حاج حسین یکتا در یادواره شهدا در خرم آباد:

مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء گفت: نیمی از پدران و مادران شهدا ازدنیا رفته‌اند و بسیاری از خاطرات شفاهی مربوط به شهدا را نتوانسته‌ایم ثبت و ضبط کنیم از این رو نهضت ثبت تاریخ شفاهی جنگ در کشور باید عملیاتی شود.

به گزارش لرستان خبر، حسین یکتا شامگاه جمعه در چهارمین یادواره 18 شهید دهه کرامت پادگان امام علی (ع) خرم آباد که در محل حوزه علمیه کمالیه این شهرستان برگزار شد اظهار کرد:

ما در جهاد اصغر با جهاد اکبر پیروز شدیم و در جنگ نرم نیز قطعا با جهاد کبری می توانیم پیروز شویم.

 

وی افزود: شهدا از زمان شهادت خود تا امروز که هویت برخی از آنها با عنوان شهید گمنام در حال شناسایی است همواره غوغایی به پا کرده اند که آخرین نمونه آن در مراسم استقبال از خانواده شهید گمنام سلمانی که اخیرا از طریق آزمایش  DNAهویتش شناسایی شده در دانشگاه امیرکبیر با حضور جمعیت کثیری از دختران و پسران دانشجو رخ داد.

 

مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء با اشاره به اینکه از شهید سلمانی در زمان شهادت یک دختر شش و سه ساله و یک پسر شش ماهه به جا مانده بود گفت: پدر این شهید از فاصله 150 متری در ورودی دانشگاه امیرکبیر تا قبر پسر خود پاهایش جان نداشت و در طول این مسیر سه بار را بر زمین نشست.

یکتا اضافه کرد: خدا می داند که چه استقبال عظیمی از طرف دانشجویان دختر و پسری که با گل در مقابل در دانشگاه امیرکبیر جمع شده بودند از خانواده شهید سلیمانی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه شهدا تمام وجود خود را گذاشتند و از زن و فرزند خود گذشتند تا حرف امام روی زمین نماند تصریح کرد: جنگ مت جنگ فی سبیل الله بود و اگر اینگونه نبود دختر آمریکایی الاصل خاک شلمچه را برای درد دل با خود به آمریکا نمی برد.

 

مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء با طرح این سوال که آیا امروز مرز آگاهی ما به مانند بسیاری از شهدایی است که از زمان شهادت خود خبر می دادند گفت: شهدا به خدا وصل بودند.

 

یکتا بر ضرورت گردآوری تاریخ شفاهی جنگ تاکید کرد و افزود: نیمی از پدران و مادران شهدا از دنیا رفته اند و با این بسیاری از خاطرات شفاهی مربوط به شهدا را نتوانسته ایم ثبط و ضبط کنیم؛ از این رو تا فرصت باقی است باید تاریخ شفاهی جنگ را از ذهن و قلب پدران و مادران شهدا و همرزمان آنها استخراج کنیم.

 

وی تصریح کرد: برای راه اندازی نهضت ثبت تاریخ شفاهی جنگ نیازمند یک کار تخصصی و عمومی هستیم افزود.

انتهای پیام /
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات