یادداشت / محمدرضا گودرزی

چرا رسانه‌هایی که باید زبان گویای دردها‌، مشکلات و واقعیت‌های استان باشند به صرف گرایش سیاسی، تحلیل و خبر‌پراکنی می‌کنند و فقط سخنگو یا وکیل مدافع پاره‌ای از مسئولین استان شده‌اند؟ سکوت در برابر آمار بالای بیکاری‌، فقر و اعتیاد و ضعف‌های مدیریتی تا کی باید ادمه داشته باشد‌؟

لرستان خبر: یکی از مخاطبان مردمی لرستان خبر یادداشتی در مورد سکوت رسانه های استان در مقابل مشکلات مردم برای ما فرستاده است که در زیر می آید:
امروزه رسانه به عنوان یک ابزار تاثیرگذار در همه عرصه‌ها نمود پیدا کرده و رشد و گسترش چشم‌گیری در ارتقا و پیشرفت جامعه بر عهده گرفته است‌. رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و به تعبیر امروزی از دیجیتالی و مجازی تا شبکه‌های اجتماعی که مهم‌ترین کارکردشان انتشار اطلاعات و برقراری ارتباط جمعی و گروهی در جامعه است چنین نقشی دارند.
رسانه‌ها باید زبان گویای مردم باشند و دردها‌، مشکلات و واقعیت‌های جامعه را به درستی انعکاس دهند‌. وجود رسانه‌هایی با کارکردهای ذکر شده برای جامعه‌ی امروز یک ضرورت و نیاز الزامی است و در استان ما البته این نیاز دو چندان است .
  لرستان نیازمند توسعه است و رسانه‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان ایفا کنند‌. در طول چند سال اخیر، رسانه‌های لرستان از نظر کمی رشد قابل توجهی داشته‌اند به طوری که تعداد نشریات و سایت‌های خبری افزایش چشم‌گیری یافته‌اند؛ اما هر چه از نظر کمی در این رابطه شاهد رشد بوده‌ایم از نظر کیفی و ارزش‌گذاری دچار عقب‌گرد و نزول شده‌ایم‌.
در حال حاضر بیشتر رسانه‌های استان که به صورت خصوصی و مردمی اداره می‌شوند از نظر مالی در مضیقه هستند و برخی از گردانندگان آن‌ها برای تامین هزینه‌ها و درآمدها به بده و بستان با مدیران روی آورده‌اند. در حال حاضر بسیاری از رسانه‌های استان ما فقط به کارهای روزمره‌، انعکاس اخبار مدیران و ادارات و بزرگ‌نمایی عملکرد آن‌ها مشغولند و از ایده‌پردازی، ارائه راه‌کارهای سازنده در خصوص معضلات و وضعیت اسفناک اقتصادی و فرهنگی لرستان در مورد آمار بالای بیکاری‌، فقر، اعتیاد، طلاق و ... دور هستند‌.
برخی از رسانه‌های صرفاً سیاسی یا آگهی پذیر استان، رابطه خوبی با شماری از مدیران ادارات یا روابط عمومی‌ها دارند و همواره به دنبال بزرگ‌نمایی بعضی از کارها و سرپوش نهادن بر نقطه ضعف‌ها و سوء مدیریت‌ها می‌باشند.
روی سخن من با برخی مدعیان سیاسی  و آن دسته از رسانه‌های استان است که با شعار حمایت از دولت و عدم تخریب آن چشم خود را به حقایق بسته‌اند‌. چرا این رسانه ها در مورد وضعیت اسفناک معیشتی مردم سکوت کرده‌اند؟
عزیزانی که امروز در موضع انفعال و سکوت به تماشا نشسته‌اید، آیا وضعیت کنونی استان از نظر شما ایده‌آل و همه چیز گل و بلبل است‌؟ آیا نرخ بالای بیکاری جوانان لرستان و آمار منفی رو به رشد دیگر معضلات اجتماعی از قبیل  فقر‌، اعتیاد و طلاق دغدغه‌ی شما نیست‌؟
چرا رسانه‌هایی که باید زبان گویای دردها‌، مشکلات و واقعیت‌های استان باشند به صرف گرایش سیاسی، تحلیل  و خبر‌پراکنی می‌کنند و فقط سخنگو یا وکیل مدافع پاره‌ای از مسئولین استان شده‌اند؟ سکوت در برابر آمار بالای بیکاری‌، فقر و اعتیاد و ضعف‌های مدیریتی تا کی باید ادمه داشته باشد‌؟
چرا این دسته از رسانه‌های  استان فقط در زمان دولتی که به قول خود مخالف ان دسته سیاسی هستند به وظیفه و رسالت خود عمل می‌ کنند، ولی امروزه روزه سکوت گرفته‌اند‌؟ البته این موصوع در خصوص برخی رسانه‌های دیگر احزاب لرستان نیز صادق است.
آیا فراموش کرده‌اید که وظیفه و رسالت اهالی رسانه بیان حقیقت و انعکاس مشکلات مردم به دولت‌مردان است نه لابی کردن با مدیران استان؟ چگونه ادعای روشن‌فکری دارید ولی چشم خود را بر روی واقعیت‌های امروز استان بسته‌اید‌؟ بدانید که مردم لرستان به خوبی حقایق را می‌بینند و نظاره‌‌گر رفتار شما هستند و فردا روزی باید در برابر همین مردم و آینده شهر و استان‌مان پاسخگو باشید.
امیدوارم پاسخ شما این نباشد که در زمان دولت فلان، فلان رسانه ها نیز چنین می‌کردند! اگر آن‌ها اشتباه کرده‌اند، شما چرا اشتباه آنان را تکرار می‌کنید و اصولاً مردم کجای چشم و هم‌چشمی و این رقابت رسانه‌های حزبی قرار دارند؟
در عصر دولت کنونی از اصحاب رسانه‌ای استان انتظار می‌رود که از جایگاه و رسالت رسانه‌ای خود دفاع کرده و به دور از گرایش‌های سیاسی، با بیان حقایق موجود، دیدگاه‌ها و انتظارات مردم را به دولت منعکس کنند و به جای این که تریبون و مجیز‌گوی مدیران باشند، بلندگوی مطالبات مردم بوده و منافع شخصی و حزبی خود را بر منافع عموم مردم استان ترجیح ندهند.
در پایان لازم می‌دانم از برخی تلاشگران صادق عرصه خبررسانی استان که بدون چشم‌داشت و فارغ از گرایش‌های سیاسی، با کم‌ترین امکانات و بضاعت مالی حرمت رسالت رسانه‌های خود را حفظ کرده و در این عرصه شرافت‌مندانه به انجام وظیفه مشغولند و شجاعانه مشکلات استان را انعکاس می‌دهند صمیمانه تشکر کنم.
 
 
نویسنده محمدرضا گودرزی

goodarzim

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد

    چون وابسته اند! چون استقلال ندارند، چون دنبال منافع شخصی و گروهی اند، چون وجدان بیدار ندارند .......

  • شاهد

    الخاین و خایف یعنی خیانت کاران ترسو هستند این مدیران نالایق و ناپاک به سبب عملکرد خود بسیار ترسو هم هستند درنتیجه با پول بیت المال سعی میکنند افراد بی بصیرت و نا آگاه و سست مایه و سست عنصر را پیدا میکنند و با تطمیع این رسانه ها آنها را وابسته به خود کرده تا هرخلاف واقعی را برای بقای ریاست خود به گوش خلق الله برسانند.ولی. الله بصیر .

  • خادم ملت

    آزاده مجاهد شهید حجت السلام و المسلمین حاج سید علی اکبر ابوترابی : راز عظیم خلقت ؛ گنجینه بزرگ آفرینش و آنچه را که عرفا و زهاد و اهل علم
    دنبال آن می گردند ؛ چیزی نیست به جز " خدمت به خلق "
    آن هم بدون چشمداشتی.
    آزاده ای سوال کرد :
    چقدر؟
    فرمود :
    آن قدر که خاک بشوی و مردم در رسیدن به خواسته های مشروعشان پا روی تو بگذارند....
    پاک باش و خدمتگزار
    کسی که خدا رو ناظر میدونه ؛ کسی که عرق ملی داشته باشه ؛ کسی که هموطنانش براش مهم باشن ؛ کسی که امام و رهبری و شهدا براش ارزش داشته باشن باید نقاط ضعف کشور رو با ذکر راهکار بگه.
    اگه کسی ظلم و قانون شکنی ببینه و بدونه که در صورت سکوت حقی ناحق میشه و امنیت کشور با مشکل مواجه میشه از دشمن ؛ خائن تره.
    رسانه ها باید چشم و گوش مسئولین دلسوز باشن و با انعکاس نقاط ضعف و قوت روند پیشرفت شهر رو تسریع ببخشند و تا حصول نتیجه دست از تلاش برندارن.
    از مدیریت محترم لرستان خبر به دلیل پیگیری کارگران فضای سبز و پارسیلیون نهایت سپاس رو دارم

  • ناشناس

    بخدا سوگند! برخی از این مدیران استان دلسوزی برای نظام ندارند و تعصب آنرا نمیکشند! شب تو جلسات خصوصی و حزبی اشان نظام را مذمت میکنند و روز پشت میز ریاست همین نظام مظلوم می نشینند، اینگونه افرادی نمیتوانند خدمت صادقانه داشته باشند.

نظرات