یادداشت؛

حضور استادان، دانشجویان و نخبگان جامعه در دانشگاه‌ها، آنها را موظف می‌کند که برای روشنگری و شفافیت فضای انتخابات به منظور انتخاب فرد اصلح کمک کننده باشند و با حضور حداکثری به انتخابات شور و هیجان بخشند...

به گزارش لرستان خبر، حضور استادان، دانشجویان و نخبگان جامعه در دانشگاه‌ها، آنها را موظف می‌کند که برای روشنگری و شفافیت فضای انتخابات به منظور انتخاب فرد اصلح کمک کننده باشند و با حضور حداکثری به انتخابات شور و هیجان بخشند.

بی‌شک دانشگاه می‌تواند با برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و روشنگری در شناخت و انتخاب افراد لایق، متعهد و با تجربه کمک کننده باشد. از آنجا که دانشگاه‌ها از سابقه خوبی در جریان پیروزی انقلاب برخوردارند، باید امروز نیز به همان اندازه و شاید بیشتر در جریان‌ انتخاباتی کشور نقش‌آفرینی کنند و در انتخابات تأثیر گذار باشند.

باید فضای دانشگاه‌ها به سمت و سویی برود تا علاوه بر روشنگری، بینش و آموزش لازم را برای حضور مردم و دانشجویان در عرصه انتخابات فراهم کند.

از این‌ رو یکی از نقش‌هایی که دانشگاه به عنوان موتور فکری جامعه در انتخابات ایفا می‌کند، موضوع روشنگری در مسائل سیاسی جوامع است.

البته دانشگاه‌ها در این عرصه وظیفه خطیر و مهمی چون حفظ شور و نشاط منطقی دانشجویان و اعتلای این روحیه در مجرای قانونی خود دارند، همچنین دانشگاه‌‌ها در این ایام باید سیاست‌های کلان کشور را ملاک قرار دهند و برای ایجاد فضایی آرام به دنبال شور و نشاط انتخاباتی حرکت کنند.

نباید دانشگاهی بودن به کار علمی صرف ختم شود.

اگر فضای نقد وجود نداشته باشد، قطعا زیان آن برای دانشگاه بیشتر از نبودن آن است. گاهی شاهدیم که دانشگاه وظیفه اخلاقی برای خود تعریف نمی‌کند که این امر باعث بروز مشکلات اجتماعی متعددی شده است.

برگزاری مناظره‌های دانشجویی، کاری بنیادین است که باید از حاشیه خارج و به اصلی در دانشگاه‌ها بدل شود.

گام‌های خوبی در این عرصه برداشته شده است که باید این حرکت به سمت استادان نیز تسری یابد و در گام‌های بعدی بحث کرسی‌های استادان نیز مورد توجه قرار گیرد. کرسی‌هایی که ناظر به مبانی علمی و آخرین آرای جهان هستند و جنبه نوآورانه دارند.

برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی آرزوی بزرگی است، اما قطعا می‌شود به آن دست ‌یافت، هم‌اکنون در برخی از دانشگاه‌ها کرسی‌های نظریه‌پردازی در حال برگزاری است.

البته بعضی از دانشگاه‌های کنونی حالت اداری به خود گرفته‌اندو به اعمال رسمی بودن توجه دارند. برگزاری این کرسی‌ها می‌تواند به تغییر این روحیه کمک کند و با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری مراحل گذشته وجود دارد، می‌توان موفقیت بیشتری را در دوره‌های بعدی مناظرات شاهد بود.

احیای کرسی آزاداندیشی، احیای فضای نقد و به دنبال آن توسعه است اما جلوگیری از بروز هیجانات کاذب و احساسات در برگزاری کرسی‌ها نیز بسیار اهمیت دارد، افراد باید بدانند که این محافل، محافلی علمی و به دور از اندیشه‌های صرفا سیاسی و جناحی است، دانشگاه‌ها باید در مقابل این تحرکات بایستند و موضوعات مناظرات را با دقت بررسی و رصد کنند تا به نتیجه واحد دست یابند و از پراکندگی بکاهند.

حضور مخاطبان آگاه نسبت به فضای مناظرات در این محافل بسیار اهمیت دارد، دانشجویان و مخاطبان آنها باید به فضای علمی مناظرات اشراف داشته باشند، زیرا کیفیت برگزاری این کرسی‌ها اهمیت بیشتری نسبت به کمیت و حضور بی‌شمار افراد دارد.

نویسنده: ابوالفضل میرهاشمی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات