امروز یکشنبه مصادف با اولین سالگرد قتل نژادپرستانه «مایکل براون» ۱۸ ساله در فرگوسن است؛‌ قتلی که اعتراضات در بیش از ۱۷۰ شهر آمریکا را در پی داشت اما علی رغم اعتراضات، از برقراری عدالت در این پرونده خبری نیست.

به گزارش لرستان خبر،  9 آگوست سال 2014 یعنی دقیقا یک سال قبل یک پلیس سفیدپوست آمریکایی «مایکل براون» را کشت. دارن ویلسون پلیس شهر فرگوسن ادعا کرد این جوان 18 ساله سیاه پوست در یک سرقت دست داشته و چون به هشدارهای پلیس برای تسلیم شدن بی توجه بود، به همین دلیل او براون را هدف قرار داد.

 

جنایتی که یکساله فراموش شد! +تصاویر

 

ادعای افسر 28 ساله و سفید پوست فرگوسن در حالی مطرح شده که خانواده براون و حامیان وی ضمن رد این ادعاها کشته شدن او را ناشی از تعصبات نژادی این افسر پلیس دانستند چرا که مایکل براون در زمان تیراندازی پلیس مسلح نبود و همچنین او هیچ سوءسابقه‌ای هم نداشت.

 

جنایتی که یکساله فراموش شد! +تصاویر

 

مرگ جوان 18 ساله سیاه پوست تاییدی بر یک معضل ریشه‌دار در جامعه آمریکا بود و آن «تعصبات نژادی علیه سیاه‌پوستان» بوده است. به دنبال انتشار تصاویر جسد مایکل براون و اعتراضات مردمی، مقامات شهر فرگوسن در ایالت میسوری برای کاستن از دامنه اعتراضات «از تحقیق فوری درباره تیراندازی» خبر دادند.

اداره پلیس فرگوسن هم «دارن ویلسون» را به مرخصی اجباری فرستاد تا تحقیقات درباره مرگ مایکل براون تکمیل شود. اما تکمیل روند تحقیقات و اعلام حکم دادگاه تنها آتش اعتراضات مردمی علیه تبعیض نژادی در آمریکا را شعله‌ورتر کرد چرا که هیات منصفه افسر پلیس را از هرگونه اتهامی تبرئه کرد.

 

جنایتی که یکساله فراموش شد! +تصاویر

 

اواخر ماه نوامبر هیات منصفه حکم داد که به دلیل «عدم وجود مدارک کافی» نمی‌تواند دارن ویلسون را در پرونده قتل جوان سیاه پوست فرگوسن مقصر دانسته و علیه وی اعلام جرم کند.

اعلام این حکم بار دیگر اعتراضات را این بار نه فقط در فرگوسن بلکه در بیش از 170 شهر مختلف در سراسر ایالات متحده آمریکا به دنبال داشت و معترضان خواستار برقراری عدالت در پرونده مایکل براون شدند.

اعتراضات در برخی شهرهای از قبیل فرگوسن و برخی دیگر از شهرهای ایالت میسوری به حدی بود که گارد ملی و نیروهای امنیتی در این شهرها مستقر شدند و شهرهای آمریکا به خط مقدم جنگ تبدیل شدند.

 

جنایتی که یکساله فراموش شد! +تصاویر

 

کار به جایی رسید که برخی از کهنه‌سربازان آمریکایی حاضر در جنگهای افغانستان و عراق از حجم گسترده استقرار سلاحهای جنگی در سطح شهرها اظهار تعجب کردند و از اینکه نیروهای مستقر در شهرهایی چون فرگوسن تجهیزات به مراتب بهتری از آنها در زمان جنگ داشتند، گلایه کردند

دارن ویلسون افسر پلیس آمریکا که 6 سال سابقه خدمت داشت پس از گذشت مدتی از اعتراضات و در حالی که استعفای خود را اعلام کرده بود، در یک مصاحبه گفت که او در قتل مایکل براون طبق قانون عمل کرده و به همین خاطر «وجدانی آسوده» دارد!.

یک سال از کشته شدن «مایکل براون» می‌گذرد اما نه تنها خبری از برقراری عدالت در این پرونده نبوده است بلکه آمریکا شاهد قتلهای نژادپرستانه مشابه دیگری هم بوده است پرونده‌هایی که سرنوشت قاتلان آن کم و بیش شبیه به افسر پلیس مسئول قتل نوجوان 18 ساله فرگوسن بوده است.

 

جنایتی که یکساله فراموش شد! +تصاویر

 

 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات