دیشب /

لرستان خبر: دیشب طی مراسمی با حضور معاون صنایع دستی کشور نخستین موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی لرستان در خرم‎آباد افتتاح شد.

لرستان خبر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان دیشب در مراسم افتتاح نخستین موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی لرستان در خرمآباد که با حضور معاون صنایع دستی کشور که در ساختمان تاریخی آخوندابو خرمآباد برگزار شد، اظهار داشت: لرستان دارای قدمت تاریخی و فرهنگی بسیار کهنی است که تمام آثار به جا مانده در بهترین موزههای دنیا گواه بر این امر است.

 

عبدالرضا مهاجرنژاد یادآور شد: آنچه که باعث شده است، امروز لرستان به درجه بالای فرهنگی برسد، خرده فرهنگهای بوده که در این راستا وجود داشته است و باید این خرده فرهنگها را پاس بداریم.

 

وی به بنای آخوندابو اشاره کرد و گفت: این بنای تاریخی متعلق به میرزا حسن‏ خان قاضی معتمد محل و در دوران قاجار در دو بخش شمالی و جنوبی ساخته شده است.

 

این مسئول بیان داشت: این بنایی تاریخی به شماره 2432 ثبت آثار ملی کشور شده است و هم اکنون توانستهایم، موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی را در این بنای تاریخی راهاندازی کنیم.

 

مهاجرینژاد تصریح کرد: در این موزه بیش از 400 قلم شی دست‏بافتههای لرستان مانند گلیم، جاجیم، صنعت فلزی، ورشوسازی، سماور، زیورآلات زنان، آثار هنرمندان لرستانی مانند کمانچه، قفل‏سازی، عروسکسازی و... وجود دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه هزینه این موزه صنایع دستی 138 میلیون تومان تاکنون بوده است که در سالجاری 50 میلیون تومان امسال در نظر گرفته شده است.

 

وی عنوان داشت: با توجه به غنای فرهنگی که در استان لرستان وجود دارد، ساختمان آخوندابو را تغییر کاربری دادهایم و توانستهایم، فاز نخست این موزه تاریخی را با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح کنیم.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: فاز دوم این موزه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سالجاری این فاز را تکمیل کنیم، تا بتوانیم نحوه ساخت و آموزشهای لازم را در زمینه صنایعدستی لرستان در این مکان برگزار کنیم.

 

مهاجرینژاد تصریح کرد: این فاز در طبقه زیرزمین این مکان تاریخی قرار دارد که با راهاندازی ان به یک مکان مناسب برای کارگاههای اموزشی در زمینه صنایع دستی باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: شهرداریها باید مکانهای تاریخی و قدیمی را در بافتهای فرسوده آزادسازی کنند، تا مردم بتوانند، از این مکانهای تاریخی به خوبی استفاده کنند.

 

وی در پایان متذکر شد: اگر اطراف آخوندابو آزادسازی شود، میتواند در ثبت جهانی قلعه فلکالافلاک لرستان تأثیرگذار باشد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات