رزمندگان لرستان در گفت و گو با لرستان خبر مطرح کردند

لرستان خبر:از خصوصیات مشهور گردان های دورود اجرای عملیات کوهستان در روز بود که به دلیل شجاعت بی وصف جوانان این خاک مشهور شده بود.رزمندگان این شهر واین ستان در غالب نیروهای آفند وپدافند در عملیات فتح ارتفاعات سخت شاخ شمیران حضور پیدا کردند وتوانستند با قدمی استوار این ارتفاعات را از دست دشمن بعثی بیرون بیاورند .

به گزارش لرستان خبر، بمناسبت مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد، سالروزفتح خرمشهر وبازسازی عملیات فتح «شاخ شمیران» با تعدادی از رزمندگان آن عملیات ها گفت و گو هایی انجام دادیم.

 

 

گفت و گو لرستان خبر با حاج علی جان بزرگی از فرماندهان دفاع مقدس و همرزم شهید حاج اصغرلشنی

 

-  شما در عملیات شاخ شمیران چه مسئولیتی برعهده داشتید؟

در زمان عملیات فتح شاخ شمیران حاج اضغرلشنی فرمانده گردان محرم  بودند وبنده فرمانده گردان کربلا بودم که این دو گردان به شهرستان دورود متعلق بودند که از استان لرستان اعزام شده بودند. حاج اضغر لشنی فردی کم نظیر بود و من با افتخار به ایشان اقتدا میکردم.

 

-  در عملیات فتح ارتفاعات شاخ شمیران   یگان های استان لرستان به ویژه شهرستان  دورود چه نقشی داشتند؟

 

ما در ابتدای جنگ با یک گردان به همراه مردم دورود به جبهه ها اعزام شدیم که بنده فرمانده آن بودم  و در غالب تیپ 7 ولیعصر به مناطق جنوب اعزام شدیم ونبرد را آغاز کردیم .از سال 62 به بعد آرایش یگان ها تغییر پیدا کرد و گردان های لرستان تحت عنوان لشکر 57 اقدام به فعالیت نمودندومنطقه عملیاتیمان به غرب تغییرپیدا کرد و در ابتدا چهار گردان داشتیم: گردان انبیا خرم آباد به فرماندهی شهید شکارچی، گردان ابوذر الیگودرز به فرماندهی شهید میرشاکی، گردان ثارالله دورود وگردان بروجرد به فرماندهی شهید گودرزی.کم کم لشکر استعدادش زیاد شد و تعداد گردان ها هم  زیاد تر می شد.

 

در این تغییرات در ابتدا گردان محرم تشکیل شد وسپس به علت استقبال بالای جوانان دورودی برای اعزام به جبهه وموقعیت جغرافیایی وآمادگی نیروهای دورودی گردان کربلا نیز تشکیل شد.بنده در ابتدا فرمانده گردان محرم بودم و پس از تشکیل گردان کربلا من به گردان کربلا آمدم وحاج اضغر لشنی مسئولیت گردان محرم را بر عهده گرفتند.بهترین نیرو برای کوهستان ومناطق صعب العبور نیروهای لرستان بودند زیرا موقعیت جغرافیاییشان با این جور مناطق شباهت داشت و عملیات های سنگینی مانند فتح شاخ شمیران و حاج عمران به این نیرو ها اختصاص پیدا می کرد.

 

از خصوصیات مشهور گردان های دورود اجرای عملیات کوهستان در روز بود که به دلیل شجاعت بی وصف جوانان این خاک مشهور شده بود.رزمندگان این شهر واین ستان در غالب نیروهای آفند وپدافند در عملیات فتح ارتفاعات سخت شاخ شمیران حضور پیدا کردند وتوانستند با قدمی استوار این ارتفاعات را از دست دشمن بعثی بیرون بیاورند .

 

* استقبال جوانان جهت اعزام به جبهه چگونه بود؟

اکثر نیروها جوان بودند، من یک خاطره برایتان بگویم : در یکی از اعزام ها  ما در میدان امام حسین(ع) دورود بودیم که دیدیم مادر یک جوانی نزد ما آمد واصرار داشت که نگذاریم پسرجوانش به جبهه برود چون آن پسر آمادگی جسمانی خوب ومناسبی نداشت.

 

 من با این جوان صحبت کردم و او را بردم به تمامی راننده اتوبوس ها نشان دادم وگفتم ایشون فعلا نمی توانند به جبهه اعزام شوند ونمیتوانند سوار اتوبوس ها شوند.آن جوان ومادرش رفتند ولی جوان شور خاصی داشت وبیتاب جبهه ورزمندگان بود.ما راه افتادیم وبرای این که به کمین دشمن نخوریم میخواستیم از سمت همدان برویم،در  راه به نهاوند جهت ناهار رسیدیم  داشتیم غذا را توزیع میکردیم که دیدم آن جوان در صف غذا ایستاده است پیش او رفتم وبا تعجب پرسیدم چگونه آمدی؟  واو برایم گفت که پس از حرکت ما با نتوانسته بماند وخودش تا نهاوند آمده وبه نیروها ملحق شده است.

 

وصف جوانان ما اینگونه است .

 

- ضرورت پاسداشت روز سوم خرداد روز ایثار ومقاومت  در چیست؟

 

امام خمینی(ه) فرمودند :زنده نگه داشتن یادشهدا کمتر از شهادت نیست.  نزدیک به 47 کشور به ما هجوم آوردند  وصدام با پشتوانه قدرت های دنیا به جنگ ما آمد و به خاک ما تجاوز کرد در حالی که ما در تحریم نظامی به سر میبردیم ، ما باید میرفتیم میجنگیدیم وغنایم بدست می آوردیم  وسپس باید می آمدیم آن غنایم را بازسازی میکردیم واز انها استفاده میکردیم،ببینید کاردشواری بوده است. به عنوان مثال فقط در یک کمک مرحله فرانسه حدود 30 هواپیمای میراژ2000 به صدام کمک کرد.الآن خود امریکا هم میداند که نتوانستند جلوی ایران بمانند ولذا لازمه این ها بازگو شوند وجوانان این

 نسل بدانند امنیت وآسایش الآن از ایثار آن زمانه که جوانان آن زمان نشان دادند.واین حرکت باید ادامه پیدا کند واز ابزار های مختلف مانند هنر فیلم و... نیز باید بهره گیری شود

 

 

گفت و گو با حاج کریم نریمانی از رزمندگان دفاع مقدس وعملیات شاخ شمیران وحاج عمران

 

- وضعیت آن روزهای شهرستان دورود چگونه بود؟

 

در آن روز ها مردم برای اسلام واین میهن جان خود را داوطلبانه ودر طبق اخلاص تقدیم میکردند  این حرکت را در هیچ جا دنیا به این صورت نمیتوانید ببینید.آن روزها بسیار خوب بود. دورود با توجه به اینکه نسبت به شهرهای اطرافش جمعیت کمتری داشت ولی بخاطر استقبال بالای مردم دو گردان مهم داشت در صورتی که شهرهای دیگر یک گردان داشتند. شهری که چندین بار مورد هجوم وبمباران هواپیماهای عراق قرار گرفت بود. این شهر دو گردان رزمی محرم وکربلا را تأمین نیروئی  ومالی میکرد و تعداد بالایی شهید  وبالغ بر 4000 هزار رزمنده به صورت متوالی به جبهه ها اعزام کرده بود.

 

 

 شهری با صدها شهید وجانباز، مردم این خطه حضور چشمگیری داشتند که می توانیم به شهدای شاخصی چون حاج اضغر لشنی، ابراهیم قائدرحمت، جلال ابراهیمی، محمدرضا هاشمی، مهرعلی سالاروند،سید مجید موسوی و... اشاره کنیم.

 

 

-   چرا گردان محرم جهت فتح ارتفاعات انتخاب شد؟

نخست اینکه نیرو های دورودی آشنایی خوبی نسبت به منطقه عملیاتی شاخ شمیران داشتند و با این جور مناطق جغرافیایی  آشنا بودند. دلیل دیگر وجود فرمانده ای شاخص ومخلص بود بود که همه میگویند از مخلصترین نیروهای لشکر57 بود،شهیدحاج اصغرلشنی. شجاعت و رشادت نیروهای  گردان محرم در عملیات های حاج عمران واجرا عملیات در روز روشن وحضور درعملیات های کربلا4 و5 و والفجر و... توان نیروهای دورودی را ثابت کرده بود وتوانستند ارتفاعات را فتح کنند.

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات