گزارش لرستان خبر از آغاز به کار نخستین دبستان تخصصی قرآن کریم در لرستان

لرستان خبر: اولین دبستان تخصصی قرآن کریم در استان لرستان در سال جدید تحصیلی اقدام به ثبت نام از متقاضیان می‌نماید.

 لرستان خبر، کادر آموزشی و مدیریتی این دبستان که از سال 1382 در قالب موسسه قرآنی نورالمبین خرم‌آباد فعالیت خود را شروع نمود در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری کلاس‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن نموده است و علاقه‌مندان از شهرستان‌های مختلف استان برای حضور در این کلاس‌ها مراجعه می‌نمایند.

 

این دبستان با استفاده از وسایل بازی و رنگ‌آمیزی زیبا، محیطی آرام و فضایی مفرح و زیبا را برای کودکان و نوجوانان ایجاد نموده است.

 

خانم عیدی مدیر دبستان قرآنی نورالمبین گفت: این موسسه از امسال آموزش قرآن و مفاهیم دینی را هم‌زمان با کلاس‌های درسی برای دختران دانش‌آموز انجام می‌دهد.

 

وی با اشاره به عوامل ناموفق آموزش‌های قرآنی افزود: از جمله عوامل منفی آموزش قرآن کریم در کشورمان این است که این آموزش‌ها به صورت مقطعی، پراکنده و بدون برنامه‌ریزی صحیح انجام می‌شودکه در نتیجه کودکان و نوجوانان پس از چند سال آموزش در بسیاری مواقع آن را نیمه کاره رها می‌کنند اما در دبستان‌های تخصصی این مشکل تا حدود زیادی مرتفع می‌شود.

 

به گفته مدیر این مدرسه سعی شده از مربیانی که خود حافظ و یا قاری قرآن هستند استفاده شود  و مربیان این مرکز از نیروهای مذهبی که علاوه بر تجربه از نظر اخلاقی، صبر و شکیبایی آموزش به کودکان را داشته باشند انتخاب شده‌اند.این مربیان فارغ از مسائل مالی و بیشتر برای ترویج فرهنگ قرآنی در این مرکز فعالیت می‌کنند.

 

این دبستان که دارای17 نفر کادر اداری و آموزشی است و در سال تحصیلی 93-94 علاوه بر پیش دبستانی از پایه‌های  اول تا چهارم دبستان از متقاضیان ثبت نام انجام می‌دهد و در هر مقطع حداکثر 25 نفر ثبت نام خواهد شد. مدیریت این دبستان در نظر دارند برای سال‌های بعد پایه‌های پنجم و ششم هم اضافه شود و در صورت امکان برای آینده مقطع راهنمایی هم در این مجموعه راه‌اندازی شود.

 

خانم عیدی در زمینه آموزشی مرکز اظهار داشت: در این دبستان بار علمی  برای ما بسیار مهم است و اهتمام ما بر این است که دانش‌آموزان علاوه بر یاد گرفتن مسائل قرآنی از نظر علمی هم در سطح بالایی قرار بگیرند.

 

وی افزود: باید این نکته را توجه داشته باشیم که انسان در هر سنی توانایی خاصی دارد.متاسفانه شیوه اشتباهی که مشاهده می‌شود این است که خانواده‌ها در 6 سالگی و حتی کمتر اقدام به حفظ قرآن به بچه‌ها نموده که بعدها چون این حفظ از روی علاقه و اصولی نبوده است نوجوانان در سنین بالاتر این کار را رها کرده و همچنین این کودکان در سال‌های بعد و در زمان تحصیل خصوصا یاد گرفتن زبان فارسی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.. در این مرکز ما حفظ قرآن را از پایه سوم که خواندن قرائت فارسی کامل شده شروع می‌کنیم.

 

توصیه مقام معظم رهبری هم بر این است که حفظ قرآن در سن نوجوانی باشد بنابراین در این سن آثار حفظ قرآن در وجود نوجوان نهادینه می‌شود.

 

مدیر دبستان نورالمبین ادامه داد: در انتقال مفاهیم دینی سعی ما بر این است که مفاهیم را به صورت غیر مستقیم به بچه‌ها انتقال دهیم که اثر آن به مراتب بیشتر و بهتر از انتقال مستقیم اجباری است در حدیث از امام صادق(ع) هم به این نکته اشاره شده است «كونوادعاةالناسبغیرالسنتكم» (بحار، ج 67،ص 309). برنامه ما این است که در سال‌‌های اول و دوم از نظر آموزش سبک زندگی همانند حجاب، عفاف و ... به صورت غیر مستقیم با دانش‌آموزان کار کنیم.

 

علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و علمی سعی داریم با برگزاری اردوها و بازدیدهای تفریحی محیطی دوست داشتنی برای بچه‌ها ایجاد کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد در جلساتی با حضور والدین علاوه بر همفکری در زمینه آموزش‌های درست تربیتی به اولیا در جهت رشد درست کودکان قدم برداریم.

 

هزینه ثبت نام دانش‌آموزان علیرغم تمامی امکانات علمی و آموزشی در نظر گرفته شده همراه با فضای مناسب و مربیان متخصص و فوق برنامه‌های مدنظر برابر با هزینه سایر مدارس غیرانتفاعی و در چند قسط از متقاضیان دریافت خواهد شد و برای پدر و مادرهای قاری و حافظ قرآن و طلاب حوزه‌های علمیه تخفیف داده می‌شود.

 

خانم عیدی در پایان گفت: لازم می‌دانم از دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان لرستان و مدیران قبلی و فعلی این سازمان که علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی این فضای مناسب را با حداقل هزینه در اختیار ما قرار داده‌اند تشکر نمایم.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات