روند شناسایی جان‌باختگان فاجعه منا در حالی کند شده است که همچنان از سرنوشت برخی حجاج ایرانی خبری در دسترس نیست

به گزارش لرستان خبر، روند شناسایی جان‌باختگان فاجعه منا در حالی کند شده است که همچنان از سرنوشت برخی حجاج ایرانی خبری در دسترس نیست؛ حجاجی که در میان آنها نام چهره‌هایی همچون غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به چشم می‌خورد و پرونده فاجعه منا را پیچیده‌تر از هر زمان دیگری می‌کند. این روند بار دیگر شایعات در خصوص احتمال ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی توسط نیروهای امنیتی را تقویت می‌کند، چراکه از میان تمام جان‌باختگان این فاجعه دردناک، به طرز مشکوکی هیچ اثری از پیکر یا نام رکن آبادی به چشم نمی‌خورد. این سناریو زمانی رنگ جدی‌تر به خود می‌گیرد که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بدون اشاره به شهادت غضنفر رکن‌آبادی می‌گوید: «ما و خانواده دکتر رکن آبادی منتظر بازگشت وی هستیم.»

 

حسن قشقاوی، معاون ظریف چندی پیش در گزارشی اعلام کرد رکن‌آبادی حین فاجعه منا از طریق خودروی امداد به بیمارستانی در عربستان منتقل شد. در عین حال روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اخیراً مطلبی در خصوص وجود یک گنج ایرانی باارزش در دستان اسرائیلی‌ها منتشر کرد که شبکه العالم به نقل از برخی تحلیلگران اعلام کرد این خبر، ربوده شدن رکن‌آبادی را تفسیر می‌کند و چه بسا این گنج، همان رکن‌آبادی باشد. 

 

بنابراین به نظر می‌رسد پرونده مفقود شدن سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان، از آن دست پرونده‌هاست که اما و اگرهای زیادی درباره آن وجود دارد و نیاز است با نگاهی بسیار جدی توسط دستگاه سیاست خارجی مورد بررسی قرار بگیرد. 

 

  چرا رکن‌آبادی؟ 
غضنفر رکن‌آبادی از سال 1389 تا سال 1393 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان مشغول فعالیت بوده و به عنوان یکی از بازوهای اصلی تماس کشورمان با حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. بنابراین شاید دشمن تصور کند با ربودن او بتواند اطلاعاتی به‌دست آورد. این یکی از ادله‌هایی است که می‌تواند توجیه‌کننده طرح ربایش رکن‌آبادی در عربستان باشد. 

 

این نکته‌ای است که سایت لبنان 24 نیز به آن اشاره می‌کند و می‌نویسد: «رکن‌آبادی، گنجی از اطلاعات بین‌المللی، به خصوص به علت ارتباطش با حزب‌الله در زمان حضورش در لبنان محسوب می‌شود.»
 
 چرا عربستان؟
حال شاید سؤال این باشد که چرا رکن‌آبادی باید در عربستان ربوده شود؟‌پاسخ به این سؤال را باید در اهمیت لبنان برای عربستان، اسرائیل و امریکا جست‌وجو کرد؛ اهمیتی که واسطه آن حضور حزب‌الله لبنان در این کشور است. 

 

حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از بازوهای اقتدارآفرین لبنان در منطقه که سال‌هاست در مقابل نفوذ نظامی و سیاسی رژیم‌صهیونیستی در خاورمیانه ایستادگی جانانه کرده است، همواره یک جریان مهم در معادلات منطقه به شمار می‌رفته و نقشه‌های شوم بسیاری توسط رزمندگان حزب‌الله در داخل و خارج لبنان خنثی شده است.  این در حالی است که حزب‌الله دشمن شماره یک رژیم صهیونیستی نیز محسوب می‌شود. از این‌رو با در نظر گرفتن روابط پنهانی عربستان و رژیم صهیونیستی که اسناد مختلفی نیز در این خصوص بارها منتشر شده است، ‌بعید به نظر نمی‌رسد عربستان واسطه‌ای برای ربایش این دیپلمات ایرانی باشد. 

 

علاوه بر آنچه گفته شد، باید به این نکته نیز اشاره کرد که عربستان‌سعودی سال‌هاست برای توسعه نفوذ خود در منطقه، به دنبال سیطره سیاسی و نظامی در لبنان است و در این راه سدی بزرگ و مستحکم به نام حزب‌الله لبنان در برابر خود می‌بیند، از این‌رو عربستان طرح‌های مختلفی را برای تضعیف و از بین بردن این گروه نظامی و سیاسی به مرحله اجرا درآورده است. 

 

در همین ارتباط می‌توان اشاره کرد که عربستان برای به هم زدن روابط ارتش و حزب‌الله لبنان دست به جیب شده و به ارتش این کشور قول داده با پرداخت 3 میلیارد دلار، واسط خرید تسلیحات از فرانسه شود؛ ماجرایی که ارتش لبنان نه تنها تمایلی به آن نشان نداد بلکه حتی با تقابل سنگینی که به همراه حزب‌الله لبنان با عوامل عربستان نظیر جبهه النصره و داعش داشت، عملاً به رویارویی با عربستان رفت. 

 

کتمان عربستانی‌ها
نکته‌ای دیگر که باعث تقویت سناریوی ربایش رکن‌آبادی در عربستان می‌شود، تکذیب شتابزده دستگاه تبلیغاتی آل‌سعود در خصوص حضور سفیر سابق ایران در لبنان در مراسم حج است. 
در همین ارتباط شبکه العربیه در همان نخستین روزهای وقوع این حادثه تلخ و مطرح شدن موضوع ربایش رکن‌آبادی، طی ادعایی عجیب به نقل از برخی منابع آگاه خود گفته است نام غضنفر رکن‌آبادی در هیچ یک از مبادی ورودی عربستان ثبت نشده است. 

 

بازوی رسانه‌ای دربار آل‌سعود در ادامه ادعای خود آورده است: براساس بررسی‌های انجام شده نام رکن‌آبادی در میان اسامی حجاج ایرانی نیز دیده نمی‌شود. این شبکه وابسته به دربار نفتی در بخش دیگری به نقل از منابع آگاهی که به نام یا مشخصات آنها اشاره نمی‌کند، مدعی شد: در صورت تأیید این خبر، حضور غضنفر رکن‌آبادی در مکه باید به شیوه نامعلوم صورت گرفته باشد. 
یک منبع آگاه العربیه که خواست نامش فاش نشود با اشاره به اینکه مقابله ایران و عربستان پس از عملیات نظامی در یمن علنی شد، به نقل از یک منبع امنیتی بلندپایه دیگر گفت: «غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان در رأس مأموریت امنیتی در عربستان قرار گرفت و برای ادای مراسم حج با وجود پر بودن برنامه‌های کاری‌اش به عربستان اعزام شد.» 

 

این ادعای شبکه العربیه در حالی بود که بلافاصله مقامات کشورمان تصاویر گذرنامه و روادید رکن‌آبادی را که به صورت رسمی و قانونی به عربستان سفر کرده بود رسانه‌ای کردند تا این بازی برهم بخورد.  به هر حال جمهوری اسلامی قویاً منتظر تعیین سرنوشت و آزادی رکن‌آبادی و بازگشت وی به میهن است و دولت باید این مهم را در اولویت قرار دهد.
 
منبع: العالم
 
انتهی پیام/
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات