مردادماه امسال /

لرستان خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: نخستین فصل مطالعات باستان‎شناسی تپه فرودگاه خرم آباد در روزهای آغازین مرداد ماه امسال با هدف بازخوانی و مطالعه توالی دوره‎های فرهنگی محقق شد که نیایشگاهی باستانی به همراه یک سکوی نذورات در تپه فرودگاه کشف شد .

لرستان خبر ،'عبدالرضا مهاجرینژاد ' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نتیجه مطالعات انجام شده در تپه فرودگاه نشانگر چهار دوره فرهنگی است، اظهار کرد : لایه اول را قبرستانی متعلق به دوره اسلامی(سده اخیر) تشکیل میدهد و لایه دوم را آثاری از دوره تاریخی و لایه سوم که مهمترین و پابرجاترین آثار را به خود اختصاص داده است شامل بقایای دیوارهای عظیم خشتی و ساختارهای معماری با مصالح قلوه سنگ و ملات گل است.
 

سرپرست گروه کاوش تپه فرودگاه خرمآباد نیز گفت: این سازههای عظیم خشتی در راستای محور طولی شمالی جنوبی ساخته شدهاند که متناسب با وضعیت زیستمحیطی منطقه بوده است.



' علی سجادی 'تصریح کرد: بخش عمدهای از دیوارها حرارت دیده است؛ در بخش شمالی تپه و در ترانشه لایهنگاری سازه معماری با ویژگیهای خاص پدیدار شده است.
 

وی تصریح کرد: این فضا به صورت اطاقی با ساختار قلوه سنگ و سنگ لاشه بوده که در قسمت انتهایی آن سکویی به ارتفاع نیم متر از کف ایجاد شده است.
 

دکتر سجادی افزود: مواد فرهنگی به دست آمده از این فضا را تعدادی پیکرک حیوان به شکل قوچ، گاو نر و یک نمونه نادر با سر روباه تشکیل میدهد که با توجه به ویژگیهای معماری و مواد فرهنگی، میتوان وجود نیایشگاه کوچکی را در این بخش از تپه متصور شد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات