عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکایی ها بر اساس سیاست های خود در جهان تشخیص می دهند که کی و کجا حقوق بشر نقض می شود و یا نقض نمی شود! به عبارت دیگر حقوق بشر از نگاه آمریکایی ها ابزاری برای فشار سیاسی شده است.

به گزارش لرستان خبر، محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص ماهیت و نگاه آمریکا به حقوق بشر اظهار داشت: اولین نکته در حقوق بشر آمریکایی این است که آنها تعریفی متفاوت از بشر می کنند. در واقع انسان های غربی را مصداق بشر می دانند. یعنی آمریکایی ها انسان غیر غربی را به عنوان انسان به رسمیت نمی شناسند و برای او نیز حقوقی قائل نیستند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آمریکایی ها با این نگاه به هیچ عنوان بردگی را مخالف حقوق بشر ندانسته و نمی دانند و همچنین کشتارهای وسیعی را که در نقاط مختلف توسط آمریکایی ها صورت می گیرد را نقض حقوق بشر نمی دانند. به عنوان مثال حدود 500 هزار نفر زن و کودک در عراق توسط آمریکایی ها کشته شدند. اما این جنایت هیچ زمانی از سوی آنها نقض حقوق بشر تلقی نشد و بحثی در در این مورد صورت نگرفت.

این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که حقوق بشر در دستان آمریکا، یک ابزاری جهت فشارهای سیاسی مطرح است. یعنی چنانچه به عنوان مثال در کشور ایران یک قاچاقچی عمده مواد مخدر اعدام شود، به طور قطع آمریکایی ها این اعدام را نقض حقوق بشر می دانند ولی چنانچه یک شهروند ایرانی توسط گروه پژاک یا گروه ریگی یا سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) کشته شود، این نقض حقوق بشر نیست!

کوشکی با بیان اینکه آمریکایی ها طبق سیاست های خود تشخیص می دهند، حقوق بشر نقض می شود یا نمی شود، گفت: به طور کلی حقوق بشر از نگاه آمریکایی ها ابزاری برای فشار سیاسی است. بنابراین این دو عامل باعث می شود تا آمریکایی ها حق ابراز نظر در حوزه حقوق بشر را نداشته باشند و حتی بنا به موازین حقوق بشری نیز صلاحیت و شایستگی اظهارنظر در رابطه با حقوق بشر را ندارند.

وی در خصوص عملکرد دیگر کشورها در مقابله با آمریکا گفت: آمریکایی ها تمایل دارند تا به عنوان قدرت برتر جهانی به رسمیت شناخته شوند و هنجارها و ارزش های خودشان را در همه جای دنیا حاکم کنند. به طور طبیعی هر حرکتی صورت بگیرد که بخواهد این برتری آمریکا را خدشه دار کند و یا آن ارزش های آمریکایی و هنجارهای مورد پسند آنها را زیر سوال ببرد، این حرکت را تحمل نخواهند کرد و سعی می کنند تا با ابزارهای مختلف این حرکت را محدود، تضعیف یا حتی حذف کنند.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم برای کشوری تعیین و تکلیف کنیم. بنابراین تا زمانی که ملت ها به یک بیداری نرسیده اند و این قلدری و زیاده خواهی آمریکا را درک نکرده باشند، در این شرایط ما نمی توانیم بگوییم که دولت ها و کشورها چگونه رفتار کنند.

کوشکی در خاتمه متذکر شد: چنانچه نگاهی که در انقلاب اسلامی وجود دارد را در سایر نقاط دنیا و افکار مردم جهان منتقل کنیم و اقناع شوند، در آن زمان کشورها تکلیف خود را در خصوص مقابله با رفتارهای آمریکا خواهند دانست. اما اکنون در شرایط فعلی برخی از دولت ها و کشورها ترجیح می دهند با قدرت برتری مانند آمریکا کار کنند و یا حداقل مقابل او نایستند؛ زیرا این دولت ها و کشورها فکر می کنند که اینگونه راحت ترند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات