مواظب رای مردم باشید

تخلف انتخاباتی که بعضا در برخی حوزه های انتخاباتی انجام می شود در بخش های متفاوت و به شکل های مختلف انجام می شود

به گزارش لرستان خبر، 5 روز تا برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و کاندیدا و هواداران انها در استان لرستان خود را برای رقابت نهایی آماده می کنند.

بعد از حضور پرشور مردم لرستان در دور اول انتخابات در تعدادی از حوزه های انتخاباتی از جمله کوهدشت، پلدختر و بروجرد شبهاتی مبنی بر تخلفات انتخاباتی در بین مردم رد و بدل شد و اعتراضاتی را نیز در پی داشت.

از جمله اعتراض ها می توان به اعتراض مردم در کوهدشت، سخنرانی انتقادی نماینده مردم پلدختر در صحن علنی مجلس و همچنین سخنان علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیتی ملی مجلس مبنی بر خرید و فروش رای بود بطوریکه بروجردی گفت: «متاسفانه برخی‌ها با خرید رای گاه از طریق توزیع مواد مخدر در بروجرد، قداست انتخابات را بر هم زدند و 15 نفر نیز دستگیر شدند.»

حال که دور دوم انتخابات در پیش است از مسولان نظارتی و اجرایی انتخابات که دور اول نیز تلاش زیادی برای برگزاری انتخابات سالم و امن کردند انتظار است با تدابیر ویژه مانع از تخلف انتخاباتی شوند تا از رای مردم محافظت شود.

تخلف انتخاباتی که بعضا در برخی حوزه های انتخاباتی انجام می شود در بخش های متفاوت و به شکل های مختلف انجام می شود که از توزیع مواد غذایی و هدایا در روز انتخابات گرفته تا گرفتن شناسنامه به ازای وجه نقد و ... را شامل می شود.

جعفر بدری رئیس کل دادگستری لرستان بعد از انتخابات 7 اسفند نیز گفت: قبل از شروع تبلیغات حدود ۱۰۰ مورد تخلف گزارش شد که با اقدامات پیشگیرانه منتهی به تشکیل پرونده نشد و در همان ساعات اولیه این تخلفات کنترل شد تا لطمه‌ای به روند برگزاری انتخابات وارد نشود.

وی افزود:اما روز جمعه (روز انتخابات) ۵ نفر به دلیل اخلال در نظم انتخابات بازداشت شدند که پرونده‌ آن‌ها در دادسرا در حال رسیدگی است. تخلف چهار نفر از این اخلالگران در رابطه با تبلیغات غیرقانونی در حین برگزاری انتخابات بود که پرونده برای آن‌ها تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است. تخلف نفر پنجم هم به دلیل اخلال در نظم انتخابات بود. این فرد شرور در یکی از روستاهای شهرستان کوهدشت به طرفداری از یکی از کاندیدا در نظم شعبه اخذ رای اخلال ایجاد کرد و بر اثر اختلافی که شکل گرفت یک صندوق رای شکسته شد و آرای آن باطل شد و این شخص نیز اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

یکی از دلایلی که متخلفان بعد از دستگیری عبرت نمی گیرند شاید متناسب نبودن مجازات با جرم است چراکه وقتی یک متخلف بعد از انجام خرید و فروش رای بعد از مدتی با مجازات نه چندان سنگین آزاد میشود در مراحل دیگر نیز دست به چنین اقدام هایی می زند.

برای کاهش تخلفات انتخاباتی در روزهای حساس پیش رو راهکارهای متفاوتی وجود دارد که استفاده از معتمدین محلی در شهر وروستا، گماشتن بازرسان و ناظران بیش تر و واقعا بی طرف و دلسوز، تمرکز بر روی کاندیدای که سابقه تخلف دارند، ورود ناظرانی از شهرهای دیگر در حوزه اخذ رای، برخورد قاطع با کاندیدای متخلف و ... از راهکارهایی است که می توان نقش محوری در کاهش تخلفات داشته باشد.

 

**اخبار مرتبط

توزیع مواد مخدر در بروجرد برای خرید رای/ دستگیری 15 نفر در زمینه خرید و فروش رای

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات