انتخابات مجلس در لرستان(1)

بررسی آرایش انتخاباتی گروه های سیاسی لرستان در آستانه انتخابات مجلس موضوعی بوده که در 4 ماه مانده به این رویداد سیاسی بزرگ از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش لرستان خبر، تبلیغ برای انتخابات مجلس در ماه های اخیر وارد فاز جدی تری شده و کاندیداهای احتمالی قبل از موعد رسمی برای تبلیغات، فعالیت های خود را در استان لرستان آغاز کرده اند.

 

هرچند در استان تبلیغات نامزدهای احتمالی از یکی دو سال قبل آغاز شده و افراد با حضور در مراسمات مردمی به نوعی اعلام حضور کرده اند اما در این هفته ها بین احزاب و کاندیداها جلسات فشرده تری برای وحدت برگزار می شود.

 

جریان های سیاسی در ایران و به ویژه استان لرستان هر چند تعریف مشخصی ندارند اما نمی توان آنها را در تحلیل های سیاسی نادیده گرفت.در انتخابات و فضای سیاسی جریان ها و جناح های سیاسی نقشی تمام و کامل ندارند اما جهت گیری ها را مشخص می کنند.

 

برای مشخص شدن وضعیت آرایش انتخاباتی در استان لرستان درصدد هستیم در چندین گزارش به وضعیت سیاسی استان بپردازیم تا بیش تر با افراد و گروهای آشنا شویم.

 

در گزارش نخست از سلسله گزارش های بررسی شرایط گروه های سیاسی در لرستان به شرایط کلی احزاب و گروهایی که در استان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند می پردازیم.

 

 

دسته اول: اصلاح طلبان تندرو

 

بسیاری از این افراد در دوره های قبل رد صلاحیت شده اند ولی در دو سال اخیر با حضور در همایش های عمومی و جلسات خصوصی به نوعی اعلام حضور کرده اند و  مهم ترین وظیفه این افراد در حال حاضر ترویج افکار اصلاح طلبان و به وجود آوردن امید در دل اصلاح طلبان قدیمی است و در استان ما در اکثر شهرها با این چنین گزینه هایی روبه رو هستیم.

 

خیلی از این افراد که جز فعالان فتنه 88 بوده خود یقین دارند که رد صلاحیت می شوند ولی به خاطر ایجاد جو سنگین در استان و فشار به دستگاهای نظارتی فعالیت خود را آغاز کرده تا در موقع رد صلاحیت برای استان هزینه ایجاد کرده و از طرفی دیگر گزینه های بعدی خود راحت تر وارد میدان شده و بتوانند با مظلوم نمایی رای مردم را کسب کنند.

 

دسته دوم: اصلاح طلبان میانه

 

این افراد با نزدیک شدن به نهادهای سیاسی دولتی به نوعی سعی دارند خود را کاندید دولتی معرفی کنند تا از پشتیبانی های احتمالی هیئت های اجرایی و تاییدها و کمک در ایام انتخابات بهره مند شوند. .

 

این افراد با این تلقی که اکنون مردم با دولت همراه هستند و اگر خود را وابسته به دولت معرفی کنند علاوه بر حمایت های احتمالی از شانس بیش تری برای کسب رای برخوردار هستند.

 

دسته سوم: مستقل ها

 

این دسته افرادی هستند که نه جرات اظهار اصول گرایی دارند(در این ایام که دولت را غیر اصول گرا می دانند) و نه مورد پذیرش اصلاح طلبان تندرو و دولتی ها واقع شده اند. از طرفی بیشتر افرادی هستند که با شگردهای شخصی و ویژگی های کاری یا جنسیتی به نتایج امیدوارند.

 

 از طرفی این افراد بعضا به تایید حتمی خود هم صدر درصد امیدوار نیستند و به همین دلیل انتصاب خود به اصول گرایان را اظهار نمی کنند. قابل توجه اینکه این افراد عمدتا افرادی هستند که اصلاح طلب نبوده اند و سابقه اصلاح طلبی آنچنانی ندارند.

 

دسته چهارم: ورزشکاران و هنرمندان و بازنشستگان نهادهای نظامی و قضایی و امنیتی

 

این گروه به موقعیت یا شهرت یا نفوذ اجتماعی خود در بین مردم امیدوارند و هر کدام دلیلی برای احساس تکلیف دارند که تعدادی از آن ها هر دوره در انتخابات حضور پیدا می کنند و تعدادی هم در هر دوره برای نخستین بار وارد میدان رقابت می شوند.

 

تجربه انتخاب شدن این مدل افراد در شوراهای شهر امیدواری برای آن ها ایجاد کرده که در انتخابات مجلس هم می توانند موفق شوند.

 

دسته پنجم: اصول گرایان

 

 این افراد در ادوار مختلف با همین نام و با همین تفکر فعالیت نموده و به نوعی اصول گرایان سنتی هستند و عموما افرادی بوده که جایگاه طایفه ای نسبتا خوبی برخوردار هستند.

 

اصول گرایان که اکنون در شاخه های مختلف و تحت اسم های مختلف فعالیت می کنند این روزها با جلسات هم اندیشیی سعی در وحدت دارند که بتوانند با کاندیداهای کمتری در انتخابات حضور پیدا کنند.

 

دسته ششم: احمدی نژادی ها

 

این افراد با توجه به میزان محبوبیت احمدی نژاد در بین عامه مردم و با فرض حمایت جدی و علنی احمدی نژاد و صدور لیست در استان ها و شهرستان ها برنامه ریزی هایی انجام داده اند که البته گزینه های احمدی نژاد در همه شهرستان ها وجود ندارند و در برخی شهرستان ها با نام اصول گرا و در برخی دیگر با نام ورزشکاران و یا دیگر توده ها فعلا در حال فعالیت هستند.

 

دسته هفتم: جریان دولت، ‌اعتدال گرایان

 

در ایران همواره دولت ها تلاش کرده اند تا ترکیب مجلس را  به نفع خود تغییر دهند. این دولت نیز از آن تلاش مستثنی نیست. معاونان رئیس جمهور نیز نتوانستند در یک سال اخیر این تمایل رو مخفی کند و به گونه ای آن را علنی ساختد که دولت به بهارستان نیاز دارد؛ هرچند در استان لرستان این حرف منکر می شود و مسولان دولتی اعلام کردند از هیچ کاندیدی حمایت نمی کنند و لیستی ارائه نمی دهند.

 

دسته هشتم:  کارگزاران

 

این جریان سیاسی که می توان آن را قوی ترین جریان داخلی دولتی در استان لرستان دانست تلاش بسیاری برای فتح مجلس به کار خواهد بست.

 

باید به این نکته نیز توجه کرد که خیلی از معاون های رئیس جمهور کارگزارانی هستند که به صراحت هم اعلام کرده اند مجلس بعدی اعتدال خواهد بود و برخی از این شخصیت ها نیز سفرهای زیادی به اسیتان لرذستان داشته اند.

 

در استان لرستان نیز در اوایل امسال شورای مرکزی این حزب معرفی شد که خیلی از افراد آن را مسولان دولتی تشکیل می دهند که به طور قطع نقش مهمی در انتخابات مجلس ایفا می کنند.

 

این روزها هم گروهای اصلاح طلب و هم اصول گرای استان با برگزاری جلسات متعدد دنبال وحدت بوده تا با کاهش کاندیداهای هم سو از تعدد افراد و شکسته شدن رای خود جلوگیری کرده و بتوانند رای مردم را کسب کنند.

 

البته نباید از این نکته غافل بود که در استان لرستان رای طایفه ای نقش زیادی در انتخاب افراد دارد و تعیین کننده است و گروه های مختلف برای کسب رای طایفه ها به سمت سان طایفه ها رفته تا ان ها را به سمت خود بکشند.

 

در گزارش بعد به معرفی کاندیداهای احتمالی در شهرستان های استان می پردازیم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات