّاتی است که بنا است بنشینند و یکایکِ آنها را بحث کنند؛ این را خود مسئولین هم گفته‌اند؛ هم به ما گفته‌اند، هم در مصاحبه‌هایشان به مردم این را گفته‌اند؛ همه‌ی مشکل بعد از این است.»

 

این در حالی است که امریکا بلافاصله پس از اتمام مذاکرات لوزان تلاش کرد با انتشار یک فکت شیت بلند و طولانی، اینگونه وانمود کند که ایران زیر بار تعهدات سنگینی رفته است، و حال آنکه بنا بر اعلام مسئولین ایرانی و البته تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی، ایران در مذاکرات لوزان تعهدی را نپذیرفته بود.

 

هر چند انتشار فکت شیت ایرانی که تیم مذاکره کننده به صورت علنی نسبت به انتشار آن ملزم شد، می‎توانست ادعای ا مریکا مبنی بر پذیرش برخی تعهدات از سوی ایران را نقض کند، اما به هر حال استنکاف تیم ایرانی از انتشار فکت شیت موجب شد تا اکنون وزیر امور خارجه امریکا، مدعی وجود برخی تعهدات از سوی ایران در مذاکرات لوزان باشد.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب به علت همین شیوه امریکا در قبال مذاکرات و توافق با ایران، نسبت به پذیرش هر گونه تعهد دو مرحله‎ای مخالفت کرده بودند.

 

ایشان در بیان علت مخالف خود با توافق دو مرحله‎ای، در ماه‎های منتهی به پایان سال ۹۳ فرمودند: «این حرفی هم که حالا انسان می‌شنود که میگویند که «در یک برهه‌ای درباره‌ی اصول کلّی توافق کنیم، بعد درباره‌ی جزئیات»، این را هم بنده نمی‌پسندم؛ این را من نمی‌پسندم. با تجربه‌ای که از رفتارهای طرف مقابل داریم، احساس میکنم که این وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه‌گیری‌های پی‌درپی برسر جزئیات. اگر توافق میکنند، جزئیات و کلّیات و همه را در یک‌جلسه‌ی واحد تمام بکنند، امضا کنند. اینکه کّلیات را جداگانه توافق کنند، و بعد بر اساس آن کلّیات - که یک‌چیزهای مبهمی است، تفسیرپذیر است، تحلیل‌پذیر است - بروند سراغ جزئیات، نه، این منطقی نیست.»منبع: رجا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات