«سراج24» گزارش می دهد؛

گویا یکی از اهداف هزینه های عربستان، درشت گویی و گستاخی علیه ایران برنامه ریزی شده است.

به گزارش لرستان خبر، عربستان نه در جهان اسلام و نه در هیچ عرصه بین المللی وضعیت مناسبی ندارد. تحولات داخلی عربستان، جنگ قدرت میان عموزاده ها، پایان دوران سنتی در میان ال سعود و قدرت گرفتن شاهزادگان، رخ دادن هر کودتا یا چیزی مشابه آن را محتمل تر کرده است. مشکلات داخلی عربستان که پس از فوت ملک عبدالله پادشاه قبلی، شدت گرفته است، بعد از حمله به یمن به نقطه اوج رسید.

مخالفان حمله به یمن در داخل عربستان، حتی اگر شاهزادگان سعودی بودند برکنار میشدند. در همین راستا مقرن بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد به خاطر اعتراض به سیاستهای محمدبن سلمان، پسر شاه فعلی، وزیر دفاع عربستان و همه کاره دربار سلمان برکنار شد. شاهزادگان دیگری نیز بایکوت شده و در انزوا قرار گرفتند. اعتراض بخشی از بدنه سابق حاکمیت عربستان آن بود که به اعتقاد آنان بن سلمان با خرج پولهای فراوان، و به فروش گذاشتن منابع و حیثیت کشور، حاکمیت ملی عربستان را نقض کرده است.

حمله به یمن نقطه مهمی در شروع این بحران بود. عربستان در یک سال گذشته 2 ائتلاف یکی در یمن و یکی را اصطلاحا و در ظاهر برای مبارزه با تروریسم به راه انداخت که در هر دو، کشورهای زیادی حضور داشتند و این نکته‌ای بود که موجب تعجب مطلعان سیاسی شده بود چرا که برخی کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف پیش از این سوابق سیاسی و بین‌المللی متفاوتی داشتند. به فاصله کوتاهی بعد از حمله به یمن، اسنادی از رشوه رژیم سعودی به حکام برخی کشورها منتشر شد.

مثلا حتی در مورد مالزی که در نقشه جنگ با یمن قرار نداشت این اتفاق افتاد. اسناد فراوانی از رشوه و کمک‌های مالی عربستان به برخی کشورها منتشر شد که هیچ یک از طرفین آن را تکذیب نکردند و فقط مقامات ریاض در توجیه آنها اظهاراتی را بیان کردند.

به عنوان مثال بعد از آنکه پرداخت چندصد میلیون دلار به نخست‌وزیر مالزی از سوی عربستان سر و صدای زیادی به پا کرد، عربستان در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد. در همین رابطه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران مالزیایی گفت مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار که دولت سعودی به نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی پرداخته «هدیه محض» بوده و در مقابل آن، توقعی هم نمی‌رفته است.

در این بین و در میان خرج های سرسام اور رژیم سعودی برای حکام و رسانه ها و پول دوستان در سرتاسر منطقه و جهان، گویا یکی از اهداف این هزینه ها، درشت گویی و گستاخی علیه ایران برنامه ریزی شده است.

چنانچه اظهارات "سیاسیون ناشناخته" برخی جزیره های حاشیه خلیج فارس نیز در این راستا صورت میگیرد. از رییس جمهور کشور 800 هزارنفری جیبوتی، تا رییس پلیس جزیره ای در امارات و معاون وزیر خارجه مصر و پارلمان بحرین و خرده حکام برخی کشورهای منطقه به واسطه پول های دریافتی از ال سعود مواضع خنده داری علیه ایران اتخاذ می کنند. از تهدید تا حمله نظامی و تجهیز تروریست ها در میان مواضع انان وجود دارد.

هفته گذشته بود که خبری از پارلمان بحرین در جلسه روز گذشته خود، بیانیه صادره از وزارت دفاع این کشور را قرائت کرد و در آن آنچه را که "اقدامات تروریستی" در این کشور خوانده شده است، محکوم کرد. پارلمان بحرین در تائید بیانیه وزارت دفاع بر حمایت و حفاظت از امنیت این کشور و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مبارزه با تروریسم تاکید کرده و در پایان بار دیگر اتهامات تکراری خود علیه ایران و حزب الله درباره تروریسم را مطرح کردند و علیه آنچه "تروریسم ایران و حزب الله لبنان" خواند، اعلان جنگ کرد. پارلمان بحرین ادعاهای تکراری خود علیه حزب الله و ایران، اعلام جنگ علیه آنچه را که "تروریسم ایران و حزب الله" توصیف کرد، خواستار شد.

پیشتر نیز عربستان با رشوه ، بیانیه های فراوانی را علیه ایران تنظیم کرده بود. در این میان اگرچه از انفعال دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی در ماجرای ارتباط با عربستان میشود سخن گفت، اما باید در نظر داشت که سیاستهای ال سعود علیه ایران در چندسال گذشته حالت خصمانه تری گرفته است.

در میان تهدیدات خنده دار برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در واکنش به تصویب بیانیه علیه ایران و حزب الله لبنان گفتند: با وجود تهدیدهای عملی و تبلیغاتی فراوان، امروز حزب الله لبنان پیکره رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد و محکومیت آن در یک ورق پاره به‌وسیله دولتی فاسد، وابسته، توخالی و پوک، هیچ اهمیتی ندارد. همچنین در پاسخ به تهدیدات به جنگ فرمودند: برخی اوقات ما را تهدید به جنگ سخت و بمباران می‌کنند که این سخنان، غلط زیادی است، زیرا زمینه و جرأت آن را ندارند و اگر هم احیاناً چنین کاری انجام دهند، تودهنی خواهد خورد.


منبع: سراج 24

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات