رئیس مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

رئیس کمیسیون مطالعات سیاستهای جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وجود دو فرزند در هر خانواده برای بقای جامعه لازم است گفت: لرستان در سال های اخیر یکی از کمترین نرخ های رشد طبیعی جمعیت را در کشور دارا بوده است

به گزارش لرستان خبر محمد جواد محمودی پیش از ظهر پنج شنبه در اولین نشست علمی مقابله با تحدید نسل در سالن اجتماعات بیمارستان شهید فخرالدین رحیمی خرم آباد با بیان اینکه درحال حاضر هفت میلیارد و 150 میلیون نفر بر روی زمین زندگی می کنند گفت: این در حالی است که سالانه 80 تا 90 میلیون نفر معادل 1.2 درصد به جمعیت جهان افزوده می شود.

وی افزود: به ازای هر زن در دنیا 2.5 فرزند متولد می شود بنابراین پیش بینی می شود اگر جهان با سناریوی متوسط سازمان ملل متحد پیش رود تا اواسط سال 2050 میلادی جمعیت جهان به حدود 10 میلیارد و 750میلیون نفر برسد.

محمودی در ادامه با ابراز تاسف از کاهش جمعیت در ایران در مقایسه با سال های بسیار قبل در کشور عنوان کرد: کشور ما در زمان جنگ های ایران و یونان حدود 50 میلیون و در سال 1860 میلادی 4.5 میلیون و در سال 1880 حدود 6 تا 8 میلیون نفر جمعیت داشت.

رئیس کمیسیون مطالعات سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: امروز با کمال تاسف براساس آخرین سرشماری در سال 90 جمعیت کل کشور به 75 میلیون و 140 هزار نفر رسیده است که از این میزان 71 درصد جمعیت شهرنشین و دارای نرخ رشدی به میزان 2.1 درصد است.

وی با مقایسه نرخ جانشینی ایران با سایر کشورهای جهان گفت: در سال 65 به ازای هر زن 6.5 فرزند در ایران وجود داشت اما امروز به ازای هر زن به طور متوسط تنها 1.7 فرزند وجود دارد.

رئیس کمیسیون مطالعات و پایش جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه وجود حداقل دو فرزند در هر خانواده را برای بقای جامعه ضروری دانست و گفت: در حال حاضر نرخ مرگ و میر در ایران شش در هزار است بدین معنا که به ازای هر هزار تولد 6 نفر فوت می کند.

وی در خصوص آمار رشد جمعیت در استان لرستان نیز گفت: براساس آمار شهرستان خرم آباد در سال 90 حدود 10 هزار و 52 مورد تولد را داشته در حالی که جمعیت کل شهرستان 487 هزار نفر است.

محمودی همچنین با بیان اینکه استان لرستان در سال 90 با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر، 35 هزار 799 مورد تولد را تجربه کرده است عنوان کرد: بر اساس این آمار و با محاسباتی ساده می توان دریافت که نرخ رشد جمعیت در استان لرستان برابر 1.4 درصد و به ازای هر هزار مورد فوت 20 نفر در سال به دنیا می آیند.

وی با اشاره به اینکه لرستان یکی از کمترین نرخ های رشد طبیعی جمعیت را در کشور داراست بیان داشت: در حال حاضر یک درصد جمعیت لرستان به سایر استان ها و یا کلان شهرها مهاجرت می کنند.

رئیس کمیسیون مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نرخ رشد باروری در لرستان را در سال 65 حدود 5 فرزند برای هر زن دانست و اظهار داشت: از سال 88 تا 90 نرخ باروری در لرستان حدود 1.8 درصد است.

وی شهرستان دلفان با حدود 3.5 فرزند در هر خانواده را دارای بیشترین نرخ باروری در استان خواند و گفت: شهرستان سلسله با 1.69 فرزند در هر خانواده کمترین نرخ جمعیتی را در بین شهرستان های استان دارد.

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات