لرستان خبر بررسی می‌کند

18 تیر یادآور خاطرات تلخ اما عبرت‌آموز بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. خاطراتی که بازخوانی آن علاوه بر روایت صحیح موضوع، می‌تواند چراغی باشد برای عملکرد صحیح در فتنه‌های احتمالی آینده.

به گزارش لرستان خبر، 18  تیر یادآور خاطرات تلخ اما عبرت‌آموز بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. خاطراتی که بازخوانی آن علاوه بر روایت صحیح موضوع، می‌تواند چراغی باشد برای عملکرد صحیح در بحران‌ها یا مسائل احتمالی آینده. از این رو در این نوشتار با مرور گذرای تاریخی وقایع اتفاق افتاده، سعی شده تحلیلی از چرایی رخ دادن واقعه 18 تیر ارائه شود.

 

 

اوایل سال سوم فعالیت مجلس پنجم بود که نمایندگان تصمیم گرفتند برای ترمیم برخی از ناهنجاری‌های موجود، قانون مطبوعات مصوب سال 1364 را اصلاح کنند. تصمیمی که با مخالفت وزیر ارشاد وقت، عطاء‌الله مهاجرانی و خاتمی، رئیس دولت اصلاحات مواجه شد.

 

در واقع جریان اصلاحات، قانون مطبوعات مصوب سال 64 را ورود به "قله فتح شده چپ‌گرایان" می‌دانست. با عزم مجلس بر اصلاح این قانون، توپخانه روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات دست به کار شد و طی یک هجمه وسیع سعی در وادار نمودن مجلس به عقب‌نشینی کردند.

 

در این بین روزنامه "سلام"، به مدیر مسئولی موسوی خوئینی‌ها دست به بازی خطرناکی زد. این روزنامه در  روز 15 تیر 78 با انتشار یک سند کاملا محرمانه و طبقه‌بندی شده سعی کرد ادعا کند مسأله اصلاح قانون مطبوعات، به دستور سعید امامی (اسلامی)، متهم قتل‌های زنجیره‌ای مطرح شده است.

 

این روزنامه در تیتر نخست خود نوشته بود: «سعید اسلامی پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است».  

 

 

بعد از این اتفاق، یونسی، وزیر اطلاعات شکایتی را علیه این روزنامه تنظیم و به قوه قضائیه ارسال کرد. شکایتی که در نهایت منجر به صدور حکم تعطیلی روزنامه "سلام" از سوی قوه قضائیه شد. گرچه یونسی بعد از مدتی گویا تحت فشار برخی از جریانات اصلاح‌طلب شکایت خود از رونامه "سلام" را پس گرفت اما او بر "محرمانه بودن" این سند تاکید و حتی اقدام روزنامه "سلام" را "نوعی سرقت" توصیف کرد. وی همچنین در توضیح ماهیت این سند گفت: «نامه، مربوط به سعید امامی نبوده بلکه از حوزه‌ مشاورین وزیر، خطاب به وزیر ارسال شده و موضوع نامه نیز مربوط به اصلاح قانون مطبوعات نیست» بنا به گفته وزیر اطلاعات وقت روزنامه‌ سلام با حذف صدر و ذیل نامه صرفاً استفاده‌ جناحی و سیاسی نموده است. 

 

 

شامگاه 17 تیر، خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران در خیابان امیرآباد که معروف به کوی دانشگاه شد، صحنه تجمع تعدادی از دانشجویان به تعطیلی روزنامه "سلام" شد. این تجمع ابتدا داخل کوی دانشگاه و با تعداد کمتری از دانشجویان برگزار شد اما رفته رفته با اقدامات برخی عناصر مشکوک، فضای تجمع به سمت التهاب پیش رفت، بر تعداد دانشجویان افزوده و شعارها تندتر شد تا جائیکه اصل نظام و اشخاص رده اول انقلاب مورد توهین و هتک حرمت این عده قرار گرفت و نهایتا حدود ساعت22:25 دقیقه با تحریک عناصر افراطی حدود 150 نفر از دانشجویان با سردادن شعارهای تند و افراطی در یک اقدام غیرقانونی از کوی دانشگاه خارج شدند. 

 

با وورد دانشجویان افراطی به محوطه بیرون کوی دانشگاه و تخریب اموال عمومی و سر دادن شعار علیه شخصیت‌های نظام، نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود به این ترتیب کوی و خیابان‌های اطراف به صحنه نبرد خیابانی پلیس ضد شورش و این تعداد از دانشجویان تبدیل می‌شود تا جائیکه دانشجویان سه تن از اعضای نیروی انتظامی را به گروگان می‌گیرند و بخشی از یکی از ساختمان‌های کوی منتقل می‌کنند و متقابلا نیروی انتظامی برای آزادسازی این گروگان‌ها وارد کوی دانشگاه می‌شود.

 

 

درگیری‌ها جسته و گریخته ادامه می‌یابد تا اینکه در ساعات پایانی شامگاه 17 تیر اتفاق دردناکی رخ می‌دهد. عده‌ای در لباس دفاع از ولایت و با بی‌تدبیری و احتمالا غرض‌ورزی و اهداف پشت پرده به کوی دانشگاه حمله می‌کنند. حادثه‌ای که بعدها رهبر معظم انقلاب اعلام کردند باعث "جریحه‌دار" شدن قلبشان شده است. شدت برخورد این عده و فجایع به بارآمده آتش فتنه را شعله‌ورتر می‌کند و نهایتا روز 18 تیر محوطه کوی دانشگاه، خیابان‌های اطراف، خیابان جلال آل احمد، میدان فلسطین، کارگر شمالی از جمله مکان‌هایی است که به صحنه درگیری تبدیل می‌شود.

 

با شدت گرفتن درگیری‌ها، بازار بیانیه دادن احزاب هم رونق میگیرد، مصطفی معین، وزیر وقت علوم استعفا می‌دهد و به جمع دانشجویان می‌پیوندد، تاج‌زاده و فعالین اصلاح‌طلب در جمع دانشجویان حاضر می‌شوند، بر التهاب تجمعات افزایش می‌یابد به این ترتیب بر کوره تنش‌ها دمیده می‌شود.

 

 

نهایتا بار دیگر رهبر حکیم انقلاب برای نجات انقلاب اسلامی وارد عرصه عمل می‌شوند و طی پیامی مردم را به هوشیاری در برابر اتفاقات رخ داده دعوت می‌کنند.

 

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در قسمتی از این پیام که در تاریخ 22 تیر 1378 صادر شده بود، فرمودند: «دو روز است که جمعی از اشرار با کمک و همراهی برخی از گروهک های سیاسی ورشکسته و با تشویق و پشتیبانی دشمنان خارجی در سطح تهران به فساد و تخریب اموال و ارعاب و عربده جویی پرداخته و موجب سلب امنیت و آسایش مردم شده اند. دشمنان زبون و حقیر اسلام و انقلاب گمان کرده اند، انقلاب و مردم مؤمن و انقلابی به آنان اجازه خواهند داد که با فتنه انگیزی خود راه سلطه آمریکای جنایتکار را بر میهن عزیز ما هموار کنند.

 

گروهک های وابسته و معاند، طبق تحلیل اربابان و معلمان خود، گمان کرده اند مردم ایران از اسلام و انقلاب، دست برداشته اند و به خیال باطل خود می خواهند از انقلاب اسلامی انتقام بگیرند. ولی غافل از این که ملت مؤمن و شجاع و هوشیار به آنان و اربابان و پشتیبانان آنان اجازه ادامه شرارت را نخواهند داد و نظام مقتدر اسلامی، آنان را به شدت منکوب خواهد کرد.

 

به مسئولان در دولت و به خصوص مسئولین امنیت عمومی تاکید شده است که با درایت و قدرت، عناصر مفسد و محارب را در جای خود بنشانند و بی شک کسانی که چشم به فتنهانگیزی های این روسیاهان دوخته اند، مأیوس خواهند شد. ملت بزرگ ایران مخصوصاً جوانان عزیز باید در کمال هوشیاری مراقب حرکات دشمن باشند و به طور کامل با مأموران، همکاری کنند و عرصه را بر عناصر مزدور و خود فروخته دشمن، تنگ نمایند و به خصوص فرزندان بسیجی ام باید آمادگی های لازم را در خود حفظ کنند و با حضور خود در هر صحنه ای که حضور آنان در آن لازم است، دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند».

 

با پیام رهبر معظم انقلاب، توده‌های خودجوش مردمی وارد میدان شده و بدر اطرف محل‌های دستخوش ناآرامی شده تظاهرات می‌کنند. حضور تاریخی و گسترده توده‌های انبوده مردمی برای همیشه به این فتنه پایان داده و بار دیگر کارسازی اعجاب‌انگیز فرمان ولایت را به جهانیان نشان می‌دهند.

 

 

رصد حرکات جریان اصلاحات قبل از واقعه 18 تیر به وضوح نشان می‌دهد که این جریان در حال آماده کردن فضای سیاسی کشور برای یک تنش، پی گرفتن سیاست فشار از پائین چانه‌زنی از بالا و در نهایت تحقق مرحله به مرحله اهداف بوده است.

 

پنج روز قبل از فتنه 18 تیر، روزنامه‌ "صبح امروز"، وابسته به حزب مشارکت، پا را از تهدیدات تلویحی فراتر گذاشته بود و خود، مسئولان را به ایجاد شورش و آشوب تهدید کرده بود. روزنامه‌ نشاط، جریده‌ دیگر حزب مشارکت نیز به این شکل تهدید به خشونت کرده بود: «صاحب‌نظران بر این باورند که ورود به قلعه‌ فتح شده‌ چپ‌گرایان، یک ریسک خطرناک برای محافظه‌کاران است ...

 

ناظران پیش‌بینی می‌کنند که طی روزهای آینده‌ دفتر تحکیم وحدت و بدنه‌ اجتماعی مدافع جناح چپ وارد صحنه شوند» محمد قوچانی، نویسنده‌ مشهور روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز چند روز پس از توقیف سلام، گفت که قرار بود روزنامه‌ صبح امروز نامه‌ منتسب به سعید امامی را به چاپ برساند اما سعید حجاریان با زیرکی این دام را فقط برای روزنامه‌ سلام پهن کرد: «موسوی‌خوئینی‌ها با انتخاب تیتر روز سه‌شنبه خود کوشید، یکبار دیگر از کارآیی سوابق خود در ایجاد حاشیه‌ امنیتی برای روزنامه‌اش مطمئن شود... (موسوی‌خوئینی‌ها) کوشید به یک ریسک بسیار خطرناک دست بزند، خطر این ریسک به اندازه‌ای بود که حتی سعید حجاریان نیز صلاح را در آن دانست که چنین بازی خطرناکی را به موسوی‌خوئینی‌ها بسپارد.»

 

اما بررسی برخی از چهره‌های اصلی ایجاد اغتشاش و التهاب در 18 تیر سال 78، از پیش تعیین شدگی این واقعه و اهداف پشت پرده آن را بیش از پیش نمایان می‌کند.

 

احمد باطبی یکی از چهره‌های التهاب‌آفرین جریان 18 تیر بود. عکس او در حالی که یک پیراهن خونی را به دست گرفته بود به شدت توسط رسانه‌های ضدانقلاب مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

پیراهن خونی که بعدها خود او اعتراف کرد آن را در خانه به رنگ خون آغشته است تا به میزان التهابات بیفزاید.

 

باطبی بعد از فرار از ایران با بوش، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد و بعنوان کارشناس سیاسی مسائل ایران در خدمت بی بی سی و صدای آمریکا قرار گرفت.

 

این عنصر ضد انقلاب در تازه‌ترین فعالیتش به همجنس بازی روی آورده است و در فیس بوک عکس حمایت از همجنسگرایان را قرار داده است.

 

اکبر عطری، عضو دفتر تحکیم وحدت از دانشجویانی بود که پائیز سال 84 با ویزای تحصیلی از کشور خارج و به واشنگتن رفت. او بعد از ورود به آمریکا خود را از عناصر اصلی جریان 18 تیر معرفی کرد.

 

 

اکبر عطری پس از ازدواج با مریم معمار، موسسه آموزشی به نام توانا ثبت کرده است و موفق به دریافت دو میلیون دلار از محل بودجه‌های وزارت خارجه آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران شده است که البته تمامی این اقدامات براندازانه به جایی نرسیده است.

 

امیرعباس فخرآور ملقب به سیاوش از دیگر فعالین فتنه 18 تیر بود.

 

 

وی هم اکنون در شهر واشنگتن در کشور آمریکا سکونت دارد و در خدمت سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. فخرآور تاکنون سه بار با بوش دیدار داشته است. 

 

گرچه بررسی چهره‌های تاثیرگذار و فعالین وقایع 18 تیر نیاز به تصیل بیشتری دارد اما با همین مختصر هم مشخص است که با گذر زمان و فرو نشستن غبار فتنه، عناصر اصلی و اهداف آمریکایی پشت پرده واقعه 18 تیر چه بوده است.

 

فتنه‌ای که در پی آن بود تا به خیال خام خود با وسعت گرفتن دامنه اعتراضات و همراه کردن بخشی از مردم با خود، بتواند مقام ولایت را مورد آسیب قرار داده و در نهایت نظام لیبرال دموکراسی را بر کشور حاکم کند. گستاخی آنان در ضربه زدن به ولایت تا جایی پیش رفت که اغتشاشگران 18 تیر تصمیم گرفتند تظاهرات خود را به سمت بیت رهبری هدایت کنند.

 

در همین خصوص اخیرا سردار نجات، مشاور فرمانده کل سپاه در گفتگویی در خصوص مسائل 18 تیر اظهار داشت: «آن موقع معاون سیاسی وزارت کشور آقای تاج‌زاده بود که با اینها(معترضین) ارتباط داشت، یعنی ایشان و وزیر علوم وقت آقای معین اگر می‌خواستند جریان 18 تیر 78 را کنترل کنند خیلی راحت می‌توانستند. اول یک حادثه 100 نفره بود، بعد دفتر تحکیم وحدت که رفقای اینها بودند آمد پشت سر قضیه ایستاد.

 

آن موقع سردار حق‌طلب فرمانده حفاظت انصار بود. به اطلاع ایشان رسیده بود که اینها دارند می‌گویند ما داریم به سمت خیابان جمهوری می‌آییم که از آنجا به سمت بیت رهبری بروند. ایشان هم نیروهای خود را لب خیابان جمهوری مستقر کرد و گفت خط قرمز ما لب خیابان جمهوری است و اگر کسی پایش را از این خط این طرف بگذارد، با او برخورد می‌کنیم. به وزارت کشور هم اعلام کرد. معلوم است که آقایان در وزارت کشور به آنها منتقل کردند».

 

شاید دقیق‌ترین تحلیلی که تاکنون به ساده‌ترین و روان‌ترین زبان از واقعه 18 تیر صورت گرفته است، از سوی حضرت آیت‌الله بهجت(رحمة الله علیه) بیان شده باشد.

 

 

حجت‌الاسلام صدیقی، از مرتبطین آیت‌الله بهجت(ره) در گفتگویی در خصوص ابعاد شخصیتی این عارف عظیم‌الشان به تحلیل و بینش ایشان نسبت به حادثه 18 تیر اشاره کرد و اظهار داشت: «در جریان فتنه 18 تیر، آقازاده مقام معظم رهبری با مرحوم آقای بهجت دیداری داشتند. آیت‌الله بهجت به آقازاده رهبر انقلاب فرمودند، "به پدر سلام برسانید و بگویید محکم در جای خودش بنشیند، دشمنان می‌خواهند پدر شما را از جایگاهش بلند و ضربه‌های سنگینی را به نظام وارد کنند"».

 

به این ترتیب فتنه‌ای که مقام ولایت و اصل نظام را هدف قرار داده با عنایت الهی، رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی)، بصیرت و هوشیاری مردم و دعا و راهنمایی‌ها و اقدامات اولیای الهی ناکام ماند و به درس عبرتی برای آینده تبدیل شد. منبع:‌سراج 24

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات