در این فضا در یک جمع تمام عیار قرار گرفته‌ایم، فضایی که مملو از فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌هاست و ما در میدان تهدید در یک جنگ تمام عیار هستیم و می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران در برابر این تهاجم قرار گرفته و بدون درک و فهم این عرصه نمی‌توان وارد آن شد

دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی  با برافراشتن پرچم اباعبدالله الحسین (ع) در غرفه سایت امام حسین (ع) به طور رسمی افتتاح شد.

 

به گزارش لرستان خبر، محمد خراسانی‌زاده سخنگوی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به برافراشته شدن پرچم اباعبدالله الحسین برای افتتاح رسمی این نمایشگاه اظهار داشت:‌ بر خلاف سایر نمایشگاه‌ها که معمولا با قیچی کردن روبان به طور رسمی افتتاح می‌شود ما سنت‌شکنی کرده‌ایم و پرچم اباعبدالله الحسین (ع) را به نشانه افتتاح برافراشتیم.

هم‌اکنون غرفه‌داران دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با حضور برخی از مسئولان با طنین « یا حسین» و «جانم حسین» در حال برپایی افتتاحیه رسمی این دوره از نمایشگاه هستند.

 

حسین یکتا رئیس قرارگاه خاتم‌‌الاوصیاء (ص) در افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جبهه انقلاب اسلامی که در تالار گفت‌وگو برگزار شد اظهار داشت: به سهم خود به کسانی که در جبهه فرهنگی انقلاب تلاش می‌کنند و امروز یکی از عرصه‌ها و سنگرهای آن را می‌بینیم خسته‌‌نباشید گفته و آرزوی موفقیت دارم.

رئیس قرارگاه خاتم‌الاوصیاء (ص) با بیان اینکه در سه سال گذشته و بعد از قضیه فتنه جمعی به این فکر بودند که اگر رفقای جبهه فرهنگی دور یکدیگر باشند چقدر خوب خواهد بود،‌افزود:‌در واقع مقام معظم رهبری هم سخن از جنگ نرم داشتند و دشمن روبه‌روی ما نیز آرایش جبهه‌ای به خود گرفته که کار جبهه کار سختی است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جمعی از کسانی که در بحث‌های علوم انسانی فعالیت داشته و برخی نیز در رسانه‌های دیداری و شنیداری و جبهه‌های مختلف در استان‌ها با فضاهای بومی مختلف امروز یک جبهه را تشکیل داده که در این نمایشگاه می‌بینیم.

یکتا با تأکید بر اخلاص موجود در این جبهه فرهنگی تصریح کرد: برخی از این جوانان ما را به یاد حسن باقری‌ها می‌اندازند که او برای کار خبرنگاری رفت اما بزرگترین نیروی راهبردی در جنگ قبل از شهادت شد.

رئیس قرارگاه خاتم‌الاوصیاء (ص) با تأکید بر اینکه این جبهه همراه با جبهه‌های دیگر و دستگاه‌های دیگر نظام در کار فرهنگی است، اظهار داشت:‌در آینده نزدیک یک لشکر عظیم شکل گرفته و پیروزی‌های بزرگ در راه است.

وی با تأکید بر اینکه پیروزی قطعی است به شرط اینکه آرم‌ما از آرمان‌مان مهم‌تر نباشد،‌گفت: امروز این جبهه فرهنگی مردمی،‌حرفه‌ای و تخصصی که دوستان عاشق انقلاب از آن حمایت کرده و عدم پشتیبانی از آن را در دست گرفته‌اند،‌انشاءالله تحویل صاحب عصر (عج) خواهیم داد.

یکتا همچنین خاطرنشان کرد: به کسانیکه بخواهند ضربه‌ای وارد کنند می‌گویم کور خوانده‌اند چرا که لشکر عظیم مخلصان بسیجی مقام معظم رهبری به خط شده‌اند و هنوز پا بر زمین دوخته‌‌اند و حرکت نکرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نمایشگاه پا بر زمین کوبیدن است و هنوز حرکت را شروع نکرده‌ایم.

می‌خواستند جلوی آگاهی افکار عمومی را در فلسطین بگیرند

حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، گفت: تصور می‌کنم این نمایشگاه بیش از آثار نمایشگاهی آن بهانه خوب، مناسب، به جا و بهنگامی برای انسجام‌بخشی به جبهه مستحکم، با انگیزه، توانمند و دانای انقلاب اسلامی است.

 

وی در بخش اول سخنان خود با تاکید بر اهمیت اینترنت به عنوان مهمترین رسانه در عصر حاضر گفت: در دوره‌ای کتاب، و در دوره‌های بعد مطبوعات، رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه‌های اصلی مطرح بودند، اما امروز بدون شک "اینترنت" مهمترین و اصلی‌ترین رسانه‌ شناخته می‌شود چه آنکه از این قابلیت مهم نیز برخوردار است که می‌تواند باقی رسانه‌ها یعنی کتاب، مطبوعات، رادیو و تلویزیون را نیز در خود بازتولید کرده و جای دهد.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع بیشتر توجه و برای آن سرمایه‌گذاری کرد، یادآور شد: در این فضا در یک جمع تمام عیار قرار گرفته‌ایم، فضایی که مملو از فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌هاست و ما در میدان تهدید در یک جنگ تمام عیار هستیم و می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران در برابر این تهاجم قرار گرفته و بدون درک و فهم این عرصه نمی‌توان وارد آن شد.

وی با بیان اینکه آگاهی از پیچیدگی‌های حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از اولین گام‌های ورود به این عرصه است، تصریح کرد: بدون درک پیچیدگی‌های حاضر و علم به تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و روش‌های موجود در این عرصه، نمی‌توان به خوبی در برابر جنگ دشمن جنگید.

این کارشناس مسائل رسانه یادآور شد: تمام تلاش دشمن در این عرصه وادار کردن مخاطب به اندیشیدن به شیوه‌ای است که او می‌خواهد و در این میان با توسل به انواع تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها بر آن می شود که تصویر ذهنی مورد نظر خود را در مخاطب شکل دهد؛ بنابراین آگاهی از تکنیک‌ها و روش‌های موجود در عملیات روانی هم برای عملیات آفندی و هم برای پدافند ضروری است.

مقدم‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه در مساله معرفت‌سازی برای انسان‌ها، بازنمایی و ارائه "واقعیت" عنصری کلیدی و اساسی است، به نقش رسانه در بازنمایی واقعیت‌ها اشاره کرد و گفت: اهمیت رسانه‌ها در بازنمایی واقعیت تا حدی است که برخی اندیشمندان از جمله "بودریار" فیلسوف فرانسوی اساساً معتقدند انسانها امروز خودشان ارتباط و نسبتی با واقعیت ندارند، بلکه این رسانه‌ها هستند که "واقعیت" را برای آنها "می‌سازند"؛ یعنی آنچه را خود به عنوان واقعیت ساخته‌اند به مخاطب به عنوان یک واقعیت عینی ارائه می‌دهند.و پس از آن است که افکار مردمی بر اساس آن واقعیت‌ها شکل‌گرفته و رفتارهایشان تنظیم می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: چندی پیش نیز در یکی از اتاق‌های فکر آمریکا کتابی با عنوان "انسان به عنوان سیستم باز" منتشر شد که در آن عنوان شده بود انسان از 5 شاکله و عنصر به نام‌های پیش فرض‌های ذهنی، واقعیت‌های مصنوعی، واقعیت‌ها، هنجارهای ذهنی و ارزش‌ها تشکیل شده است.

مقدم‌فر به پیام این کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب مطرح می‌شود که این 5 عنصر شاکله ذهنی انسان را می‌سازد، اما آن نقطه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد واقعیت‌های مصنوعی است که باید برای انسان‌ها ساخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از کارویژه‌های دشمن در عرصه تهدید نرم از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای را سیاه‌نمایی و ارائه جلوه‌ای تاریک و زشت از داشته‌ها، اهداف و عملکردهای جبهه خودی دانست و گفت: بسیاری از سایت‌های خارجی بر این تلاش می‌کنند که تصویری تاریک، تلخ و سیاه که از دل آن ناامیدی و نافرجامی استخراج می‌شود، ایجاد کنند. مسئله‌ای که گاهی در داخل کشور نیز با آن روبرو هستیم.

 

وی با ذکر مثالی گفت: امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد اما گفته می‌شود اخیراً به فیلمی مجوز اکران داده شده که ظاهراً قصه‌های اجتماعی روایت می‌کند اما کاملاً سیاسی است و وضعیتی تلخ، ناامیدکننده و سیاه از کشور به نمایش می‌گذارد. در حقیقت باطن این فیلم آن است که جریانی که رای مردم را در سال 88 تحمل نکرد امروز با لباس سینما به جنگ جمهوریت آمده است.

مقدم‌فر افزود: اینگونه فیلم‌ها همزبان و همراستا با فیلم‌ها و تولیدات رسانه‌ای و هنری هستند که با هزینه‌های میلیارد دلاری در هالیوود تولید و عرضه می‌شود.

وی در بخش بعدی سخنان خود با تأکید بر اینکه فعالان عرصه فضای مجازی باید به لوازم و معلومات و تکنیک‌های حضور در این عرصه آشنا باشند، گفت: نکته بسیار مهم آن است که لازمه جنگیدن در این عرصه ورود جبهه‌ای است، زیرا ما در سمت و سوی دشمن با جبهه‌ای مواجه هستیم که اتاق جنگ ناپیدا و فرمانده ناپیدایی دارد، اما جبهه‌ای عمل می‌کند، بنابراین ما نیز باید جبهه‌ای عمل کنیم.

وی با بیان اینکه امروز شاهد رویش‌های مبارک در عرصه سایبری در جبهه فرهنگی مومن هستیم، که به خصوص بعد از فتنه 88 شکل گرفته است، ادامه داد: خوشبختانه نیروهای انقلاب اسلامی در این جبهه سرزنده و فعالند و حزب‌الله در این میدان حضور فراوان دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه عناصر و اجزای جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی همچون اجزای یک سیستم باید عمل کرده و هم‌افزا، هم‌جهت و هم‌آهنگ باشند، گفت: در این عرصه جای این نیست که کسی بگوید من وبلاگ و سایت دارم و عملکرد آن به خودم مربوط است، زیرا همه ما در جبهه انقلاب هستیم و اگر گوشه‌ای از این کشتی سوراخ شود همه آسیب می‌بینند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه هم این عرصه رسانه و هم میدان سیاسی و اجتماعی امروز پیچیده شده است، گفت: حوادث و رخدادها امروز سرعت فوق‌العاده گرفتند و ما به همان اندازه باید قدرت تحلیل و درک خود را بالا بریم.

وی گفت: گروهک تروریستی داعش روزگاری برای حل مسائل آمریکا و حامیان استکبار و با حمایت آمریکا، عربستان و برخی کشورهای دیگر شکل گرفت تا در سوریه و برخی کشورهای دیگر در جهت اهداف استکباری آمریکا به کار گرفته شود، اما همین داعش امروز به مسئله ای برای آمریکا تبدیل و "سوریه" به گزینه‌ای برای حل این مسئله آمریکا تبدیل شده است و جالب اینکه زمانی که برای این تطور و دگردیسی مهم سپری شد، زمان طولانی نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفت: امروز آمریکا برای حل معضل‌خودساخته‌ای به نام داعش، دست به دامن ایران و سوریه شده است.

 

مقدم‌فر تاکید کرد: متاسفانه آمریکا از درس‌های بزرگی که در نتیجه اشتباهات بزرگ محاسباتی و حماقت سردمدارانش برایش پیش آمده، عبرت لازم را نگرفته است؛ چرا که همین مساله درباره القاعده و طالبان نیز در افغانستان تکرار شد و آمریکا این گروه‌ها را علیه شوروی سابق حمایت و مسلح کرد اما پس از گذشت چندی به معضلی برای خود آمریکا هم تبدیل شدند.

مقدم‌فر با اشاره به ادعاهای خود آمریکایی‌ها در این زمینه، گفت: آنها با ایجاد تغییرات و راه‌اندازی گروه‌هایی مانند داعش به دنبال خاورمیانه جدید برای امنیت رژیم‌صهیونیستی بودند، اما می‌بینیم هر کاری که کردند علیه خودشان شد. برخی از آمریکایی‌ها خود ادعا می‌کنند که آمریکا قدرت شروع دارد، اما قدرت پایان دادن به مسائل را ندارد و امروز در خاورمیانه بدون ایران نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به عملکرد رژیم‌صهیونیستی در جنگ اخیر، گفت: اولین اقدام آنها بستن فضای رسانه‌ای داخل بود تا از این طریق مانع انتشار اخبار از داخل کشورشان شوند و در مواجهه با آن شاهد عملکرد افکارعمومی بودیم که امروز به عنوان یک قدرت مورد توجه هستند.

این کارشناس مسائل رسانه در پایان تأکید کرد: رسانه‌های دیجیتال، سایبر و اینترنت امروز رسانه مرجع هستند و خوشحالیم که می‌بینیم در این جبهه نیروهای انقلابی، فعال، پویا، با ابتکار و با خلاقیت حضور دارند و برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها باعث انسجام و هم‌افزایی بین جبهه انقلاب در این عرصه می‌شود و این پیام را به دوستان می‌دهد که باعث خوشحالی آنها و باعث ناراحتی دشمنان می‌شود.

 

نیروهای فعال ارزش‌گرا در عرصه رسانه‌های دیجیتال توانمند هستند/میان هنرمندان تبعیض قائل نشوید

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از آنهایی که فاصله‌ای بین هنرمند ارزشی و غیرارزشی قائل نیستند می‌خواهیم که این هنرمندان را مانند دیگر هنرمندان بدانند، گفت: میان هنرمندان تبعیض قائل نشوید.

 صفارهرندی:نیروهای فعال ارزش‌گرا در عرصه رسانه‌های دیجیتال توانمند هستند

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که عصر امروز (شنبه) اول شهریورماه 93 در بوستان گفت‌وگو برگزار شد با اشاره به توانمندی فعالین این حوزه در عرصه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت:‌ برای بنده مشاهده این حضور علامت بسیار خوبی است چرا که این امر گواه یک اتفاق بزرگ در محیط رسانه‌ای است که پیش از این در آن غربت احساس می‌شد.

وی با اشاره به توانمندی نیروهای انقلابی در این عرصه تصریح کرد: امروز شرایط رسانه‌های دیجیتال در مقایسه با رسانه‌های دیگر که با نوعی عقب‌ماندگی و فاصله همراه بود از شرایط بهتری برخوردار است که این امر کاملا محسوس است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های دیجیتال در مقایسه با رسانه‌های مکتوب پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: دلیل عقب‌ماندگی رسانه‌‌های مکتوب از رسانه‌های دیجیتال امری مشهود است چرا که زمان شکل‌گیری رسانه‌های مکتوب به صد سال قبل از پیروزی انقلاب می‌رسد اما در زمینه رسانه‌های دیجیتال با مانع تاریخی و عقب‌ماندگی روبرو نیستیم چرا که رسانه‌های دیجیتال چندین سال پس از انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کرد و ما فاصله‌ای از این امر نداریم.

صفارهرندی با بیان اینکه خاستگاه تکنولوژی منطقه‌ای است، تصریح کرد: در بدو امر نگرانی‌هایی وجود داشت اما خیلی زود نیروهای انقلابی و ارزشی توانستند رسانه‌های دیجیتال را در خدمت خود استخدام کنند و در این عرصه توانمند شوند و باید بگوییم که در این عرصه دست‌بسته نیستیم.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، خاطرنشان کرد: از همان ابتدا کسانی که چشم‌انداز روشنی برای ورود نیروهای فعال انقلابی به جبهه انقلاب در این عرصه داشتند معتقد بودند که نباید نگران باشیم چرا که این امر برطرف می شود و اکنون حاصل این امیدواری همین است که نیروهای ارزشی با زایش روبه‌رو هستند و مبانی که در گذشته وجود داشت اکنون وجود ندارد.

صفارهرندی با اشاره به قیودی که در چارچوب دموکراسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در همان ابتدا مطرح کردیم که نیازی نیست کسی مجوز بگیرد بلکه اگر هویت خود را اعلام کند کفایت می‌کند که این امر که برخی دستور دادند که هر کس می‌خواهند انتقاد کند شناسنامه خود را معرفی کند، درست است چرا که اگر کسی حرفی زد که گریبان عالم را گرفت متهم ساخت و حرف گرد و غیرقابل اثباتی را مطرح کرد بداند این امر از سوی چه کسی مطرح شده است.

وی ادامه داد:‌این امر بعدا موجب شد که آنان قواعد و چارچوب‌هایی را در این زمینه تعریف کنند و فعالین این حوزه آراسته‌تر در این حوزه عمل کنند اما واقعیت این است که این میدان از رنج‌ها و مشقت‌هایی که فعالین رسانه‌ای در فضای حقیقی دارند کمتر است چرا که در اینجا از خیل عظیم خبرنگاران خبری نیست و توانایی‌ها محدود به عرصه مجازی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حرف ما این بود در برابر جریانی که به صورت مهاجم وارد می‌شود باید برخی نگرانی‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم آنان را کنترل کنیم نه آنکه آنان را به دست قضا و قدر بسپاریم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌آنهای که ابراز کردند که ما فاصله‌ای میان هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نمی‌شناسیم می‌خواهیم که این هنرمندان را نیز در سطح آن هنرمندان قرار دهند و در این امر  تبعیض قائل نشوند.

صفارهرندی با بیان اینکه در انتقال پیام و محتوا مشکلی نداریم، تصریح کرد: اکنون محدودیت‌ها برداشته شده است و در فاصله کمی رسانه‌های متکی در فضای مجازی به جبهه وفاداران انقلاب اسلامی می‌توانند حرکت کنند که باید قدر این واقعه را بدانیم و آن را به سایر بخش‌ها تعمیم دهیم و از تجربیات استفاده کنیم.

وی ادامه  داد: ‌اگر هیچ بهره‌ای جز اینکه بدانیم کم نیستیم خیلی هم زیادیم و دارایی‌های ما از شمارش خارج است،‌ داشته باشد امر بزرگی است چرا که مسیر را باید در آینده پیش بگیریم و باید به این امر توجه کنیم که این نمایشگاه تشریفاتی نیست و بر اساس عادت و روش‌های جاری به وجود نیامده است.

صفارهرندی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی را به مثابه یک قرارگاه دانست و خاطرنشان کرد: ‌این قرارگاهی برای کارهای بزرگ است که دل‌های مشتاقان انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند و عیبی ندارد که بغض و غضب کج‌اندیشان را برانگیزد شاید برخی اظهار ناراحتی کنند اما باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اجازه دهید در کشوری که آزادی، استقلال و سرافرازی به نام خدا به وجود آمده است کسانی به نام خدا سخن بگویند، تصریح کرد: آنانی که در تعارض جدی با اندیشه‌‌های انقلاب اسلامی قرار دارند باید بدانند که تفکر دروغین دموکراسی لیبرال با رسوایی‌های بسیاری روبرو شده است که مهد دموکراسی لیبرال به آمریکا و کشورهای شبیه او برمی‌گردد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و کشورهایی که مانند او هستند در جنایاتی که به سبب سیاست‌های آنان رخ داده است دخیل هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری از اینکه این نمایشگاه در سال‌های آینده بارورتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این هنر نیست که از مکتبی که سال‌ها پیش در غرب مطرح شده است سخن بگوییم و باید به جای آن از مکتبی و گزاره‌هایی صحبت کنیم که متأثر از تفکرات امام خمینی (ره) و متأثر از اندیشه‌های انقلاب اسلامی است چرا که جهان منتظر شنیدن پیام‌های جدیدی است و امیدواریم شما قدر کارهای‌تان را بدانید.

صفارهرندی گفت: از مسئولین تقاضا داریم که از این قشر حمایت کنند چرا که پیش از این به آنان انگ ویژه‌خواری می‌زدند در حالی که باید به اندازه دیگران تحویل گرفته ‌شوند چراکه با ایمان و اعتقاد به خدا عمل می‌کنند.

 

منبع: سراج 24

 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات